Kläcka artemia - äggen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Kläcka artemia - äggen?

    Hej!
    Jag funderar på att börja kläcka artemia, den enda frågan jag har i nuläget är:

    Var får man tag i äggen? Länka gärna till nån sida med en liten billig förpackning ägg som jag kan börja med innan jag vet om jag ska fortsätta med det sen. Dessutom behöver ju mitt lilla akvarium inte så mycket.
    Tillbaks efter paus.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jo, just det. Så var det också, när man ska skölkja dom innan man ska ge till fisken, funkar det att bara ta en vanlig finmaskig håv och håva upp några och skölja?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nå_Nirvana_Nu
      • June 2007
      • 702

      #3
      vet inte om det funkar med vanlig håv jag använder en sån här i alla fall. Funkar bra






      nedre länken ägg


      googla annars för fler ställen att hitta dessa på
      Senast redigerad av Nå_Nirvana_Nu; 24 August 2008, 20:41. Anledning: ny länk

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ytterligare fråga, vad är bästa övertalningsrepliken för att övertala föräldrarna om att det är bra?

        Min mamma har argumenten "Men det verkar ju krångligt, "Vi behöver väl inte starta upp allt nu direkt" och "Vi får se på det nån annan dag, inte i kväll"

        Sista kan man ju förstå iofs, men vad är bästa övertalningsrepliken mot dom andra argumenten hon har? Jag har redan försökt med "Jag kommer spara ca 500 kr per år på mat" och då verkade hon ge sig lite, men eftersom hon är påväg att gå och lägga sig orkade hon inte bry sig så mycket.

        Men i morron om inte "500 kr tricket" funkar, vad ska jag säga då för bra?

        Tackar Nå nirvana nu, den v ar ju billig och bra!
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Har förresten hittat billiga ägg i liten förpackning som passar mitt akvarium, 75 kr för 30 ml.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Till vad skall du ge artemior? Sen tar det en till två dagar att få artemiorna att kläckas så det går inte att vänta på bättre tillfälle. Så kan du ju säga.

            Kommentar

            • Nå_Nirvana_Nu
              • June 2007
              • 702

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Ytterligare fråga, vad är bästa övertalningsrepliken för att övertala föräldrarna om att det är bra?

              Min mamma har argumenten "Men det verkar ju krångligt, "Vi behöver väl inte starta upp allt nu direkt" och "Vi får se på det nån annan dag, inte i kväll"

              Sista kan man ju förstå iofs, men vad är bästa övertalningsrepliken mot dom andra argumenten hon har? Jag har redan försökt med "Jag kommer spara ca 500 kr per år på mat" och då verkade hon ge sig lite, men eftersom hon är påväg att gå och lägga sig orkade hon inte bry sig så mycket.

              Men i morron om inte "500 kr tricket" funkar, vad ska jag säga då för bra?

              Tackar Nå nirvana nu, den v ar ju billig och bra!

              om du kollar genom de artbeskrivningar du kan, till de fiskar du har, så står det ev. på någon att de vill ibland ha levande foder för att trivas.....
              Inte vill väl dina föräldrar att du ska plåga dina fiskar på det viset..

              Vissa den för föräldrarna så

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Om du tar fullt ansvar för allt jobb artemiaodlingen medför kan hon väl knappast ha något att invända, eller? Och att få/ta ansvar är det mest fostrande man kan uppleva som barn.

                För hon har väl inte dåliga erfarenheter av ditt ansvarstagande sen tidigare, va...?

                PS Nu är jag farsa, men när jag var liten vägrade mina föräldrar låta mig sköta akvariet jag sparat ihop till själv. Med följden att mitt intresse rasade och att jag fortfarande är sur på dem över det... Är morsan din bara nog utvilad är hon nog mottaglig för den kloka argumentation, som jag är övertygad om att du nu på egen hand kan snickra ihop.

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Gör det bara, hon lär ju inte märka att det står en glasslåda nånstans med en liter vatten och med några svarta prickar i som genererar x antal microartemianuplier som tar 24-36 h att få fram, (beroende på temp.) inte heller kommer hon märka av att det fattas 1-2 msk salt per gång heller.
                  Sug upp skiten med en pipett eller liknande och skölj i en sån sil som NNN länkade, räcker med typ 10 sek.
                  PS. Morsor e överskattade som källa för förståelse..

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av JeanM
                    Om du tar fullt ansvar för allt jobb artemiaodlingen medför kan hon väl knappast ha något att invända, eller? Och att få/ta ansvar är det mest fostrande man kan uppleva som barn.

                    För hon har väl inte dåliga erfarenheter av ditt ansvarstagande sen tidigare, va...?

                    PS Nu är jag farsa, men när jag var liten vägrade mina föräldrar låta mig sköta akvariet jag sparat ihop till själv. Med följden att mitt intresse rasade och att jag fortfarande är sur på dem över det... Är morsan din bara nog utvilad är hon nog mottaglig för den kloka argumentation, som jag är övertygad om att du nu på egen hand kan snickra ihop.
                    Snyggt inlägg

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
                      om du kollar genom de artbeskrivningar du kan, till de fiskar du har, så står det ev. på någon att de vill ibland ha levande foder för att trivas.....
                      Inte vill väl dina föräldrar att du ska plåga dina fiskar på det viset..

                      Vissa den för föräldrarna så
                      Ska testa det

                      Ursprungligen postat av JeanM
                      Om du tar fullt ansvar för allt jobb artemiaodlingen medför kan hon väl knappast ha något att invända, eller? Och att få/ta ansvar är det mest fostrande man kan uppleva som barn.

                      För hon har väl inte dåliga erfarenheter av ditt ansvarstagande sen tidigare, va...?

                      PS Nu är jag farsa, men när jag var liten vägrade mina föräldrar låta mig sköta akvariet jag sparat ihop till själv. Med följden att mitt intresse rasade och att jag fortfarande är sur på dem över det... Är morsan din bara nog utvilad är hon nog mottaglig för den kloka argumentation, som jag är övertygad om att du nu på egen hand kan snickra ihop.
                      Fick nu fram att hon bara inte vill ha artemiaodlingen i nått fönster så hon får skulden om hon råkar riva ner dom, men ska nog gå lätt att övertala. Pappa verkar inte bry sig om jag gör det eller inte. =)

                      Ursprungligen postat av NIC
                      Gör det bara, hon lär ju inte märka att det står en glasslåda nånstans med en liter vatten och med några svarta prickar i som genererar x antal microartemianuplier som tar 24-36 h att få fram, (beroende på temp.) inte heller kommer hon märka av att det fattas 1-2 msk salt per gång heller.
                      Sug upp skiten med en pipett eller liknande och skölj i en sån sil som NNN länkade, räcker med typ 10 sek.
                      PS. Morsor e överskattade som källa för förståelse..
                      Grejen är vem som ska betala över internet, eftersom vår affär här hemma inte verkar ha.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Så fort jag knixat ihop en glassförpackning till artemia uppfdning och visat mamma hur lite plats det kommer ta, och liten risk att hon skulle välta den, så stack vi in til djuraffärn. Dock hade dom det inte hemma då många var bekväma och köpte färdig mat, så därför hade han det inte i butiken eftersom det då kunde stå och bli gammalt, han ville ge sina kunder färska garanterat fungerande grejer.

                        Så torsdag-fredag fixae han sållet och äggen till, och jag slipper betala frakt. =)

                        Mer frågor kan komma sen här i tråden/i nya trådar, så var snälla och håll utkik.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Raggsockan
                          • April 2007
                          • 644

                          #13
                          Trevligt... Hoppas du får dom snart

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Men varför behöver man två glasslådor för att alltid ha tillgång till artemia, om jag startar idag, så har jag en grupp artemia tills i morgon, startar igen i morgon, har en ny sats till dagen efter där, osv. så med en burk får jag ju ändå artemia varje dag?
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              All artemia kläcks inte med en gång så lite slöseri är det väl att starta om efter 24 timmar.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...