Svårt att hålla Balans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAdden
    • May 2008
    • 213

    Svårt att hålla Balans?

    En sak jag inte förstår, varför säger alla att det är svårt att håla balans i ett litet akvarium? Jag har ett litet nanokar på 30 liter som just nu hyser hela 8 fiskar. Jag vet att det låter mycket men de har tillräckligt med simmyta och alla verkar glada och simmar livligt runt. Jag har ingen aning om några vattenvärden förutom att temperaturen ligger stadigt på 25 Grader, och jag behöver uppenbarligen inte ha någon större koll på vattenvärden, just nu i alla fall. Och det kan även tilläggas att jag inte har haft några preparat i what so ever.

    Ps. Med min sedvanliga tur kommer jag defenetivt få käka upp detta inom en snar framtid.DS
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av MAdden
    En sak jag inte förstår, varför säger alla att det är svårt att håla balans i ett litet akvarium? Jag har ett litet nanokar på 30 liter som just nu hyser hela 8 fiskar. Jag vet att det låter mycket men de har tillräckligt med simmyta och alla verkar glada och simmar livligt runt. Jag har ingen aning om några vattenvärden förutom att temperaturen ligger stadigt på 25 Grader, och jag behöver uppenbarligen inte ha någon större koll på vattenvärden, just nu i alla fall. Och det kan även tilläggas att jag inte har haft några preparat i what so ever.

    Ps. Med min sedvanliga tur kommer jag defenetivt få käka upp detta inom en snar framtid.DS
    TROLIGEN kommer det inte funka så länge till...precis som du själv misstänker. Men man kan bli överraskad, med täta vattenbyten kan det rentav fungera LÄNGE!
    Vilka fiskar har du, & hur vet du att de har tillräckligt med simyta?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • MAdden
      • May 2008
      • 213

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      TROLIGEN kommer det inte funka så länge till...precis som du själv misstänker. Men man kan bli överraskad, med täta vattenbyten kan det rentav fungera LÄNGE!
      Vilka fiskar har du, & hur vet du att de har tillräckligt med simyta?
      Jag har en kampfisk,5 Platy och 2st små långsträckta pansarmalar. Pansarmalarna har jag läst att det blir ca 13 cm långa men jag ska köpa större akvarium efter sommaren. Jag vet att de har tillräckligt med simmyta då de verkar vara väldigt pigga och simmar omkring väldigt mycket, förrutom kampfisken som kan vara lite trög ibland men det är ingenting jag oroar mig över. Och hur täta ska dessa vattenbyten vara för att de ska räknas som täta?

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Den viktiga frågan är: Hur länge har du haft akvariet igång, och vilken typ av filtrering har du?

        Om du bara har haft det igång i en månad eller något sånt så är det alldeles för tidigt för att säga att akvariet är i balans.

        Men det kan ju hända att du har jättebra filtrering (stort filter) och inte gör rent filtret, så att bakterierna klarar att bryta ner restprodukter från dina fiskar - DÅ räknas akvariet som i balans och då bör man inte göra rent alls, i princip.

        Har du lyckats med det är det ju jättebra

        (Även om jag tycker akvariet är för litet för 5 platy - särskilt som de kommer att yngla av sig mycket).
        / Ebba

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Som Toccata konstaterar är det intressantaste hur länge akvariet varit i gång. Är det endast frågan om veckor är det för tidigt att bedöma om du har balans eller inte. God filtrering och regelbundna vattenbyten är A & O.

          Att inte kolla vattenvärden är väl en vanesak. Man märker nog om någonting är på tok och senast då är det dags att kolla. Ditt akvarium är i minsta laget men enligt min åsikt kan du ha några platy kvar men var försiktig då de förökar sig att akvariet inte blir överbefolkar.

          Har själv ett 35 liters som har varit i gång sedan i höst. Där går det guppy i olika storlekar som jag flyttar ut vid behov. Enligt mig är akvariet lämpligt för ett halvdussin vuxna guppy. Det har inte varit några problem hittills.
          h. Johan

          Kommentar

          • MAdden
            • May 2008
            • 213

            #6
            Ursprungligen postat av toccata
            Den viktiga frågan är: Hur länge har du haft akvariet igång, och vilken typ av filtrering har du?

            Om du bara har haft det igång i en månad eller något sånt så är det alldeles för tidigt för att säga att akvariet är i balans.

            Men det kan ju hända att du har jättebra filtrering (stort filter) och inte gör rent filtret, så att bakterierna klarar att bryta ner restprodukter från dina fiskar - DÅ räknas akvariet som i balans och då bör man inte göra rent alls, i princip.

            Har du lyckats med det är det ju jättebra

            (Även om jag tycker akvariet är för litet för 5 platy - särskilt som de kommer att yngla av sig mycket).
            Jag har haft igång akvariet i 2 veckor, men dessförinnan hade jag haft igång det i ca 7 månader innan det började gå dåligt med sjukdomar osv så jag la av. Och min filtrering är 2 st filter, ett innerfilter av typ Fluval 1 Plus och ett inbyggt filter.

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Om du har nystartat det för bara två veckor kan du vara beredd på vissa bekymmer så småningom. Med den mängden fisk du nämner i ditt lilla akvarium är det alltför stor belastning vid uppstart.
              h. Johan

              Kommentar

              • MAdden
                • May 2008
                • 213

                #8
                Ursprungligen postat av JLi
                Om du har nystartat det för bara två veckor kan du vara beredd på vissa bekymmer så småningom. Med den mängden fisk du nämner i ditt lilla akvarium är det alltför stor belastning vid uppstart.
                Skrev fel förut, det är inte 8 fiskar, det är ju 7. Jag vet att det låter mycket men så länge de är pigga och simmar runt så anser jag att det inte är någon större fara. If its ain't broke, don't fix it'. Men när jag börjar märka att saker och ting inte står rätt till så får jag ta och göra någonting åt saken. Men efter sommaren så kommer jag att köpa ett till akvarium som är mellan 100-200 liter. Men i det nuvarande akvariet så byter jag 30-50% av vattnet varje vecka. Är det tillräckligt?

                Kommentar

                • Emmma
                  • January 2007
                  • 340

                  #9
                  Den kritiska tiden brukar nog vara när akvariet varit igång ett par veckor, så det är nog bra om du kollar det extra noga och matar väldigt sparsamt....
                  Jag byter ca 30% i veckan i de mindre karen (19 och 45l) och 30% varannan vecka i de större (om det inte ser ut att behövas oftare)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...