Tack till alla på Zoopet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargadottir
    • May 2008
    • 75

    Tack till alla på Zoopet!

    Jag har precis nu, just börjat starta upp mitt akvarie! Jag är så lycklig så jag skulle till och med kunna namnge min lilla akvarie värld som är på G!

    Jag har surfat runt Zoopet i veckor nu, läst alla intressanta trådar (även om jag snurrade in på en hel del andra trådar också) och jag har fått så enormt mycket hjälp med att söka runt på Zoopets sidor och samt läsa alla ideér och bekymmer som man hittat och som kan uppstå. Speciellt om värdena i akvariet dessutom om rötter, sand, fiskar och ja, allt som man kan någonsin undra över. Lite om sjukdomar som andra stött på, om avbitna små fenor och ja, i princip allt mellan himmel och jord.

    Har ett 100 L akvarie, på min fina köksbänk, i mitt renoverade kök och jag väntar och längtar tills den kalla vatten temperatur har gått ner och sandens pulver har lagt sig till ro i den miljö som snart kommer uppta all uppmärksamhet i min lilla lya.

    Mitt mål är att köpa in Neon Blå Tuxedo Platy (har aldrig sett dom förr men dom har startat hela min planering och lett mig sakta men säkert till Zoopet) och några passande tetror, samt mal som får mumsa i sig ev kommande alger och annat som trivs i akvarier.

    Jag undrade om någon kunde tipsa mig om bra växter som är vanliga och trivsamma för platy. Alla råd och ideér är mer än välkomna när det kommer till att bygga upp deras miljö. Har just nu hällt i svart blästersilikat (0.2-1,5 mm) som ska få framhäva dess vackra färg! Vill ju nu ha fiskar, som inte tar ifrån platyn sin uppmärksamhet men som på något sätt "fyller" upp med färg i akvariet ändå..

    Växter är också något jag gärna skulle behöva råd om, allt för att mina skönheter ska få trivas och leka i ett snyggt, säkert och bra habitat.

    Är det för någon som för övrigt vet om VitaKraft fisk-pumpar är bra? Visserligen, det kanske är bra "tillfällig" tills man uppgraderar sig lite?

    //Vargadottir
    Senast redigerad av Vargadottir; 15 May 2008, 18:41.
    100 L = "Elixir Akvariet"
    45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Välkommen till Zoopet!!Mitt tips för ett fungerande akvarium är att ha fisk för rätt ändamål all fisk fyller sin funktion i karet.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Ursprungligen postat av Vargadottir
      Jag har precis nu, just börjat starta upp mitt akvarie! Jag är så lycklig så jag skulle till och med kunna namnge min lilla akvarie värld som är på G!

      Jag har surfat runt Zoopet i veckor nu, läst alla intressanta trådar (även om jag snurrade in på en hel del andra trådar också) och jag har fått så enormt mycket hjälp med att söka runt på Zoopets sidor och samt läsa alla ideér och bekymmer som man hittat och som kan uppstå. Speciellt om värdena i akvariet dessutom om rötter, sand, fiskar och ja, allt som man kan någonsin undra över. Lite om sjukdomar som andra stött på, om avbitna små fenor och ja, i princip allt mellan himmel och jord.

      Har ett 100 L akvarie, på min fina köksbänk, i mitt renoverade kök och jag väntar och längtar tills den kalla vatten temperatur har gått ner och sandens pulver har lagt sig till ro i den miljö som snart kommer uppta all uppmärksamhet i min lilla lya.

      Mitt mål är att köpa in Neon Blå Tuxedo Platy (har aldrig sett dom förr men dom har startat hela min planering och lett mig sakta men säkert till Zoopet) och några passande tetror, samt mal som får mumsa i sig ev kommande alger och annat som trivs i akvarier.

      Jag undrade om någon kunde tipsa mig om bra växter som är vanliga och trivsamma för platy. Alla råd och ideér är mer än välkomna när det kommer till att bygga upp deras miljö. Har just nu hällt i svart blästersilikat (0.2-1,5 mm) som ska få framhäva dess vackra färg! Vill ju nu ha fiskar, som inte tar ifrån platyn sin uppmärksamhet men som på något sätt "fyller" upp med färg i akvariet ändå..

      Växter är också något jag gärna skulle behöva råd om, allt för att mina skönheter ska få trivas och leka i ett snyggt, säkert och bra habitat.

      Är det för någon som för övrigt vet om VitaKraft fisk-pumpar är bra? Visserligen, det kanske är bra "tillfällig" tills man uppgraderar sig lite?

      //Vargadottir

      - Just det! Välkommen till Zoopet! När det gäller växter finns det en himla massa att välja på. Du kommer säkerligen få en hel tips så småningom. Själv väljer jag bara att komma med denna reflektion i ämnet:

      - Växter har en förmåga att växa prexis så mycket som man inte förväntade sig. Med andra ord. Allt som oftast börjar det lite försynt. Tillväxten kan vara ganska sparsam - knappt märkbar - för att sedan formligen explodera.

      -Har man bara ett akvarium står man snart inför uppgiften att ständigt gallra ur och slänga. Det är då man plötsligt inser att man "behöver" ett "litet" akvarium till. Det är ju synd att slänga alla fina växter.

      - Efter ännu en tid upptäcker man dock att tillväxten avstannar inte genom att man fördelar växterna på två akvarier. Tvärtom. Det växer bara mer och fortare.

      - Det är då man börjar snegla mot möjligheten att göra ett "växtakvarium". Bara på kul.

      - Du har nu tre (3) akvarier.

      - Och det fortsätter att växa.

      - Du börjar tillbringa allt mer tid med att försöka sälja/ge bort ditt överskott av växter.

      - Till slut ger du upp kampen. Du gör som jag. En eller två gånger i veckan samlar du ihop en halv Konsumkasse med växter och smyger ned med dem till "miljöboden" och dumpar dem i kompostlådan.

      Ditt bidrag till ett mer miljövänligt och ekologist Sverige kommer att emottas med tacksamhet....

      - Lycka till med dina växter
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Vargadottir
        • May 2008
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av Olof Loklint
        - Du har nu tre (3) akvarier.
        Det FÅR inte inträffa, för jag har ingen plats. Risken (för det räknas mer till risk än chans!) är att jag fastnar för gurami eller någon annan löjligt vacker fisk! Och så kommer iden: "Ja, varför inte sätta ett akvarie på hyllplanen i min inbyggda garderob!" eller "Tänk att ha ett soffbord al'a akvarie!"

        Nä, ett akvarie får räcka. Platy är fint och enkelt. Växter: Nja, man behöver inte vara med i Mensa för att förstå att tids nog så kommer gallringstiden.

        Ursprungligen postat av Olof Loklint
        - Till slut ger du upp kampen. Du gör som jag. En eller två gånger i veckan samlar du ihop en halv Konsumkasse med växter och smyger ned med dem till "miljöboden" och dumpar dem i kompostlådan.
        Man får väl använda killens "sällskapsakvarie" som växtakvarie tillslut.. :P Han har ju ändå bara 6 små fiskar i sitt 75 l akvarie. :P

        Får smyga ner dom när han sover, så får han ta över gallringen..

        (Och då slipper jag kompostera det överblivan... )
        100 L = "Elixir Akvariet"
        45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Välkommen!

          Kul att se att du planerar, jag gjorde misstaget att inte planera något(det började som ett impulsköp som slutade med att jag fick en hobby som jag aldrig kommer att ge upp). Resultatet blev att jag fick lämna tillbaka fisk som jag inte riktigt ville ha från början, för att få plats med den fisk jag egentligen ville ha.

          När du väljer växter så tycker jag att du ska ta det som du tycker är snyggt. Ett annat tips är att ta växter som växer snabbt för att konkurera ut alger som kommer vid ett senare stadie.

          Än en gång välkommen, hoppas att allt går bra och fråga så fort du har några funderingar.
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Välkommen till akvarievärlden och Zoopet.
            Titta här på Zoopet på växtguiden (artinfomation växter) så kan du ange vilka parametrar dina växter skall uppfylla och så får du en lista på sådana. Annars så trivs platy med det mesta. De har snart förökat sig så att de fyller ditt akvarium. Se bara till så att det finns lite gömställen för ynglen så behöver du inte göra något mer.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Vargadottir
              • May 2008
              • 75

              #7
              Åh, vad ska man göra? Såg dvärg guramis i butiken och blev döds-kär..

              Funderar på att ha 2 dvärg guramis, 5 platys och sen någta tetror + 1 algätare..

              Är det rimligt?

              Ska satsa på dvärgsvärdsplanta, längre har jag inte kommit riktigt än..

              Om jag vill ha i en rot, ska jag koka den innan då? (En sån där rot man köper i djuraffären, kommer inte ihåg vad träslaget heter.. )
              100 L = "Elixir Akvariet"
              45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Jag ser inga problem till att du ska kunna köpa några sådana men som du ser i beskrivningen så är den känslig mot dålig vattenkvalité. Så du ska nog inte ha i den fören efter några veckor då ditt kar är lite stabilare. Så börja med platy´s sen kan du öka på med tetror och vänta lite med algätare också.

                MVH /Tobias

                Kommentar

                • tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

                  #9
                  Och självklart ska du ta det lugnt med platys också så du ska inte slänga i alla på en gång.
                  MVH /Tobias

                  Kommentar

                  • Vargadottir
                    • May 2008
                    • 75

                    #10
                    Jo jo, herregud, lite har man ju förstått här inne på Zoopet! Dessutom så trodde hon i zoo affären att jag skulle göra detssamma och meddela att hon säljer inte alla fiskar på en gång och att jag får köpa platysarna på fredag..

                    Men jag var så snäll och berättade att det visste jag, för ammonium/nitrit/nitrat och hela andra delen av bakteria floran är ju tvungen att få växa i sin takt..

                    Bakteriefloran (den goda typen) ska ha minst lika mycket kärlek som fiskarna och växterna..
                    100 L = "Elixir Akvariet"
                    45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                    Kommentar

                    • tobias.nero
                      • January 2008
                      • 384

                      #11
                      Ska det bli kul att komma igång, eller behöver jag fråga?
                      MVH /Tobias

                      Kommentar

                      • Vargadottir
                        • May 2008
                        • 75

                        #12
                        Herregud! Helst skulle allt ha hänt igår!! Det är det enda som är i mitt huvud just nu, fiskar och modellflygplan.. Fast det senare intresset kommer kräva mer tid och pengar, så det sker under en längre period, kommer antagligen inte komma igång med det intresset förrän drygt nästa år eventuellt..

                        Men det finns så mycket fina fiskar, så man kan inte nästan stilla sin hunger. Framför allt när man gillar estetiska pyssel..

                        Men gurami fiskarna var riktigt fina, framförallt den blå guramin, den skule ju tydligen vara lite tåligare, men har fåttför mig att 100 l inte passar för blå gurami.

                        Funderade om man kanske skulle ha räkor istället för tetror, men dom skulle väl säkerligen bli snacks för en gurami..
                        Senast redigerad av Vargadottir; 16 May 2008, 23:23.
                        100 L = "Elixir Akvariet"
                        45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                        Kommentar

                        • tobias.nero
                          • January 2008
                          • 384

                          #13
                          Kör på amano räkor ller kanske filterräkor dom är lite större och bör fixa det. Fördelen med räkor är att dom är bra på att städa och hålla rent. Det kan faktiskt vara väldigt underhållande att se hur dom arbetar i substratet.

                          MVH /Tobias

                          Kommentar

                          • Vargadottir
                            • May 2008
                            • 75

                            #14
                            Eftersom jag inte är en "guldfisk"/gold member så kan jag ju inte läsa om filter räkor, har du lust att kanske dela med lite fakta/info om dom?
                            100 L = "Elixir Akvariet"
                            45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                            Kommentar

                            • tobias.nero
                              • January 2008
                              • 384

                              #15
                              Ja visst, när det gäller filterräkor så finns där stora som blir ca 10cm och så finns det en dvärg variant också som blir mindre(konstigt va?). Filterräkor heter dom för att dom har solfjäderliknande klor som dom filtrerar vattnet med, och fångar på så sätt sin mat. Man ska helst inte ha mer än en för att det annars finns risk för att det inte finns mat till mer än en. Det beror ju helt klart på hur stort kar man har också. Vad gäller dvärg varianten vet jag inte hur många man kan ha.
                              MVH /Tobias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...