Hjääälp! Vad har hänt med min älskade kampfisk?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Hjääälp! Vad har hänt med min älskade kampfisk?!?!

    Jag har för några veckor sedan startat upp mitt 54L. Jag började med att lägga i min kampfiskhane, en mal och tre dvärgklogrodor några dagar senare köpte jag två Platy och ca 2v. senare köpte jag 2 kampfiskhonor. Idag när jag vaknade så såg jag att min kampfisks fjäll stod rakt ut!!! Det syns bara uppifrån och han verkar må bra för övrigt, han äter och simmar som vanligt.
    Vad kan det vara, vad kan orsaken vara och hur botar man det? Jag vill ju helst inte köpa medecin för flera hundra...
    Smittar det? Ska jag flytta honom till från de andra fiskarna sålänge??
    Åhh, vad jag är ledsen Han är ju min lilla älskling. Jag hoppas att allt blir bra med hela mitt hjärta.

    // Sofie (behöver hjälp fort)
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #2
    Hur är vattnet? Äter han?

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Ursprungligen postat av HJ-C
      Hur är vattnet? Äter han?
      "Det syns bara uppifrån och han verkar må bra för övrigt, han äter och simmar som vanligt."

      =)

      Sorry soffan, jag vet inte om jag kan hjälpa till dock. :/

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Han har sannolikt fått bukvattensot, och när fjällen står ut är det ofta försent att göra något. Man kan försöka med att medicinera men det går sällan vägen. Tyvärr.

        Läs mer här http://www.zoopet.com/forum/showthre...t=bukvattensot eller sök på buksot eller bukvattensot
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • HJ-C
          • April 2008
          • 165

          #5
          Jag skyller mitt tidigare inlägg på att det är morgon... Ähum

          Men jag tycker också att bukvattensot låter som en rimlig teori. Tyvärr.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Malawimage/Bukvattensot



            Tyckte väl att jag kände igen mig.. ..hade lunginflammation i vintras och gick i slutänden på en trippel antibioticum kur med just Metronidazol Actavis i spetsen, 30 st tabletter a' 500 mg till en kostnad av 105:-

            Alltså är vi här nere på en kostnad av strax under 3:- per 100 liter akvarievatten och behandlingstillfälle..

            Senast redigerad av Gaffel; 12 May 2008, 09:47.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Åhh, neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!!!!! !!!
              Min lilla älskade plutti... Finns det ingen chans att rädda honom??? Har inte sett trådig avföring eller uppsvälld buk, men kanske har missat det... Varför just han? Vad är orsaken? Är vattnet för smutsigt?, får han för mycket/för lite mat? Vad har jag gjort med min älskade fisk? Förlåt om jag låter löjlg, men jag älskar honom så himla mycket! Hoppas av HELA mitt hjärta att det går att bota!!
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Smittar det? Har en Platy i samma kar som jag sett att han har trådig avföring...
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Är det verkligen bukvattensot så är det MYCKET smittsamt. Trådig avföring kan dock ha många andra orsaker.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    Bukvattensotens orsak är oftast en bakterieinfektion, kanske orsakad av dålig mat som röda mygglarver eller (vanligast) dåligt vatten. Det är ofta svårt att veta exakt varför en fisk får det, men svaga/känsliga och gamla fiskar har ett sämre immunförsvar och kan drabbas lättare. Man kan försöka medicinera om man hittar det tidigt men det är en svårbotad sjukdom, det ska man ha klart för sig. För lite mat är sällan ett problem.

                    Ett symptom på bukvattensot är utåtstående fjäll, sen (eller samtidigt) kommer den svullna magen när njurarna har slutat att fungera. Då är det tokkört. Det engelska namnet är Dropsy (dropsy=droppig, droppformad) vilket är rätt talande för hur fisken ser ut uppifrån. http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_Dropsy

                    Usch, stackars dig och din fisk soffan96. Det är hemskt när ett älskat djur blir sjukt..
                    Senast redigerad av ize; 12 May 2008, 13:15.
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      sofie jag tror du som många startat för häftigt med fiskar och av de bilder jag såg på ditt kar så verkar du bara ha ett pyttefilter som knappast klarar att ge dina fiskar en hälsosam vattenkvalité! antagligen är det höga halter av bakterier i vattnet till följd av matrester som ruttnat och i sin tur infekterat din kampfisk, infektionen slår ut njurarna och fisken kan inte göra sig av med vätska och får då fjällresning och i vissa fall utstående ögon och prognosen är inte god sätt helst i ett filter till för att förbättra den biologiska reningen och gärna ett par mindre vattenbyten varje vecka! Ta helst ur den sjuka fisken ur akvariet
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • soffan96
                        • February 2008
                        • 495

                        #12
                        Funkar salt? Hur mycket isåfall? Ska jag avliva honom och på vilket sätt? Om jag flyttar över honom till min skål som han bodde i förut och häller i lite salt, kan det gå över då?
                        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Det finns en medicin som möjligen kan hjälpa, Octozin. Det behöver dock inte vara bukvattusot, utan bara yttre infektion av fjällbaserna. Om du tycker så mycket om fisken, så är det värt att isolera honom i en hink (eller i skålen) och använda medicinen i den enligt vad som står på förpackningen.
                          Jag skall dock säga, att det ser ganska mörkt ut. Men jag tycker det är värt ett försök.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Lones
                            • February 2008
                            • 223

                            #14
                            Äre
                            dåligt med röda mygglarver
                            Ursprungligen postat av ize
                            Bukvattensotens orsak är oftast en bakterieinfektion, kanske orsakad av dålig mat som röda mygglarver eller (vanligast) dåligt vatten. Det är ofta svårt att veta exakt varför en fisk får det, men svaga/känsliga och gamla fiskar har ett sämre immunförsvar och kan drabbas lättare. Man kan försöka medicinera om man hittar det tidigt men det är en svårbotad sjukdom, det ska man ha klart för sig. För lite mat är sällan ett problem.

                            Ett symptom på bukvattensot är utåtstående fjäll, sen (eller samtidigt) kommer den svullna magen när njurarna har slutat att fungera. Då är det tokkört. Det engelska namnet är Dropsy (dropsy=droppig, droppformad) vilket är rätt talande för hur fisken ser ut uppifrån. http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_Dropsy

                            Usch, stackars dig och din fisk soffan96. Det är hemskt när ett älskat djur blir sjukt..
                            170 L akvarium

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lones
                              Äre
                              dåligt med röda mygglarver
                              Sök på röda mygglarver i forumet så får du se hur dåligt det är

                              Det viktigaste att tänka på är att de kan framkalla allergi kan jag tycka
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...