ENKÄT- vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #46
    450l med växtfokus.

    50-80% 1gg/v men slarvar lite ibland så det kan gå påde 2 och 3 veckor mellan bytena.

    Tillsätter endast växtnäring.

    Anledning till stort vattenbyte är i mitt fall endast av den anledningen att jag ska ha koll på näringsnivåerna (för växterna) utan att behöva mäta.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lamer
      • February 2008
      • 21

      #47
      Ursprungligen postat av perfetto
      Eftersom jag fått så olika svar (inte bara på det här forumet) ang. hur ofta och hur stor mängd vatten som är lämpligt att byta, tänkte jag att ni kunde tala om hur ofta/hur mycket ni byter vatten i era akvarium.

      Så:

      - Hur ofta byter du vatten i ditt/dina akvarium?

      - Hur stor mängd vatten åt gången?

      - Tillsätter du kemikalier vid varje byte? (vad i så fall?)
      Jag byter ca 100l i mitt 343l akvarium varannan vecka, tillsätter då en matsked salt,en matsked bikarbonat, vattenberedningsmedel,och även nitriveck enligt dosering.
      343L Tropheus sp. Black "Pemba"

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #48
        Ursprungligen postat av perfetto

        - Hur ofta byter du vatten i ditt/dina akvarium?

        - Hur stor mängd vatten åt gången?

        - Tillsätter du kemikalier vid varje byte? (vad i så fall?)
        - i 2 av karen byter jag vatten ca... 1 gång i månaden. Fyller på vatten allt eftersom det avdunstar oftare.

        - ca 10%

        - I ett kar använder jag PMDD, men inget annat.
        Räkbiten


        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #49
          jag byter 30% en gång i månaden i 112:an och varannan vecka i 40-liters, göder med pmdd det är allt.Matar jag med broccoli eller nåt annat som ligger kvar ett par dagar så kan jag göra ett mindre vattenbyte när det tas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...