Hjälp! De Dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Hjälp! De Dör!

    Jag behöver en massa hjälp! Mitt problem är att mina fiskar dör!

    Jag har verkligen försökt komma på vad jag gör för fel, jag har läst TON med böcker och frågat runt i X antal djuraffärer/akvarieaffärer, men jag vet fortfarande inte vad orsaken är.

    Nu tänker jag verkligen inte köpa fler fiskar innan jag kommit på vad jag gör för fel (Har trott att jag kommit på problemet förut, men haft FELFELFEL!), jag vill jätte gjärna ha fiskar för jag tycker de är så himla trevliga så jag skulle vara enormt tacksam för hjälp! (Mina för tillfället levande fiskar också för den delen. *skäms*)

    Grejjen är att de blir inte sjuka i någon sjukdom jag har läst om utan helt plötsligt börjar någon fisk "sloka" och nästa dag är de döda. För det mesta hinner jag inte ens se dem döda utan de försvinner... (misstänker malen 0.o) Jag hade två stycken små harneskmalar på inte mer än fyra centimeter ett tag och de försvann också, men de såg aldrig sjuka ut. Jag beskrev min egen mal innan jag köpte de två små och frågade om jag borde köpa de två små överhuvudtaget och dom i affären sa att det inte var några problem... vad tror ni?


    Det här är det jag har:

    Akvarium:
    Storlek: 60x30x30 (Borde jag skaffa större?)
    Temperatur: 24 grader
    Belysning: Ja... Jag har en 25 W GLÖDLAMPA, kan detta vara problemet?? Det var så när jag köpte det (begagnat). Kan knappt ha växter, bara de tåligaste sorterna överlever. (Har inte ens problem med andmat!?)
    Har en pump som sätter ordentligt med fart på vattnet, fiskarna får simma på ordenligt när de kommer mitt i strömmen, annars verkar det lugnt.
    Byter runt 5 liter ( ca 10%) var 1,5 vecka. Suger då upp skiten från botten. kan hända att jag byter någon liter över fem ibland...


    Fiskar:
    Harnesk mal (liknar plecosarna och är runt 15 cm) Han/Hon var MYCKET mindre när han kom, och jag har haft honom i ca 2 år, av någon anledning trivs han bra i akvariumet ??? Jag vet inte vad han är för något efter som jag har fått honom. Angående honom undrar jag mest om ni vet om han är för stor för akvariumet, eller kommer bli det?
    Guppys Har 1 fullvuxen hona kvar och en massa 2 cm långa yngel.

    Använder:
    • AquaDur-plus för att höja kH't till runt 6-7 (har 2-3 i kranen)
    • Aquasafe från TertaAqua med bio extract osv. för att göra vattenet fiskvänligt i allänhet.
    • pH blir ungefär 7,5 i slutändan.
    • matar malen med sera wels chips (vide och alträd) ibland, gupysarna får vitakraft's tropical fish food, flingfoder.
    • Ibland (sällan) får de röda frysta mygglarver och någon ärta..
    Ja det var väl allt...
    JÄTTE TACKSAM FÖR HJÄLP!!

    EDIT: jag hade en hel del sniglar förut också, men nu är ALLA borta.
    Edit 2: Nitrit/Nitrat värderna är låga och jag kollar dem regelbundet...
    Senast redigerad av Scandi; 27 February 2008, 23:35.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    jag tror kanske att det beror på ganska litet kar och trots att filtret har bra cikulation har en väldigt liten filteryta (patron) och klara helt enkelt inte av att bryta ner den mat som ges till fiskarna och då dår du problem med ett vatten med höga halter av ammonium/ammoniak och nitrit...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      Ja, men jag har aldrig haft problem med nitrit/nitrat värdena (enligt olika indikatorer iaf)? Hänger inte de ihop med ammoniak? eller är jag korkad nu? o.O

      fast det ä ju ett väldigt litet akvarium och när (om) ynglena blir stora kommer ju utrymmet vara maxat.
      Senast redigerad av Scandi; 27 February 2008, 23:37.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Vad är ditt kranvattens pH?

        Vilken vattengenomströmmning har din pump(märke/modell), hur stor filtervolym har du samt vilket sorts filter?

        Du skriver inte om du testar ditt vatten för NO2/NO3 bara om olika indikatorer, vilka är dessa i så fall?

        När du skriver att du hade sniglar, men att dom nu är borta så undrar jag om du medicinerat mot någonting..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ja, 54 liter är för litet för din mal. Är den femton centimeter behöver den minst 100- 120 liter.

          Nitrit/nitrat hänger ihop med ammoniak/ammonium, det är pHberoende. Sök på vattenvärde, det finns utrett i flera bra trådar.
          Utan växter har du väl svårt att få rätt cirkulation på näringen i akvariet. Växternas rötter tar upp näring från både vattnet och gruset, dvs de nitratnedbrytande bakterierna som finns där. När växterna växer sig större innebär det att de har bundit en del av överskottsnäringen i akvariet som då inte kan bilda farlig nitrit.
          En bättre ramp som du kan ha ett lysrör i så att växterna klarar sig bättre kunde vara värt att prova.

          Har du lagt i någon rot som du plockat själv?
          Barrträd ger ju fina rötter/ grenar men de avger giftiga ämnen som fiskar dör av.
          Eller någon kul gammal plastleksak? Samma sak där.

          Hur mycket skit suger du upp när du byter vatten?
          Man ska inte ner i gruset med häverten för då städar man bort de nyttiga nitratnedbrytarna, utan bara ta ev. slam ovanpå gruset. I princip ska man inte ha någon skit alls om akvariet är i balans.
          Om man har för lite grus så kan det också vara svårt att få tillräcklig mängd nedbrytare.
          Pröva att byta fem liter lite oftare, minst en gång i veckan, helst två.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ett begangnat kar där levande dör utan förklaring, jag skulle syna silikonet rätt noga...
            Om nån har bytt silikon eller dragit på lite extra så kan dom ha använt fel silikon, då går det inte så bra.

            När du säger låga Nitritvärden vad menar du då(?) det behövs ytterst lite nitrit för att det skall gå dåligt.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Hur mycket skit suger du upp när du byter vatten?
              Man ska inte ner i gruset med häverten för då städar man bort de nyttiga nitratnedbrytarna, utan bara ta ev. slam ovanpå gruset. I princip ska man inte ha någon skit alls om akvariet är i balans.
              Jag håller inte med. Om man har ett väl ingått kar som man märker att det börjar att bli "sunket" och att nitratvärdet börjar att stiga så kan man dammsuga botten lite mer. 1/4 per vecka tills man har gått igenom karet, flytta på inredning osv. Man behöver inte krama ur pumpen samtidigt utan man kan varvar det med dammsugning.
              Men vi gör alla olika, det finns lika många metoder som akvarister...

              Hur menar du att det inte ska bli någon skit alls. Det beror väl på bottenmaterialet. Jag har t ex grov engelsk sjösten, det är en massa smuts som rasar igenom där och även om jag har bra balans i karet så får jag ju upp en massa rester när jag dammsuger?!
              Om man har sand så räcker det väl med att dra ovanför för då åker ju inget igenom..
              Senast redigerad av Katharina; 28 February 2008, 06:44.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Det jag funderar på är kranvattnet... Var bor du? Har du egen brunn?
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ditt akvarium är på tok för litet. Det är verkligen synd om dina fiskar (även om de inte dog). Du kan hitta begagnade akvarier på nätet (ibland kompletta) till ganska schyssta priser. Glödlampor är helt olämpliga som akvariebelysning. Dels alstrar de mycket värme och jag antar att tempen varierar kraftigt mellan dag och natt och sen är det inte konstigt att ingen växter klarar sig i det ljuset. Växter är viktiga för att syresätta vattnet och få bort ammoniak och nitrat (nitrit filreras bort i filtret).

                  Sen undrar jag varför du använder AquaDur-plus. Jag har KH 2-3 ur kranen och har aldrig använt några kemikalier för att höja KH:t

                  Vad far du för fiskar förutom malen?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Scandi
                    • February 2008
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Vad är ditt kranvattens pH?

                    Vilken vattengenomströmmning har din pump(märke/modell), hur stor filtervolym har du samt vilket sorts filter?

                    Du skriver inte om du testar ditt vatten för NO2/NO3 bara om olika indikatorer, vilka är dessa i så fall?

                    När du skriver att du hade sniglar, men att dom nu är borta så undrar jag om du medicinerat mot någonting..
                    Kranvattnets pH: 7

                    PUMP: Fuval 2plus om det säger dig någonting? (Mig säger det inte mycket) :S

                    NO2/NO3 test: Just nu använder jag Tetratest där man använder remsor eller Sera's tester, och vad jag menar med att de är låga är att de enligt dessa indikatorerna är OK, alltså tex för NO2 är det mindre än 0,3mg per liter.

                    Medecinering: NEJ, visste ju inte vad de dör av så jag vågar inte medicinera.

                    TACK!
                    Senast redigerad av Scandi; 28 February 2008, 17:40.

                    Kommentar

                    • Scandi
                      • February 2008
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Ja, 54 liter är för litet för din mal. Är den femton centimeter behöver den minst 100- 120 liter.

                      Nitrit/nitrat hänger ihop med ammoniak/ammonium, det är pHberoende. Sök på vattenvärde, det finns utrett i flera bra trådar.
                      Utan växter har du väl svårt att få rätt cirkulation på näringen i akvariet. Växternas rötter tar upp näring från både vattnet och gruset, dvs de nitratnedbrytande bakterierna som finns där. När växterna växer sig större innebär det att de har bundit en del av överskottsnäringen i akvariet som då inte kan bilda farlig nitrit.
                      En bättre ramp som du kan ha ett lysrör i så att växterna klarar sig bättre kunde vara värt att prova.

                      Har du lagt i någon rot som du plockat själv?
                      Barrträd ger ju fina rötter/ grenar men de avger giftiga ämnen som fiskar dör av.
                      Eller någon kul gammal plastleksak? Samma sak där.

                      Hur mycket skit suger du upp när du byter vatten?
                      Man ska inte ner i gruset med häverten för då städar man bort de nyttiga nitratnedbrytarna, utan bara ta ev. slam ovanpå gruset. I princip ska man inte ha någon skit alls om akvariet är i balans.
                      Om man har för lite grus så kan det också vara svårt att få tillräcklig mängd nedbrytare.
                      Pröva att byta fem liter lite oftare, minst en gång i veckan, helst två.
                      Stackars mal Jag får gå och köpa mig ett större akvarium till honom.

                      Jag har ungefär tre knytnävs stora växter och alla småplantor som "kommmit ut" från dem :O

                      Det följde med en gammal rot när jag köpte akvariet men den ser ju inte direkt plockad ut? Mer tropisk liksom.. Inga leksaker i akvariet O.o

                      OJ! Jag suger upp smutsen genom gruset! Har engelsk sjöstrands stenar eller vad det nu heter ... Hur tjockt med grus borde man ha? (Har fem cm)

                      tack såå mycket, du har redan hjälpt mig!
                      Senast redigerad av Scandi; 28 February 2008, 17:39.

                      Kommentar

                      • Scandi
                        • February 2008
                        • 131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Det jag funderar på är kranvattnet... Var bor du? Har du egen brunn?
                        Bor i Floda utanför Gbg, har ingen egen brunn. kranvattnet: ph: runt 7, kH: runt 3..

                        tacktacktack för att du försöker hjälpa!
                        Senast redigerad av Scandi; 28 February 2008, 17:38.

                        Kommentar

                        • Scandi
                          • February 2008
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Ditt akvarium är på tok för litet. Det är verkligen synd om dina fiskar (även om de inte dog). Du kan hitta begagnade akvarier på nätet (ibland kompletta) till ganska schyssta priser. Glödlampor är helt olämpliga som akvariebelysning. Dels alstrar de mycket värme och jag antar att tempen varierar kraftigt mellan dag och natt och sen är det inte konstigt att ingen växter klarar sig i det ljuset. Växter är viktiga för att syresätta vattnet och få bort ammoniak och nitrat (nitrit filreras bort i filtret).

                          Sen undrar jag varför du använder AquaDur-plus. Jag har KH 2-3 ur kranen och har aldrig använt några kemikalier för att höja KH:t

                          Vad far du för fiskar förutom malen?
                          Kan man inte ens ha guppies i ett 54 liters! OMG jag är en djurplågare ju!!!x'O

                          Men jag har pratat med "akvariester" på djuraffärer och läst att 2-3 i kH är farligt då pH:t inte är stabilt om KH't är under 5.

                          Skrev jag inte det? Jag har en guppyhona kvar och åtta av "hennes" 2cm stora yngel.

                          Tack så jätte mycket för att du tar dig tid!

                          Kommentar

                          • Scandi
                            • February 2008
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Jag håller inte med. Om man har ett väl ingått kar som man märker att det börjar att bli "sunket" och att nitratvärdet börjar att stiga så kan man dammsuga botten lite mer. 1/4 per vecka tills man har gått igenom karet, flytta på inredning osv. Man behöver inte krama ur pumpen samtidigt utan man kan varvar det med dammsugning.
                            Men vi gör alla olika, det finns lika många metoder som akvarister...

                            Hur menar du att det inte ska bli någon skit alls. Det beror väl på bottenmaterialet. Jag har t ex grov engelsk sjösten, det är en massa smuts som rasar igenom där och även om jag har bra balans i karet så får jag ju upp en massa rester när jag dammsuger?!
                            Om man har sand så räcker det väl med att dra ovanför för då åker ju inget igenom..
                            Oj nu blev jag snurrig? Jag har också engelsk sjösten! Och jag tycker det blir en massa skit längst ned på botten! ...kanske ska jag skaffa sand då... O.o

                            Tack! // scandi + fiskarna O.o

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #15
                              tror du byter för lite vatten, har dåligt filter och lite för lite växter så de blir syrebrist
                              Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...