Mitt första akvarium - journal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #46
    Hej!
    Idag har mitt akvarium varit igång i 22 dagar och när jag gick över till zooaffären för ett noggrannare dropp-test så fick ja de glada resultatet på 0mg nitrit och 0mg nitrat!

    Det går alltså ganska bra med mitt nystartade akvarium - tack vare hjälpsamma människor som alla ni här på zoopet, tack tack för all hjälp hittils och tack på förhand för all hjälp i framtiden.

    Jag tror inte cyklingen är HELT klar ännu och systemt är nog ganska känsligt för chock. Om jag tex skulle släppa i en massa fiskar nu så skulle jag säkert få en nitrit-topp till och de vill jag ju inte.

    Men dagens fråga lyder: Eftersom jag har så bra vattenvärden och det endå gått 22 dagar av cyklingen, borde ja då inte kunna köpa Änågra* fiskar till?
    Säg tex 2-3 tigerbarber till eller kanske en sugmal eller siamesisk algätare?

    Jag har ganska tjockt med kiselalger bakersta glaset

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #47
      Du börjar närma dig men du är inte riktigt där ännu, så fortsätt att ta det lugnt och alla framtida förändringar smyger du in en och en, skaffa tex inte 5 nya tigrar samtidigt som du börjar göda med pmdd utan låt förändringar komma sakta men säkert. Ledsen för grodbladen men jag har inte ens hunnit byta vatten ännu, tänkte göra det nu på kvällen, ska bara ner till ica toppen först..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #48
        Det blev tre nya trigrar idag.
        Hoppas de inte blir någon ny nitrit-topp.
        Annars får ja skippa matningen ett par dagar och pumpa i massa nitrivec :]

        Lungt med grodbladen. De e ingen bråska!
        Stefan hade fått in de nya akvarierna idag. Riktigt fräcka grejjer

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #49
          Tycker mig se 3 sniglar i påsen med dom inkoppande tigrarna.. ..har du hornsäv över så får du gärna skicka ett PM Jensa!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #50
            Nu börjar den nya akvariumväggen bli klar nere på Godhems Zoologiska, hjälpte Stefan lite i går och vi plockade bla upp den FX5'a han ska ha till 200 liters baljan.. Om jag hade jobbat på kontor och haft pengar att gödsla med så hade jag byggt om den till en sophink med pedallock.. klart snygg men jag litar inte på "smart" pumpen..

            Dunkade ner en stor påse grodblad så be snällt så får du säkert..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #51
              Idag hittade jag och min flickvänn en död tigerbarb
              Den satt fast på korgen till insuget till filtret.
              Ingen aning om hur länge den har varit död. Jag vill minnas att jag räknade alla 15 vid liv för ett tag sedan.

              Hoppas bara att de inte är något smittsamt

              Läs järna mer i fiskbloggen.

              Kommentar

              Arbetssätt...