Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoidar
    • January 2020
    • 28

    Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk?

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      Ursprungligen postat av Zoidar
      Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk?
      Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

      Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.

      Kommentar

      • Zoidar
        • January 2020
        • 28

        Ursprungligen postat av Fiskburken

        Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

        Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.
        Jag har inget emot att vänta, men 2-3 veckor lät länge. Jag kollade nitrit och den är något hög. Byter vatten (20%) varje dag. Antar att jag borde väntat längre. Har grön neon tetra och koala pansarmal. De är väl inte direkt några gödselspridare?

        Väntar till normala värden innan nästa fisk...
        Senast redigerad av Zoidar; 23 January 2020, 21:52.

        Kommentar

        • Pockie
          • February 2020
          • 1

          Kan man starta med ett stim tetra?

          Kommentar

          • Sgtpancake
            • February 2021
            • 7

            Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2871

              Ursprungligen postat av Sgtpancake
              Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)
              Drömläget är att endast akvariebelysningen står för ljuset. Dagsljus (som inte går att styra ) gör risken för olika alger betydligt större. Man kan försöka skärma så gott det går av så att dagsljus/solen inte lyser rätt på akvariet för att förbättra situationen något.

              Kommentar

              • Opi

                • January 2023
                • 3

                Stort tack för bra info!

                Kommentar

                Arbetssätt...