Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomty
    • January 2008
    • 26

    Har jag förstått allt rätt ?

    Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

    Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

    Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

    Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      Dom första 3-5 fiskarna ska du stoppa i dagen efter uppstart, men sen ska du vänta några veckor innan 5 till, osv.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        Ursprungligen postat av Tomty
        Har jag förstått allt rätt ?

        Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

        Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

        Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

        Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?
        Vattenbyte bör du bara göra om nitrithalten är farligt hög. Om du börjar se att nitrit bildas så - dosera bakteriekultur (Alt. kläm ut gojs ur ett använt filter) varje dag, MATA INTE.

        Någon månad efter uppstart med fiskar, och du inte har någon nitrit, så är det okej att släppa i fler fiskar, dock inte alltför många.

        Kommentar

        • Tomty
          • January 2008
          • 26

          En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?...

          Är det då ibland som det blir för mycket och vad kan det då bero på... Jag har 2g påsar med något doseringsmedel och det är då jag använder det ?...

          Tack så länge så får vi se om det händer något allvarligt inom någon vecka...

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            Ursprungligen postat av Tomty
            En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?...
            Släpper man i några få fiskar och matar ytterst sparsamt de första veckorna ska det inte bildas nitrit.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              Alla får nitrit eftersom nitrit är en del av processen i ombildandet av ammonium.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                Gör man rätt blir dock inte mängden nitrit hög nog för att vara skadlig, right?

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  nitrit är överskattat

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    upp igen...för alla nya och nyfikna

                    Kommentar

                    • Maraschino
                      • September 2008
                      • 178

                      Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

                      Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

                      En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

                      Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        Ursprungligen postat av Maraschino
                        Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

                        Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

                        En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

                        Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.
                        Två alternativ:
                        1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.
                        2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

                        Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Maraschino
                          • September 2008
                          • 178

                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Två alternativ:
                          1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.
                          2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

                          Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.

                          Tack! Jag tror vi kommer satsa på grus som är svart/vitt, eller mer svart än vitt iaf efter lite fundering..

                          Vi har nu kommit fram till hur vi vill att det ska se ut, nu ska vi bara ta oss till en butik och inhandla grejer. Funderar på att åka förbi pwss nästa vecka och shoppa loss! Behöver filter, moduler, grus och annat skoj!!

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            Bumping!
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              Skickar upp den igen
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Galne-Gurra
                                • April 2008
                                • 1080

                                Varför är inte den här tråden klistrad???
                                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                                Kommentar

                                Arbetssätt...