300l hörnakvarium (dumma nybörjarfrågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fp730a
    • January 2007
    • 11

    300l hörnakvarium (dumma nybörjarfrågor)

    Har för första gången i mitt liv skaffat mig ett akvarium. En gammal barndomsdröm som går i uppfyllelse.

    Akvariumet är ett 300l hörnakvarium som ser ut enligt följande (kan man lägga bilder direkt i meddelandet?)



    Jag fick med lite delar när jag köpte akvariumet. Ett ytterfilter Eheim II professional ytterfilter, en Tunze skummare, 5 x 1200l/h pumpar, doppvärmare.

    Jag undrar följande: Skummaren, visst används den nästan bara inom saltvattenakvarievärlden (puh!)?

    I filtret så finns det en "tom" första kammare. Kan/ska man fylla på denna med något för att öka / förbättra prestandan hos filtret? Eller är det här man ska applicera sin torv/aktivt kol etc etc?

    Hur mycket belysning tror ni behövs till akvariet? Mitt mål är att få till en ganska så tät växtlighet!

    Detta med tät växtlighet passar INTE ihop med fiskarna jag valt (Vad jag förstått); diskusfiskar. - Kan man ha mycket växter och diskusar? Om inte vilka andra fiskar (liknande, spännande) skulle ni rekommendera?

    Jag har läst att man först fyller på karet med sand/sten, sen fyller på med vatten, sen väntar.. OCh sen växter. För att efter upp till en vecka (!) fylla på med fiskar. Är detta verkligen klokt, jag trodde växterna var beroende av koldioxid! Men det fiskarna producerar kanske är marginellt mot växternas omvända fotosyntes (är det så?) under natten...

    Hur mycket cirkulation behövs för mitt 300l akvarium??

    Ja, om jag kommer på något ännu mer jag måste fråga så lär ni höra av mig.. :-)


    Edit: Kom på en sak... JAg har läst att ett "biologiskt" filter ska vara bra. Är detta något jättenödvändigt? Det är ju en liten merkonstad och framförallt mer elektronik som låter...

    edit 2: Ändrade ciklid till diskus.. Jäkla hjärna att inte göra som man vill.
    Senast redigerad av Fp730a; 18 January 2007, 20:57.
Arbetssätt...