Några av mina fiskar vill inte äta, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • F-O Ericsson
    • March 2006
    • 7

    Några av mina fiskar vill inte äta, varför?

    Har ett nystartat akvarium 63 L sedan en vecka. Började med 10 sv neontetror.
    Första dagen åt de som hajar från flingfodret och simmade omkring. Efter några dagar blev 6 st skygga och vågar sig inte fram. Jag matar dem försiktigt för att undvika övermatning men de flesta fiskarna verkar inte vilja äta. Vad ska jag göra? Byta foder? Vänta? Jag måste väl fortsätta mata även om det mesta faller till botten? Har sett att några vågar sig fram och äter på botten när jag släcker men inte alla.

    Nitrit halten är låg, ph ca 8 och kh ca 4. Temp 24 grader.
    Tacksam för svar innan de svälter ihjäl.
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #2
    Ursprungligen postat av F-O Ericsson
    Har ett nystartat akvarium 63 L sedan en vecka. Började med 10 sv neontetror.
    Första dagen åt de som hajar från flingfodret och simmade omkring. Efter några dagar blev 6 st skygga och vågar sig inte fram. Jag matar dem försiktigt för att undvika övermatning men de flesta fiskarna verkar inte vilja äta. Vad ska jag göra? Byta foder? Vänta? Jag måste väl fortsätta mata även om det mesta faller till botten? Har sett att några vågar sig fram och äter på botten när jag släcker men inte alla.

    Nitrit halten är låg, ph ca 8 och kh ca 4. Temp 24 grader.
    Tacksam för svar innan de svälter ihjäl.
    Är dom ensamma i akvariet eller har du fler fiskar? Mina guppys lyckades jaga bort neontetran från maten när dom var nya i akvariet men nu börjar det rätta till sig.
    I
    MY

    Kommentar

    • F-O Ericsson
      • March 2006
      • 7

      #3
      Inga andra fiskar vill börja lugnt

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Men dom äter när det är lugnt?

        Ursprungligen postat av F-O Ericsson
        Inga andra fiskar vill börja lugnt
        Neontetror är lite skygga och håller sig på sin kant, dom kanske tar lite foder när du gått?

        Om PH, idealet för Neoner är max 7, men å andra sidan har jag en silvermolly, en presentfisk i fel PH som mår fina fisken så jag vågar inte yttra mig tvärsäkert därom.
        Senast redigerad av maricici; 31 March 2006, 16:20.
        I
        MY

        Kommentar

        • F-O Ericsson
          • March 2006
          • 7

          #5
          Tre stycken simmar runt och äter lite från botten när jag har tänt. Ytterligare tre kommer fram när jag släcker, jag tror att de äter lite för det brukar försvinna lite från en sten där det trillar ner flingor. Resten ser jag aldrig (de största). Första dagen åt alla glupskt.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av F-O Ericsson
            Nitrit halten är låg, ph ca 8 och kh ca 4. Temp 24 grader.
            Tacksam för svar innan de svälter ihjäl.
            Det är ingen risk att de svälter ihjäl. De kan lätt gå nån vecka utan mat i fall de inte är för små. Med 10 neontetror i ett nystartat 63 liters akvarium är risken mycket större att du dödar de genom att mata för mycket. Det får ABSOLUT inte ligga nån mat kvar på botten. I ett nystartat akvarium där det inte finns en väletablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit är risken mycket stor för en ammoniakspik som sen övergår i en nitritspik.

            Kolla: http://www.bestfish.com/newtank3.html

            Jag tycker inte ens du ska mata dem varje dag nu under de första veckorna. Varannan eller var tredje dag räcker. Sen om några veckor kan du börja mata oftare.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • F-O Ericsson
              • March 2006
              • 7

              #7
              Jag har funderat på ph sänkning. Läste på forumet om hur man gör. Vad rekommenderar ni, torv? Vart ska torven vara? Eller ska jag sänka på något annat sätt?

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Nu har jag inte svarta

                Ursprungligen postat av F-O Ericsson
                Tre stycken simmar runt och äter lite från botten när jag har tänt. Ytterligare tre kommer fram när jag släcker, jag tror att de äter lite för det brukar försvinna lite från en sten där det trillar ner flingor. Resten ser jag aldrig (de största). Första dagen åt alla glupskt.
                den som bara heter neontetra, men dom håller sig ofta inne i växtligheten, och dit åker det ju också mat. Det är inte alla fiskar som kommer och tigger vid matarluckan, av mina är det bara slöjstärtarna och mollyn som har det beteendet faktiskt..
                Neontetran äter dit maten faller och koppartetran gör blixtsnabba raider mot maten och simmar tillbaka lika snabbt igen.
                I
                MY

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av F-O Ericsson
                  Jag har funderat på ph sänkning. Läste på forumet om hur man gör. Vad rekommenderar ni, torv? Vart ska torven vara? Eller ska jag sänka på något annat sätt?
                  Jag använder Amtra Trop. Tycker det är det smidigaste och säkraste sättet att hålla ett stabilt lågt pH på 6.5.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • F-O Ericsson
                    • March 2006
                    • 7

                    #10
                    Tack för alla svaren så snabbt. Jag matar var tredje dag och ser efter vad som händer.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av F-O Ericsson
                      Tack för alla svaren så snabbt. Jag matar var tredje dag och ser efter vad som händer.
                      Lycka till! Och kom ihåg att hålla koll på nitriten under de närmsta veckorna.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • F-O Ericsson
                        • March 2006
                        • 7

                        #12
                        Förresten ska jag försöka höja kh också? Läste att 4 är ganska lite.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av F-O Ericsson
                          Förresten ska jag försöka höja kh också? Läste att 4 är ganska lite.
                          Nej, KH 4 är perfekt för neontetror. De gillar ju mjukt vatten. Jag har KH runt 3 och det funkar bra. Men lägre skulle inte vara att rekommendera pga risken för pH-crash.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            ph sänkning och kh höjning samtidigt är en omöjlighet, de är intimt förknippade med varandra. Till nybörjare som inte tänker odla extrema survattenlevare brukar jag rekomendera att vara nöjd och glad med vattnet i kranen och låta bli att trixa. Det tar ett tag innan man har koll på hur buffertsystemen fungerar och innan man har koll på det så stressar mixande med vattnet bara fiskarna. Ett undantag har jag dock, nybörjare med kh under 3 bör höja kh med bikarbonat.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #15
                              Ursprungligen postat av F-O Ericsson
                              Har ett nystartat akvarium 63 L sedan en vecka. Började med 10 sv neontetror.
                              Första dagen åt de som hajar från flingfodret och simmade omkring. Efter några dagar blev 6 st skygga och vågar sig inte fram. Jag matar dem försiktigt för att undvika övermatning men de flesta fiskarna verkar inte vilja äta. Vad ska jag göra? Byta foder? Vänta? Jag måste väl fortsätta mata även om det mesta faller till botten? Har sett att några vågar sig fram och äter på botten när jag släcker men inte alla.

                              Nitrit halten är låg, ph ca 8 och kh ca 4. Temp 24 grader.
                              Tacksam för svar innan de svälter ihjäl.
                              det kan vara tecken på att dem inte alls trivs pga vattenkvalite, växtlighet, att dem känners sig exponerade.. Hur har du med växter? det ger dem trygghet om bakgrunden i karet är täckt med växter som en vägg.
                              Senast redigerad av sunkan aspidoras; 01 April 2006, 10:37.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...