Behöver er Expertishjälp! ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pusslet
    • March 2006
    • 44

    Behöver er Expertishjälp! ;)

    Har efter mycket om och men, tänkande och funderande beslutat mig för att försöka mig på detta med akvarium igen...

    Sist gick det helt åt skogen, fiskarna blev sjuka, dog, växterna "löstes upp", vattnet grumlade sig och alla andra hemskheter ni kan tänka er hände...

    Den här gången ska jag ta och försöka lära mig mycket mer innan jag kastar mig ut och köper den ena efter andra fisken och sakerna till akvariet i ren impuls - själva karköpet har jag funderat på i över ett halvår och bestömde mig tidigare idag...

    Hoppas att ni experter kan och har lust att komma med lite tips och råd - det lilla jag har tittat här verkar ni både kunniga och hjälpsamma!


    För det första - jag har inte sett akvariet jag snart får hem, men är det ett ok pris med 1.500:- för ett som är ungefär 175 - 225 liter? Inklusive massa saker så som Bänk (inte superfin, men väl fungerande! *S*), pump, värmare, sand - massa sand - rötter, håvar, stenar, snäckor och kulor, samt några "syrestenar"?! Till vilka det fanns "ett flertal kopplingar till och en lång"??


    Min granne satte upp ett akvarie för ett par veckor sedan och hon har mycket problem med sitt väldigt höga PH... Vårt kranvatten ligger på typ 7.2 och det är bättre än vad hon har i sitt akvarium, och hon har testat med sånt där "sänka PH-medel" och torv - och tom att spä ut ättika för att få ner det något - men inget håller sig mer än knappt ett dygn.
    Ska jag börja bråka med mitt eller låta det vara som det är från början? Alltså om jag kan få det att hålla sig på samma nivå som det är i kranen även om det är högt?
    Vad "ska" PH´t ligga på när det är som "bäst"?

    Vilken värme ska man ha i akvariet?


    Är olika växter bra för olika saker, eller är det en smaksak vilka man väljer?
    Hur många bör/ska man ha i ett akvarie?

    Stämmer det att man kan ha olika "vanliga blommor" så som t.ex Fredskalla och Ampellilja i?

    Min favoritfisk som jag velat ha sedan jag såg en första gången är Black Ghost, men nu läste jag att de ska ha var det 4-500 liter minst att röra sig på - finns det någon liknande som klarar sig på en mindre area?
    Gillar algätare/malar mycket med, men kan man ha väldigt många såna i eller ska det vara "anpassat" mellan olika arter på något sätt?


    Antar att jag låter minst lika dum som jag känner mig när jag skriver - men denna gång är jag fast besluten på att lyckas bättre än sist... Bättre att fråga så man förstår, tror det var tur i oturen att jag blev utloggad när jag i ruset skrev om detta i första avdelningen. TACK för att ni varit förutseende nog att starta ett speciellt "Nybörjaravdelning" när vi inte behöver känna oss lika blåsta när vi kommer med korkade frågor.
    Eller - där vi hoppas att ni är snälla eftersom vi inte kan så mycket rättare sagt!


    Tack på förhand!
    //Towe


    Känns som om jag glömt något nu, förra gången hade jag massa fler frågor...
    Senast redigerad av Pusslet; 06 March 2006, 01:34. Anledning: Testade bara att byta rubrik...
    Jag får ingen avatar!



    Jättefin! --->
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    om du inte ska ha ghost kanske de finns andra fiskar du har tänkt dig.. det är nämligen så att svaret på dina frågor är väldigt olika beroende på vad du ska ha för fiskar.

    kul att du ska börja med akvarium igen i alla fall roligare hobby finns nog inte
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Pusslet
      • March 2006
      • 44

      #3
      Tack, men efter förra gången är jag väldigt skeptiskt - men är glad att jag hittat hit så man kanske blir lite klokare på saker och ting!
      Sist åkte fiskarna på både Vita Prick och Fenröta, och sedan något annat - och när det väl var borta började vattnet strula, växterna dö - och jag såg mitt akvarie sakta dö ut...

      Jag VILL verkligen ha en Black Ghost, men det står att de ska ha så stort... Eller ska/kan man ta det med en nypa salt? Att man kan ha de ett tag i alla fall, tills de växer ur det eller så?

      Förra gången hade jag massa Guppys. Älskar guppy, alla olika former, färger... Men den här gången ska jag försöka vara mer försiktig och inte överköpa mig vilket jag har benägenhet att göra! *S*
      Jag får ingen avatar!



      Jättefin! --->

      Kommentar

      • Pusslet
        • March 2006
        • 44

        #4
        För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!!

        De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...


        Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort!
        Jag får ingen avatar!



        Jättefin! --->

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Pusslet
          Jag VILL verkligen ha en Black Ghost, men det står att de ska ha så stort... Eller ska/kan man ta det med en nypa salt? Att man kan ha de ett tag i alla fall, tills de växer ur det eller så?
          Jag tycker inte att det är schysst att skaffa fiskar som man vet så småningom blir för stora för ens akvarium. Det är inte alltid så lätt att omplacera såna fiskar. Det är i så fall bäst att skaffa sig ett reellt akvarium så fisken kan vara kvar.

          Det är ofta så att man från början vill ha vissa fiskar. Men sen upptäcker man andra väldigt fina fiskar som man inte ens visste fanns. Det gäller att vara lite öppen och flexibel. Det finns ju så många vackra och trevliga fiskar
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Robbo
            • October 2005
            • 53

            #6
            Batski verkar vara en riktig nattuggla också

            Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...
            Bara ta reda på så mycket info som möjligt.

            Jag är också en ganska newbee inom detta med akvarium men tar man det lite lungt och fint så brukar det mästa lösa sig
            Jag har gjort flertalet tabbar jag med men dock inte fått sjukdomar....
            Köpte tex en paroon haj som jag måste avliva snart...
            Men man lär sig eftersina felsteg...
            sov gott

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Robbo
              Batski verkar vara en riktig nattuggla också
              Det var ju fredag kväll lixom

              Ursprungligen postat av Robbo
              Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...
              Bara ta reda på så mycket info som möjligt.

              Jag är också en ganska newbee inom detta med akvarium men tar man det lite lungt och fint så brukar det mästa lösa sig
              Jag har gjort flertalet tabbar jag med men dock inte fått sjukdomar....
              Köpte tex en paroon haj som jag måste avliva snart...
              Men man lär sig eftersina felsteg...
              sov gott
              Jag håller med Robbo om att man ska ta det lungan och ta reda på info i början.

              Robbo: Är du säker på att det inte går att omplacera paroonhajen till någon med ett bautaakvarium? Jag har faktiskt sett en paroonhaj som simmade i ett stort akvarium en gång.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #8
                Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

                Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Opus
                  Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

                  Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre
                  Fredskalla (liksom en del andra växter som säljs som akvarieväxter) är en sumpväxt och mår inte bar av att vara helt under vatten en längre tid.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pusslet
                    För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!!

                    De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...


                    Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort!
                    Jag har snäckor i 4 st kar. Jag gillar dom. Speciellt mina posthornssnäckor. Alla snäckor är bra. Posthornen äter ruttna växter, överbliven mat och alger. Jag tycker dom är söta! Dammsnäckor gör det samma, och malaysiska grävsnäckor luckrar upp sanden, vilket är bra.

                    om du nu har en så skeptisk syn på akvarium - är du verkligen redo att skaffa ett??
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pusslet
                      För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!!

                      De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...


                      Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort!
                      Snäckor är som gladhertha påpekat bra renhållningsarbetare i ett akvarium. När de förökar sig explosionsartat är det dock inte så kul, men då beror det ofta på att man matar för mycket eller att det är nån form av obalans i akvariet.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        För det första - jag har inte sett akvariet jag snart får hem, men är det ett ok pris med 1.500:- för ett som är ungefär 175 - 225 liter? Inklusive massa saker så som Bänk (inte superfin, men väl fungerande! *S*), pump, värmare, sand - massa sand - rötter, håvar, stenar, snäckor och kulor, samt några "syrestenar"?! Till vilka det fanns "ett flertal kopplingar till och en lång"??
                        Om det är ett bra prisa avgör du själv. Ta gott om tid på dig och jämför vad du kan få för samma pengar hos en annan handlare eller av en annan privatperson. Om du skall ha växter i karet kan du inte använda luftpump, det dödar växterna.

                        Min granne satte upp ett akvarie för ett par veckor sedan och hon har mycket problem med sitt väldigt höga PH... Vårt kranvatten ligger på typ 7.2 och det är bättre än vad hon har i sitt akvarium, och hon har testat med sånt där "sänka PH-medel" och torv - och tom att spä ut ättika för att få ner det något - men inget håller sig mer än knappt ett dygn.
                        Ska jag börja bråka med mitt eller låta det vara som det är från början? Alltså om jag kan få det att hålla sig på samma nivå som det är i kranen även om det är högt?
                        Vad "ska" PH´t ligga på när det är som "bäst"?
                        Det finns folk som med rätta fokuserar på ph värdet. Det gäller då främst folk som odlar extremt survattenlevande fiskar. Detta är extremfallet av akvarister. Istället för ph så bör man som nybörjare fokusera på kh, där gäller att allt över 4 är bra. Skulle du ha under 4 så ökar du lätt genom att tillsätta lite vanlig bikarbonat. Ett bra kh borgar för lite större slarvmarginaler och stabilare miljö för fiskarna. Vill du veta kh i ditt kranvatten så ta kontakt med ditt vattenverk och fråga efter alkaliniteten i mg/l, sen tar du och delar det med 17,5 så får du fram kh. Alternativt kan du skaffa ett kh test, men det kommer du bara att behöva en gång så det känns onödigt.

                        Jag tycker att du skall berätta för din granne att det han håller på med att sänka ph som sedan ökar igen, stressar fiskarna något fruktansvärt och att ett stabilt fel ph är långt mycket bättre än ett ostabilt.

                        Vilken värme ska man ha i akvariet?
                        Det beror på vilka fiskar du skall ha, använd zoopets artbeskrivningar för att sätta samman en bra kombination. När du vet vad du vill ha så kom tillbaka och fråga om det funkar i forumet, så hjälper vi dig att justera kombinationen på bästa sätt.

                        Är olika växter bra för olika saker, eller är det en smaksak vilka man väljer?
                        Hur många bör/ska man ha i ett akvarie?
                        Olika växter är olika bra på att ta upp olika gödningar/näringar. Använd zoopets växtarkiv till att få frasm vilka växter du vill ha. Sök på svårighetsgrad 1 och på växter som begränsar alger till att börja med. Det finns inga bra generaliserade svar på hur mycket växter man skall ha. Det finns många som kör helt utan växter. Ett kar med växter är svårare att sköta men kräver mindre arbete, ett kar utan växter är enklare att sköta men kräver mer arbete.

                        Stämmer det att man kan ha olika "vanliga blommor" så som t.ex Fredskalla och Ampellilja i?
                        Dessa växter säljs i zoobutik som akvarieväxter, men de överlever inte på sikt och är därför inte lämpliga som akvarieväxter.

                        Min favoritfisk som jag velat ha sedan jag såg en första gången är Black Ghost, men nu läste jag att de ska ha var det 4-500 liter minst att röra sig på - finns det någon liknande som klarar sig på en mindre area?
                        Black ghost är en mycket känslig fisk som nästan alltid är viltfångad. Jag tycker inte att det är en lämplig nybörjarfisk.

                        Gillar algätare/malar mycket med, men kan man ha väldigt många såna i eller ska det vara "anpassat" mellan olika arter på något sätt?
                        Det viktiga är att de inte slåss. Tex blir det svårt att ha flera ancistrushannar i samma kar. Har du många malar på botten måste du dock tänka på att ge mat som sjunker så att de också får tillräckligt med mat.

                        För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!!

                        De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...
                        Sniglar är bra för karet, blir de förmånga så är det ett tecken på övermatning.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Pusslet
                          • March 2006
                          • 44

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Jag tycker inte att det är schysst att skaffa fiskar som man vet så småningom blir för stora för ens akvarium. Det är inte alltid så lätt att omplacera såna fiskar. Det är i så fall bäst att skaffa sig ett reellt akvarium så fisken kan vara kvar.

                          Det är ofta så att man från början vill ha vissa fiskar. Men sen upptäcker man andra väldigt fina fiskar som man inte ens visste fanns. Det gäller att vara lite öppen och flexibel. Det finns ju så många vackra och trevliga fiskar
                          Jag antar att du har rätt... Men jag kanske kan få igång det här nu - och senare kan tänkas klara av ett jättestort, och DÅ kan köpa mitt lilla Spöke... Eller ännu hellre - en Rocka!

                          Det är så svårt att hitta fiskar som tilltalar mig och som passar in i den akvariemiljö det kommer att vara här... Inga Platy, Molly eller svärdbärare i alla fall!
                          Har ni förslag på någon vacker, gärna färgglad och med mycket fenor, klumpig kropp eller/och ovanligt yttre? Som t.ex elefantnosfisken och spöket?
                          Fast som kanske inte kräver lika mycket fiskvana från mig?




                          Jaaaa!
                          När jag var yngre hittade jag en otroligt vacker fisk! Eller, knappast vacker - men ovanligt klumpig och böljande...
                          De i affären kallade de för "Golfbollar" och de var som slöjstjärtar fast kroppen var lika runt som en golfboll... Har kollat i många djuraffärer men inte sett sådana sedan den jag hittade de i lade ner...
                          Jag får ingen avatar!



                          Jättefin! --->

                          Kommentar

                          • Pusslet
                            • March 2006
                            • 44

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robbo
                            Batski verkar vara en riktig nattuggla också

                            Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...
                            Bara ta reda på så mycket info som möjligt.

                            Jag är också en ganska newbee inom detta med akvarium men tar man det lite lungt och fint så brukar det mästa lösa sig
                            Jag har gjort flertalet tabbar jag med men dock inte fått sjukdomar....
                            Köpte tex en paroon haj som jag måste avliva snart...
                            Men man lär sig eftersina felsteg...
                            sov gott
                            Oj, oj - detta är väldigt lugnt för mig! I normala fall är jag så impulsiv att jag till slut står där med massa saker - i det här fallet fiskar då då innan jag ens tänkt tanken!

                            Mmm, när man läser lite här (vad glad jag är att jag hittade hit förresten! ) om t.ex det du skriver - och ser vad min granne råkade ut för blir jag mer och mer fundersam...
                            Grannen fick syn på en "mal" av något slag när hon skulle starta upp sitt akvarium, och efter mycket googlande och letande fick hon veta vad det var för något vidunder!

                            Clarias batrachus, Clarias-mal, vandrande mal
                            Info: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=625
                            Där det bl.a står om att de odlas i dammar, är oerhört rovgiriga och ska endast hållas med rejält stora fiskar OM de är i akvarium. Som då ska vara på 1000 liter...

                            Tyvker man inte handlarna bör kolla vad de säljer innan de tar hem? Även om de faktiskt informerade henne om att de inte hade någon aning om vad det var för något?!
                            Jag får ingen avatar!



                            Jättefin! --->

                            Kommentar

                            • Pusslet
                              • March 2006
                              • 44

                              #15
                              Ursprungligen postat av Opus
                              Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

                              Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre
                              Okej! Ska man ta bort den vita blommrona om de ska vara helt under vatten? Tänkte att man kanske kan ha det till en början för att fylla ut lite extra?! De är ju så billiga att det inte gör något om de inte klarar sig särskilt länge!
                              Jag får ingen avatar!



                              Jättefin! --->

                              Kommentar

                              Arbetssätt...