filtervolym till 190l hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    #16
    "...undrar jag om det är Juwels filtermaterial som är sämre eller om de försöker få mig att köpa så mkt som möjligt"

    Det är enbart rekomendationer för att hålla sig någorlunda inom ramarna för effektiv filtreringseffekt. Filtersvamparna som utgör merparten av filtermaterialets volym är av ordinär kvalisort och är precis lika bra som den man kan köpa i stora block. Det är hanteringen och skötseln som avgör hur bra det sedan fungerar. Att byta ut filtersvamparna i omgångar om 3-6 månader är en överdrift som du kan låta Juwel behålla för sig själva. De fungerar effektivt mycket längre än så innan de behövs bytas ut. Det räcker att du sköljer ur någon av svamparna om vartannat och sätter tillbaka dom igen.

    Filtervadden ligger det nog däremot sanning i att man bör byta ofta, eftersom den har hög mekanisk filtreringseffekt. Den stoppar det mesta och korkar igen genomströmningen om den ligger i för länge. Det är inte heller lämpligt att återanvända filtervadd, dvs skölja den och tillbaka med samma - den förlorar sin struktur och blir kompakt. Om du vill köra med filtervadd som mekanisk förfiltrering så blir det billigare i längden om du köper det i större påsar som du plockar ur i lämplig storlek/mängd.

    Själv kommer jag som sagts tidigare att hoppa över såväl kolfiltret som följde med samt filtervadden. Därefter så kommer jag att genomföra partiell rengöring av de olika filtermassorna efter behov, med förhoppningsvis så långa intervaller som möjligt.

    Slutligen.
    Benämningen mekanisk filtrering är en smula förvillande. All filtrering är från en början en mekanisk process. Men ju längre ett filtermedium får stå orört och samla på sig lagoma mängder partiklar som förslammas så etableras med tiden en bakterieflora i detta slam. Denna bakterieflora hjälper sedan till att rena vattnet även biologiskt, samtidigt som den mekaniska effekten kvarstår. Men om man har i ett filtermedium som måste bytas/sköljas ofta, så hinner inte någon ordentlig biologisk process etablera sig - det fungerar då enbart som ett mekaniskt filter som plockar partiklar. Grovt definierat, det finns så många aspekter och förhållandensom spelar in.

    Tanken bakom Juwels rekomendationer med filtervadden är att det ska fungera som mekanisk förfiltrering. Att minska belastningen på svamparna och förlänga deras bilogiska nedbrytningsprocess. Rätt tänkt, men själv anser jag att det finns bättre alternativ än kortsiktig mekaniskt förfiltrering med vadd för att uppnå en långsiktigt hållbar filtrering med god biologisk effekt. Man kan ju med enbart svamp uppnå samma effektiva nedbrytningsprocess under lång tid. Det är i slutändan en smaksak - inget sätt som man får att fungera effektivt är fel.

    Smike
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

    Kommentar

    Arbetssätt...