Jag behöver verkligen fiskhjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Jag behöver verkligen fiskhjälp!

    Jag söker och söker och letar och letar men kan INTE bestämma mig för vilka källor jag ska tro på. Vissa säger si andra säger så. En del säger att jag i mitt 54L bara ha två ynka guppys, inte ens en black molly kan jag stoppa ner och dessutom måste jag vara kemist för att förstå mig på allt om vattenlära.
    Andra säger att jag kan blanda bäst jag vill och stoppa ner både det ena och det andra.
    Jag som nybörjare känner mig förvirrad och jag vill inte tröttna innan jag ens skaffat några fiskar. Så nu får ni ursäkta att jag tar upp ännu en tråd.
    Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tipsa om fiskar som både trivs i mitt lilla kar och som jag trivs med. Jag vill ha någon större fiskar med karaktär och vackra färger. Inte en massa småfiskar som ser likadana ut.

    Jag har sökt igenom artbeskrivningarna på sötvattensfiskar och gillar dessa:
    Kakaduaciklid
    Kampfisk
    Bandgurami
    Dvärggurami
    Prickig tetra
    Colombiatetra, opaltetra
    Svart fantomtetra
    Rosentetra
    Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
    Black molly, silvermolly


    Vilka kan jag ha och hur kan jag bäst kombinera några av dessa?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hej tacobelle.

    om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att du ska skaffa lite neontetror och guppys eller kanske som du föreslagit kampfisk, blackmolly, eller nån av de andra tetrorna som du föreslagit. men en sak om kampfisken, den kan attackera andra fiskar, men det är inte alltid den gör det men den kan göra det. det ärvad jag har att säga men jag tycker du ska vänta och se vad andra har att säga också.

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      hej tacobelle.

      om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att du ska skaffa lite neontetror och guppys eller kanske som du föreslagit kampfisk, blackmolly, eller nån av de andra tetrorna som du föreslagit. men en sak om kampfisken, den kan attackera andra fiskar, men det är inte alltid den gör det men den kan göra det. det ärvad jag har att säga men jag tycker du ska vänta och se vad andra har att säga också.

      MVH Macke_fisk
      Som jag skriver är det ju just en massa småfiskar som ser likadana ut som då neontetror som jag INTE vill ha och jag gillar verkligen inte guppys. Kampfisken attackerar väl bara om den ser en rival, dvs fiskar med stora fenor.

      Kommentar

      • Hualilai
        • November 2005
        • 82

        #4
        hej

        Det är klart du kan ha mer fisk är bara två guppis, men tänk på att dom får massvis med yngel och att det lätt kan bli överbefolkat! jag har som du, 54 liters kar med tre guppy, yngel, några neontetra och ett par andra fiskar!

        som macke_fisk sa kanske det skulle bli snyggt med ett stim neontetror? Tänk på att ett kar med få fisksorter men lite fler av varje är oftast snyggast, då ett kar med få fiskar av många olika sorter lätt kan bli grötigt!

        Lycka till!
        Tjenom Zenom ( ;

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          En liten, vacker och intressant fisk är honungsguramin. Snälla är dom också. Kompisar kan va tetror, snälla barber, malar, någon liten betta eller räkor. Bara dom är i ungefärlig sice!

          Grejjen är ju att man inte kan ha så stora fiskar i 54l, fyll 54l med småfisk å skaffa dej tja, minst 200l så kan du ha mer och större fiskar.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • TacoBelle
            • December 2005
            • 66

            #6
            Ursprungligen postat av Hualilai
            hej

            Det är klart du kan ha mer fisk är bara två guppis, men tänk på att dom får massvis med yngel och att det lätt kan bli överbefolkat! jag har som du, 54 liters kar med tre guppy, yngel, några neontetra och ett par andra fiskar!

            som macke_fisk sa kanske det skulle bli snyggt med ett stim neontetror? Tänk på att ett kar med få fisksorter men lite fler av varje är oftast snyggast, då ett kar med få fiskar av många olika sorter lätt kan bli grötigt!

            Lycka till!
            Tack men jag vill ju inte ha guppys och inte heller neontetror.

            Kommentar

            • TacoBelle
              • December 2005
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av gladhertha
              En liten, vacker och intressant fisk är honungsguramin. Snälla är dom också. Kompisar kan va tetror, snälla barber, malar, någon liten betta eller räkor. Bara dom är i ungefärlig sice!

              Grejjen är ju att man inte kan ha så stora fiskar i 54l, fyll 54l med småfisk å skaffa dej tja, minst 200l så kan du ha mer och större fiskar.
              Tack för ditt svar...Nej jag förstår ju att jag inte kan ha så mycket fisk i mitt lilla kar. Men kan jag inte ha NÅGON av de fiskar jag räknade upp?
              Vilka fiskar räknas som småfisk, är det bara guppy och neontetror?

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Nej, guppy är en så liten del av dom.
                Gå in på Zoopets fiskarkiv och sök på fiskar upp till ca 5cm.

                Minifiskar:



                Lycka till
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Malplacerad
                  • April 2005
                  • 257

                  #9
                  Du kan ju köra med 1+2 kakaduaciklider? Vet ej vad som är passande sällskap till dem, kanske någon annan vet?
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                  Kommentar

                  • TacoBelle
                    • December 2005
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malplacerad
                    Du kan ju köra med 1+2 kakaduaciklider? Vet ej vad som är passande sällskap till dem, kanske någon annan vet?
                    Det låter ju bra att det funkar med tre kakaduor. Det är ju alltid en början. Tack!

                    Kommentar

                    • nikzak
                      • December 2003
                      • 56

                      #11
                      Jag har hafft ett 54l juwel akvarium i ca 2 år nu och har exprimenterat med olika fiskar jag rekomenderar inte kampfisken, dödade mina 2 guppys och 1 platys som jag hade då snyft.
                      Men nu har jag 2 black molly, 1 guppy och 2 tetror vet ej riktigt vad dom heter, dom verkar trivas i alla fall. (haft dom ca 1 månad).
                      Senast redigerad av nikzak; 01 January 2006, 22:20.
                      Har ett litet 54l akvarium med:
                      10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                      1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                      //NikZak

                      Kommentar

                      • Pechvogel
                        • October 2005
                        • 378

                        #12
                        hejhejkillis är ju annars trevliga och intressanta fiskar. finns både små och stora varianter och många är väldigt färgglada.
                        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                        ZOON

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Snäcklekare från Tanganyika sjön kan ju helt klart funka. perosnliga firrar som inte blir sås stora.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...