Sköldpadda och vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Polis_ttt
    • December 2005
    • 11

    Sköldpadda och vad?

    Jag är precis under inskaffningen av ett lite "större" akvarium, 150-300L, som jag tänkte stoppa ner två sköldpaddor i, men tänkte att det vore trevlig om man kunde kombinera dessa med andra djur som inte blir uppätna, då sköldpaddan verkar vara ett väldigt glupskt djur

    Jag har i alla fall förstått att salamandlar inte går ihop med sköldpaddor, men att det finns fiskar som klarar detta, men som jag förstått detta så är det beroende på art, stämmer detta? Och i sådana fall, vilka fiskar ska man stoppa i?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag tror inte de e nån bra ide.
    Orsakerna är följande, sköldpaddorna kommer att nypa vilken somhelst fisk i slutändan..
    Vattenkvaliten, sköldpaddorna grisar ner nåt otroligt och du kommer snabt upp i nitrathalter som tar död på fiskarna..

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Sköldpaddor och fisk.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        för ett antal årsedan fick min sköldpadda (rödörad hona) vara ut på dagarna under en somma i en vatten fyld båt. min lille bror hade placerat ett antal stora abborar (skulle gissa 2hg-7hg) dessa rörde hon aldrig. gissar på att dom vara för stora för att betraktas som bytes djur... men tror att dom kommer att få det jobbigt med sköldpaddor som skitar ner väldigt mycke och desutom stora fiskar som skitar ner ganska mycke dom med..

        Kommentar

        • Graj
          • December 2005
          • 26

          #5
          Guppy och svärdbärare brukar passa bra ihop med rödörade sköldpaddor.
          Rödörade sköldpaddor är rätt dåliga fiskjägare. Snarare brukar fiskarna plocka mat ur munnen på sköldpaddan.
          Om sköldpaddan någon gång tar någon fisk så märks det inte. Det brukar snarare bli att man får håva upp fisk då och då för att baljan inte ska bli överbefolkad.

          Tiden ett 300 liters akvarium räcker för två sköldpaddor är rätt begränsad. De kommer med tiden växa ur det, detta leder till att vattnet förvandlas till en illaluktande gägga.

          Mycket växter är annars en bra lösning för att hålla vattnet i skick. Växterna växer bra tack vare all näring, dessutom får både sköldpaddan och fisken någon stans att dra sig undan. Robusta flytväxter är av narurliga orsaker enklast.
          Med tillräckligt stor vattenyta och mycket växter behöver man inte ens byta vatten, det är bara att fylla på ibland och gallra bland växterna.

          Ur vattensynpunkt är nog vattenytans storlek viktigare än djupet på vattnet, så kan du välja duger det nog med ett rätt lågt akvarium med desto större area. (eller en innomhusdamm, om luften i rummet inte blir för fuktig)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Jag skulle säga att dessa paddor är väldigt duktiga på att fånga fisk och har de väl fått smak för firrarna kommer den rensa karet!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Jag hade en ancistrusmal tillsammans med 3st "Kartsköldpaddor" (storlek 10-15cm över skalet ca) under ganska lång tid utan problem (tills paddorna avyttrades).
              Stoppade i en lite mindre acistrus som inte blev så långlivad dock, men den första hade lite större size redan från början och det var antagligen anledningen till att det gick bra.
              Andra fiskar som neontetror, guldbarber, zebrafiskar osv stoppades ner i bland som levandefoder. Vissa av dessa höll iofs ut ett par tre veckor ibland.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag skulle säga att dessa paddor är väldigt duktiga på att fånga fisk och har de väl fått smak för firrarna kommer den rensa karet!
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Red-eared slider turtle bites goldfish in half before eating him
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Jag gav mina fiskar lite större chanser då jag hade ett kar inrett med en hel del rötter vilka paddorna inte kom in bakom
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Jag har 2st sköldpaddor, en rödörad 14 år gammal, och en gulbukad 13 år gammal tillsammans med ett Zebrafisk-stim på c:a 20st...jag ville bli av med zebrorna men dom trivs bättre i detta akvarium som är på 310L med c:a 120L vatten i än i mitt 180L...Dom leker där det är typ 1cm grunt vatten...paddorna bryr sig inte det minsta...

                    Zebrafisken är en väldigt livlig fisk och nu vid närmare eftertanke är det nog ett ganska bra val...paddorna är ju sega...så det livar upp karet lite.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...