Procedur vid delvattensbyte..+matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    Procedur vid delvattensbyte..+matfråga

    170 liter.

    Ok, kanske en dum fråga...men jag testa min slamhävert idag..gick lagomt klumpigt då de var första gången..lyckades blöta ner halva golvet + nån högtalare men fick även upp lite skit + 5 l vatten ungefär..

    Nu tänkte jag...när jag ska göra mitt första delvattensbyte? Har haft akvariet i ca 2 veckor kanske..max. Ska jag plocka ur fisken eller ska dom va kvar? har sand så det kan bli ganska bra rulljans på den i akvariet då man håller på...

    OM jag tar ut firrarna..hur länge kan jag ha dom ur akvariet? (jag kommer givetvis ha dom i en hink med akvarievatten..)

    ***********

    Sen har jag en lite fråga om flingfoder. Har en liten burk nu(Sera vipan flake food, gul å brun) som jag fick med akvariet. När jag häller i det så blir det full vart på fiskarna så klart, men det är som om det bryts ner för det blir tillslut en massa matpartiklar i vattnet(ser det ut som iaf) massa små...dessa sjunker tillslut, men jag undrar om det finns bättre å sämre flingfoder? Detta verkar brytas ner. Har ju lite strömt på ytan så det sjunker efter ett tag..

    Sen..hur mycket mat ska man ge? Hur lång tid ska det ta för dom att äta upp det? Har 8 ciklider nu i mitt kar. Alla är ganska små utom 2 som e lite större.
    Jag har köpt särskild ciklid mat (oranga pinnar) men dom e förstora för småttingarna. Dom lite större kan äta dom utan problem.

    Sen ska vattnet va kristallklart eller ? jag har som små micropartiklar som åker runt..inte mycket, men dom finns..
    Senast redigerad av Rainbowalker; 17 December 2005, 11:17.
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Hej!
    Fiskarna kan vara kvar i akvariet! Jag skulle byta ungefär 50L/vecka!
    Partiklarna i vattnet? Vad har du för filter?
    OBS! Rengör absolut inte filtret ännu!
    Då det gäller flingfoder brukar fiskarna sönderdela detta! Har du någon typ av bottenfisk, ex.vis ett stimm (>6st) pansarmalar så tar dom hand om mat som hamnar på botten!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Rainbowalker
      170 liter.

      Ok, kanske en dum fråga...men jag testa min slamhävert idag..gick lagomt klumpigt då de var första gången..lyckades blöta ner halva golvet + nån högtalare men fick även upp lite skit + 5 l vatten ungefär..
      Övning ger färdighet

      Ursprungligen postat av Rainbowalker
      Nu tänkte jag...när jag ska göra mitt första delvattensbyte? Har haft akvariet i ca 2 veckor kanske..max. Ska jag plocka ur fisken eller ska dom va kvar? har sand så det kan bli ganska bra rulljans på den i akvariet då man håller på...
      Ta absolut inte ur fiskarna. Det skulle bara innebära en massa onödig stress för dem.

      Hur mycket vatten man ska byta och hur ofta beror på ett antal olika faktörer: hur många fiskar (och av vilka arter) du har, hur mycket växter, vad du har för filter, hur mycket du matar, osv. Själv tror jag inte på för stora vattenbyten. Tätare och mindre (10-20% 1 gg/veckan) vattenbyten är att föredra för att undvika alltför kraftiga pH-svängningar. Men har man många fiskar som smutsar ner mycket och lite eller inga växter får man byta större mängder (50% varje vecka). Det är viktigt att nitratnivåerna inte överstiger 20ppm.

      Vad gäller flingorna så finns det säkert bättre och sämre föder, men Sera brukar vara ett bra märke. Kolla bara bäst före-datumet. Maten håller sig fräsch längre i fall du har den i kylskåpet.

      Man brukar säga att man inte ska ge fiskarna mer mat än vad de klarar av att äta på ett par minuter. Sen är det alltid lite mat som sjunker ner till botten, men i fall du inte har några bottenfiskar är det inte bra om det är för mycket som sjunker och blir liggande där. Har du sett om fiskrana sen simmar vid bottnen och äter lite?

      Fiskarna bryr sig inte i fall vattnet är kristallklart eller inte.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Vissa vitaminer förstörs i kylskåpet.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Vissa vitaminer förstörs i kylskåpet.
          Vilka då? Och varför?
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Vissa vitaminer förstörs i kylskåpet.
            Oj, det var det rådet jag har fått Lite konstigt med tanke på att vår mat håller längre i kylen... Hur ska man bäst förvara flingorna då?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Vissa vitaminer förstörs i kylskåpet.
              Oj, det var det rådet jag har fått Lite konstigt med tanke på att vår mat håller längre i kylen... Hur ska man bäst förvara flingorna då?
              Jag har också fått höra att man ska förvara fiskmaten i kylskåp! Inte för att jag gör det men i alla fall...
              Det står inte på burkarna (kollade just) så jag måste ha läst det i någon av alla akvarieböcker jag lånat på bibblan!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Det foder jag har ska förvaras sval med tättsluttet lock, lite svår kanske att förvara 5 kg burkar i kylen.
                Hittar inte källan just nu till hållbarhet av vitaminer och temp.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Det foder jag har ska förvaras sval med tättsluttet lock, lite svår kanske att förvara 5 kg burkar i kylen.
                  Hittar inte källan just nu till hållbarhet av vitaminer och temp.
                  Hmm, har en stooor burk som jag fått i kylen. Det kommer att ta hundra år innan fiskarna ätit upp all mat i den. Men den är kanske inte bra längre för att den har stått en längre tid i kylen alltså...?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det har nog ingen betydelse om fodret står i kylen, säkert bättre än om det står på ljusrampen.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Det har nog ingen betydelse om fodret står i kylen, säkert bättre än om det står på ljusrampen.
                      Att det inte ska stå på ljusrampen förstår jag. Har själv påpekat det för en kompis, som fö har jobbat i zooaffär(!). Men du skrev ju att vissa vitaminer förstörs i kylen...
                      Senast redigerad av batski; 18 December 2005, 10:22.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Rainbowalker
                        • November 2005
                        • 367

                        #12
                        Gällande filtret så har jag aquael unimax 150 eler nått sånt..
                        Partiklarna i vattnet är mycket små och ibland helt borta. Det är mest då firrarna härjar runt på botten och vid matning som det är mer än vanligt.

                        Jag har sandbotten och ser inte att det ligger någon mat kvar där utan dom e ganska glupska och damsuger nog botten. Jag har dock inte någon slamkrypare...

                        Två av cikliderna är av större version än de andra. Hur vet jag att dessa får i sig de dom ska då dom kräver mer mat än de små? Jag brukar ibland släppa ner särskilt ciklidfoder till dom som är lite större bitar..

                        + en fråga till ja vill ha lysrör som lyser mer blått...några rekomendationer?
                        Är det ok för firrarna?

                        Tack för all hjälp!! Ska publicera bild på karet snart så får ni se hur vi har det!
                        Rainbowalker
                        "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rainbowalker
                          + en fråga till ja vill ha lysrör som lyser mer blått...några rekomendationer?
                          Är det ok för firrarna?
                          Aquarelle ger ett svagt blått sken och är bra för växterna.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Rainbowalker
                            • November 2005
                            • 367

                            #14
                            Ok, jag har plats för 2 rör. Hört att vissa mixar. Vill helst få den där mysigt blåa skenet..som man kan se i akvarier på film

                            Hur är Aquastar som?

                            Ja har nå Phillips rör i nu, men vet ej modellen. Dom satt i när jag köpte akvariet. Lyser ganska vitt.
                            Senast redigerad av Rainbowalker; 19 December 2005, 12:06.
                            Rainbowalker
                            "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rainbowalker
                              Vill helst få den där mysigt blåa skenet..som man kan se i akvarier på film

                              Hur är Aquastar som?
                              Aquastar är ungefär som Aquarelle. Det blåa skenet är oftast inte lämpligt för sötvattensakvarier...
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...