städa akvariet..igen!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miriam
    • November 2005
    • 5

    städa akvariet..igen!!!

    Hej, jag hade tråden städa akvariet och fick massa bra tips.

    Nu är läget så här att min pump pajjade och några fiskar dog. Jag tyckte även att det var dags att bara byta lite vatten. När jag pumpade ut vattnet i hinken var det helt röd brunt och en massa skit. ska det va röd brunt verkligen?? tror inte mitt kretslopp funkade riktigt som det skulle. jag dammsög bottnen med häverten men inte så noga eftersom man inte ska rengöra för mycket.

    jag har dessutom ingen doppvärmare så vattnet är rumsvarm men termometern st´år ändå på 26 grader. hoppas inte slöjisarna mår dåligt.

    kram
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ja det är ju inte rekomenderat att byta vatten, slamsuga och byta/rengöra pump samtidigt.
    Jag hade inte bytt ngt vatten förrän den nya pumpen fått gå ett tag. Utan nöjt mig med att slamsuga lite.
    Vattnet ska inte vara brunt, men om du suger slam är det troligtvis därför vattnet ser så skitigt ut.
    Kontrollera din termometer. Jag rekomenderar en med kvicksilver, som man antingen kan fästa på rutan eller låta flyta runt i karet.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      "Jag rekomenderar en med kvicksilver"

      Misstänker qenso menar en med vätskepelare, för en med kvicksilver är inte helt lätt att få tag på idag. Orsaken till det är att kvicksilver är så himla onyttigt att få ut om man skulle råka knäcka termometern, en orsak till att det är så svårt att få tag på febertermometrar med kvicksilver.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        själv gillar ja inte dom glastermometrarna alls.
        bl.a stått å kollat på ett flertal i butik och de kunde skilja både 2 3 och 4 grader emellan dom.
        har 2 i byrån som visar 0-3 graders skillnad.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Karon, jag inbillar mig att kvicksilver termometrar är olagliga i dag för övrigt.

          Raven, jag håller med dig där, de är helt åt skogen felkalibrerade de flesta, men provmätt / kontrolltesta, så du vet vad den visar fel, så löser ju det sig.

          B!

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Det finns billiga digital termometrar.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Är digitala bättre än glastermometrar? Ska köpa två termometrar till mina nya kar men är lite i valet och kvalet...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                digital såg ja för 99kr sist ja va i zooaffärn.
                blir ett sånt ja kommer köpa till nästa akvariet.

                dom där klisterlapparna med flytkristaller är TOTALT värdelösa, tycker dom är mycket svåra att avläsa.

                Ursprungligen postat av Mr B
                Raven, jag håller med dig där, de är helt åt skogen felkalibrerade de flesta, men provmätt / kontrolltesta, så du vet vad den visar fel, så löser ju det sig.
                man kan ju titta på 10st i affären och välja den som är i mitten så tror jag inte man hamnar så snett.
                men för en annan med småtaski syn är dom även lite svåravlästa beroende på hur ljuset är och det bidrar också till att jag inte är förtjust i dom.

                går ju även att tillfälligt använda utesensron på inne/ute termometrar.
                ska tydligen dock finnas dom som inte tål att va under vatten och då börjar visa fel men en plastpåse runt eller silikon tar ju hand om det.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven

                  dom där klisterlapparna med flytkristaller är TOTALT värdelösa, tycker dom är mycket svåra att avläsa.
                  Trodde det var dom du menade... så det finns andra sorters digitala. Nu har jag en "klisterlapp" på sällskapsakvariet och en glas till ynglen. Men ska som sagt starta två akvaier till nu. Så det ska vara en digital, som man har i akvariet då? Blir mycket pengar för två... Plus allt annat man måste skaffa !
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    JU större akvarium man har, desto bättre köpa en lite bättre termometer.
                    De digitala jag pratar om går på ström.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Oj, det låter avancerat! Kan jag inte alls lita på mina termometrar? Mitt största kar är bara 70 liter, sedan har jag två 60 liters (snart igång!) och ett 33 liters. Fiskarna verkar må bra...
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Digitala termometrar behöver inte vara så dyra. Man kan väl använda en sån där termometer som man har för att mäta tempraturen utomhus?
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hugin
                          Digitala termometrar behöver inte vara så dyra. Man kan väl använda en sån där termometer som man har för att mäta tempraturen utomhus?
                          lsä mitt förra inlägg nedre del.

                          sen kan man också ställa sej fråga.
                          är termometer nödvändigt ?

                          själv kör jag utan doppvärmare och följaktligen utan termometer.
                          så man kan ju kolla om värmare ens behövs.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Hmm, ja alltså. Kvicksilver kanske är förbjudet? Jag menar en termometer i glas, och i "botten" på den ligger det nåt rött kladd tillsammans med silverkulor.
                            Jag tycker den är mkt bra, men man får ju hantera den med andakt.

                            Digital har även jag funderat på, men inte kommit längre än så.
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              Jodå, de är förbjudna, det är därför de är så svåra att få tag på
                              De där kulorna i botten på termometerna är ballast, vikter för att termometern skall flyta som den skall och är förmodligen av järn eller bly.
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...