städa akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    #31
    Ok

    I vår zooaffär har dom bara såna här multistickor, =(
    Jag fäljer ditt råd om vattenbytena,
    Jobbigt?? nää nu gäller det bara att d fiskar jag har skall må bra igen..
    En fråga bara: Ska jag hälla i nitrivec vid båda vattenbytena idag??
    Acvasafe måste oxå i lr??
    Liven

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av liven
      I vår zooaffär har dom bara såna här multistickor, =(
      Jag fäljer ditt råd om vattenbytena,
      Jobbigt?? nää nu gäller det bara att d fiskar jag har skall må bra igen..
      En fråga bara: Ska jag hälla i nitrivec vid båda vattenbytena idag??
      Acvasafe måste oxå i lr??
      Aquasafe bör tillsättas vid varje vattenbyte (det nya vattnet behandlas med Aquasafe). Nitrivec kan du nog vänta med tills efter andra vattenbytet eftersom det bara är några timmar emellan och de nya nyttobakterierna inte kommer att hinna etablera sig på några timmar ändå.

      Kan du inte be din zooaffär att ta in ett dropptest åt dig? Oftast går det att beställa in grejer.

      Lycka till!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Cam
        • September 2005
        • 12

        #33
        Men hur ska man få bort all skit då om man inte gör rent hela akvariet.
        Det flyter ju runt en massa bajs när man rör om bland stenarna. Jag har frågat detta på zoo affärn och dom säger att man ska byta ut en 1/3 av vattnet varje vecka och tillsätta medel samt att rengöring av hela akvariet skall göra minst var 6:e vecka.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Cam
          Men hur ska man få bort all skit då om man inte gör rent hela akvariet.
          Det flyter ju runt en massa bajs när man rör om bland stenarna. Jag har frågat detta på zoo affärn och dom säger att man ska byta ut en 1/3 av vattnet varje vecka och tillsätta medel samt att rengöring av hela akvariet skall göra minst var 6:e vecka.
          Jag har lärt mig att man ska ta det de säger i zooaffärer med en stor nypa salt. Det är inte sällan som man gör misstag när man litar på det de säger i akvariebutiken. Det har tom hänt att jag har kommit hem med fel fiskart(!). Nu litar jag inte längre på vad jag hör i zoobutiker.

          Det går givetvis inte att få bort all skit. Men det är inte heller meningen. Vattenväxter behöver ju näring precis som landväxter och fiskbajs innehåller ju en del näring. Sen är det betydligt viktigare att man har en fungerande ekologi i akvariet än att det är kliniskt rent och fiskarna dör av ammoniak-och/eller nitritförgiftning.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...