Köpte nyss 112L akvalux

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orfeous
    • July 2005
    • 83

    Köpte nyss 112L akvalux

    Hejsan!
    Undrar hur jag skall starta mitt akvarium.
    Jag har rengjort sanden, monterat ihop akvariumbänken och sett till att skruvarna är åtdragna reält. Måttat ut akvariet på en liggunderlagsbit och sedan klippt ut den och sedan satt biten ovanpå akvariebänken, tejpat fast biten så att det är lättare att justera akvariet sedan.
    Sen har jag inte gjort så mycket mer.

    Väntar just nu på att min mamma skall komma hem med ett vattenpass så att jag kan loda in bänken så att den står lodrätt. Annars kan det bli dyrt o tråkigt.

    Vad kan jag nu göra? Bara att vänta eller?
    Jag köpte ett sådant där akvariumpaket där pump,doppvärmare,armatur,bänk,bakgrund,grus och akvarium ingår.

    Pumpen heter Tetra Tec IN800. (400-800l/h)
    Doppvärmaren heter Jäger 360410 (100W)
    Armaturen har två st lysrör (18W st)

    Glaset på akvariumet verkar vara 7-8mm tjock om jag kan måtta någorlunda med ögonen

    Jo, jag har även köpt mig en flaska AquaSafe.
    De grejor som jag inte har just nu är växter och "inredning" som t.ex olika stenbitar..krukor osv.
    Tänkte att jag kanske kan starta upp akvariet ändå?

    Vore tacksam för svar

    Uppdatering, nu har jag kollat med vattenpasset.. ser spikrakt ut. Sen har jag skurit ut liggunderlagsbiten, tejpat fast den på bänken och passat in akvariet.
    Nu återstår att rengöra gruset och hälla i det i akvariet.
    Senast redigerad av Orfeous; 10 July 2005, 18:30. Anledning: uppdatering
  • Orfeous
    • July 2005
    • 83

    #2
    uppdatering igen

    nu har jag fyllt i vatten, stoppat i pumpen, satt in doppvärmaren.
    nu skall jag tillsätta några korkar aquasafe.
    sen hade jag tänkt starta skiten.

    Kommentar

    • -mapa-
      • March 2005
      • 128

      #3
      vad gav du för akvariet?
      MVH MARCUS.... -MAPA-
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

      Kommentar

      • Orfeous
        • July 2005
        • 83

        #4
        Ursprungligen postat av -mapa-
        vad gav du för akvariet?
        1900kr
        akvariumbänk,doppvärmare,pump,40kg grus,bakgrundsbild,aquasafe och armatur givetvis. typ.

        har just fotat lite. ska lägga in länken strax.

        Kommentar

        • niclas89
          • October 2004
          • 228

          #5
          Trevligt! Vad ska du ha för fiskar i karet?
          flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

          Kommentar

          • Orfeous
            • July 2005
            • 83

            #6
            Jag har faktiskt ingen aning
            vet inte hur många man kan ha i ett sådant 112L Jag tycker nästan det känns lite nu när jag väl fått i gruset osv..
            lär krympa ännu mer då växter osv kommer i.

            Tips är ju alltid välkommet. Jag gillar ju fiskar som typ slöjstjärtar o sån fisk med långa stjärtar typ sen gillar jag även fiskar med mycket färg. kanske flerfärgade eller en stark färg. gillar också fiskar som kan blänka.

            finns ett problem dock. har en tigerbarb ensam i en liten skål som också vill vara i det stora så jag vet inte hur jag ska göra. tigerbarben gillar ju o äta på andra fiskar så att säga. vill ju inte ge bort den eller sälja den eftersom jag fick den av min förra tjej så den känns lite speciell på något sätt.

            Kommentar

            • Orfeous
              • July 2005
              • 83

              #7
              adressen till bilderna är http://umea.mine.nu/~anton/bilder/akvarium/

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....

                Kommentar

                • niclas89
                  • October 2004
                  • 228

                  #9
                  Jag tycker att du ska köra på någon av apistogramma arterna. Vissa av dom är riktigt färgstarka!
                  flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                    men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna.
                    aldrig hört talas om det innan och polarn som har 1dm i sitt kar har inga problem med växterna men håller med va lite mycke

                    Orfeus funderat på att köra akvariet med tigerbarb som grund ?
                    tänk på att 112L är i minsta laget för tigerbarb så ha inte för många i.
                    Senast redigerad av Raven; 10 July 2005, 23:44.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Orfeous
                      • July 2005
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....
                      enligt akvarieaffären skulle jag stoppa i runt 30kg.. just nu är det väl kanske 23kg eller nåt.

                      Kommentar

                      • Orfeous
                        • July 2005
                        • 83

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                        men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna.
                        aldrig hört talas om det innan och polarn som har 1dm i sitt kar har inga problem med växterna men håller med va lite mycke

                        Orfeus funderat på att köra akvariet med tigerbarb som grund ?
                        tänk på att 112L är i minsta laget för tigerbarb så ha inte för många i.
                        Jag har ju bara 1 tigerbarb. Jo, jag tänker låta tigerbarben "skita ner" lite så att det blir lite bakterier.. sen fixa lite växter. men jag vet inte hur mycket och vilka växter jag skall ha? sen fortsättningen på inredningen.. vill ju ha någon liten gömma bland annat..

                        112L känns nästan lite litet kan ju knappt ha någon fisk
                        mitt ex har ett 70liters med typ 30 fiskar hihi.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Orfeous
                          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                          mmm... men tycker nog att du kan skopa ur 3-4cm grus... såg lite mycket ut, och kan kväva växtrötterna. plantera lite växter och låt karet gå ngr dgr sen bara stoppa i lite fisk... kul att starta nytt....
                          enligt akvarieaffären skulle jag stoppa i runt 30kg.. just nu är det väl kanske 23kg eller nåt.
                          30kg till 112L låter väldigt mycket i mina öron.
                          polarn har runt 90kg i sitt 540L själv har jag runt 4.5Kg i ett 37L.

                          112L känns nästan lite litet kan ju knappt ha någon fisk
                          finns många fiskar du inte kan ha men finns å andra sidan många du kan ha
                          10st tigerbarber bör ju få plats och kan va rätt snyggt med ett stim men mer fisk kanske inte är möjligt ingen expert på tigerbarb.

                          mitt ex har ett 70liters med typ 30 fiskar hihi.
                          låter.....trångt
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Orfeous
                            • July 2005
                            • 83

                            #14
                            Jo, jag ska skopa ur lite grus idag... men jag vet inte hur hög gruskanten skall vara?

                            Jag vill ju ha sånna där fina fiskar ju skulle vara kul att ha en slöjstjärt sedan skaffa olika fiskar som kan vara med den så inte svansen blir uppäten
                            typ neontetra eller nåt.

                            Kanske överdriver jag lite med 30fiskar.. men det är åtminstone 20st.
                            ganska små modeller. jag tycker att det var ganska fint i det akvariumet många olika sorters fiskar.
                            men men jag bryr mig inte om det nu har ju ett eget att oroa mig för.

                            Kommentar

                            • niclas89
                              • October 2004
                              • 228

                              #15
                              Ska du ha en slöjstjärt i ett 100 liter?! Ett 100L är väll för litet?!
                              flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                              Kommentar

                              Arbetssätt...