planering av fiskbestånd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wallman
    • January 2005
    • 27

    planering av fiskbestånd

    Har nu bestämt mig för att skaffa ett akvarium på 375-400 liter och hade tänkt mig följande fiskar i det:

    4 skalarer
    5 silverhajar
    4 siamesiska algätare
    4 praktbotior
    6 Guldgurami och/eller Blå gurami

    Tror ni det skulle fungera eller ska jag ta bort någon fisk, ändra antal eller något annat?

    Tacksam för tips!
    92 liters sällskapsakvarium
  • efred
    • July 2005
    • 168

    #2
    Silverhajarna kommer vli väldigt stora typ 25 cm i det akvariet. Eftersom de simmar väldigt mycket och är rätt så livliga tror jag inte att guramisarna kommer trivas så bra. Inte heller Skalarerna är sådär jättelivliga heller. Skulle satsa på några regnbågsfiskar av en stor art istället för hajarna.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej
      jag tycker du ska ha scalarerna och guramisarna (och de andra firrarna) men strunta i silverhajarna - jag tror de kommer se rätt felplacerade ut.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Varför inte satsa på fiskar från en och samma biotop? :-)

        Kommentar

        • Wallman
          • January 2005
          • 27

          #5
          Ni har nog rätt i att silverhajarna inte riktigt passar in.

          Skalarer, Praktbotior & Siamesiska algätare är jag säker på att jag vill ha. Har tittat runt lite på zoopets artbeskrivningar och hittade även ormskinnsguramin. Skulle kanske passa bra men frågan är bara om de går att få tag i? Sen vill jag nog ha någon slags stimfisk som får vara i fred från skalarerna. Skulle neonregnbåge passa? Men jag har varken sett neonregnbåge eller ormskinnsguramin på affärerna här uppe...

          Tacksam för fler tips!
          92 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • efred
            • July 2005
            • 168

            #6
            Zoo-affärerna brukar kunna ta hem det mesta om man frågar. Förhoppningsvis behöver det inte bli så mycket dyrare heller.
            Samma biotop eller inte? Bland friskt du om du känner för att ha ett sällskapsakvarium med olika fiskar.

            Kommentar

            • Wallman
              • January 2005
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av efred
              Zoo-affärerna brukar kunna ta hem det mesta om man frågar. Förhoppningsvis behöver det inte bli så mycket dyrare heller.
              Samma biotop eller inte? Bland friskt du om du känner för att ha ett sällskapsakvarium med olika fiskar.
              Jag ska höra med zooaffären om de inte kan ta hem de fiskar jag vill ha! Men neonregnbågar blir ju inte så stor, är det ingen risk att Skalarerna kan mumsa i sig dem?

              Jag hade tänkt mig ett sällskapsakvarium med lite olika fiskar som går bra ihop...
              92 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • efred
                • July 2005
                • 168

                #8
                Om du inte köper vuxna skalarer och små regnbågar ska det nog inte vara något problem. Har lyckats ha kardinaltetror tillsammans med skalarer. Bara de hinner växa innan skalarerna blir stora är det ok. Regnbågar är ju trots allt större än tetror.

                Kommentar

                Arbetssätt...