Guppy som ska få yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bea o Micke
    • December 2004
    • 11

    Guppy som ska få yngel?

    Hej!

    Vi köpte nya fiskar till vårat akvarie för drygt 1 mån sedan. Och nu har en guppy hona blivit smäll fet...buken är jätte stor. Vi tror att hon ska få yngel. Nu till min fråga...ska man sätta honan i yngel bur innan hon fått ynglen? Och när ynglen kommit (om dom kommer ute i akvariet) hur fångar man dom innan dom blir uppätna? Hur länge är en guppy "gravid"?
    Bea o Micke
  • bytjejen
    • November 2004
    • 51

    #2
    Helst ska hon sättas i yngelbur innan hon får ungarna, men om ni har flytväxter så kan ganska många klara sej ändå. Hon är gravid ca. 1 mån. Jag ser tydligt på mina honor när det är dags. Dom blir väldigt osociala, drar sej undan och vill gömma sej... en del får tokfnatt och simmar upponer efter rutorna precis som att dom vill ta sej ut... När hon är så där fet så man tror hon ska spricka o huvudet börjar peka uppåt... då är det dags. Lycka till!
    Bytjejen

    Kommentar

    • Bea o Micke
      • December 2004
      • 11

      #3
      Bytjejen: Om det är nu är så att det dröjer 1 vecka innan hon får yngel, men vi har satt henne i yngelbur nu. Mår hon dåligt då av att vara i buren 1 vecka?
      Bea o Micke

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #4
        det ända som jag märkt på mina guppyhonor är att om jag har satt dom i yngelburen för tidgigt även om de är osociala o avståndstagande i det stora karet så rymmer dom om jag inte satt på nåt lock...

        Kommentar

        • bytjejen
          • November 2004
          • 51

          #5
          Tror nog att dom kan bli rätt stressade av å vara i yngelburen för länge... jag har ett yngelkar på 60l som ja stoppar honan i. Ni kan ju göra som så att ni låter henne föda den här kullen i stora karet (de brukar alltid va nåt yngel som klarar sej) sen är det lätt å räkna ut när nästa kommer. Mina kan man nästan ställa klockan efter... det tar exakt 4 veckor
          Bytjejen

          Kommentar

          Arbetssätt...