hur många guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniela
    • April 2005
    • 13

    hur många guppys?

    Hur många guppys är lagom för ett 50L akvarium?
    Nu har jag 3st i ett 24L, men ska ta och fixa iordning mitt andra akvarie på 50L istället, så det är därför jag frågar.
    Och, vad ska jag tänka på att ha i akvariet, några speciella växter?
    Nån speciell sand? Har läst att det är bra att ha grov sand när amn har guppys för då har ynglen nånstans att gömma sig.

    Tacksam för alla svar jag får, berätta gärna det ni vet om guppy's även om jag inte frågat, tack tack
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Räcker med 2 honor och en hane. Inom 2 månader har du hela karet fullt.
    / Rickard

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      det där om sanden är en ren myt.. inget guppyyngel har någonsin gömt sig i gruset.. det är mollys och liknande... guppys ska ha flytväxter och ska ynglen klara sig behövs det mycket flytväxter... de flesta fiskar, även guppy äter guppyyngel. även mamma äter gärna yngel.

      hittils har jag bara sttt på en stam som inte gör det och den är vildfångad.

      Kommentar

      • Daniela
        • April 2005
        • 13

        #4
        Nu har jag precis varit och köpt en yngel "bur" med nät. tror den kan komma väl till hands inom en vecka eller så(En hona ser riktigt tjock ut).
        Jag hittar faktiskt inte en enda djuraffär med flytväxter. Konstigt det där.
        Bor i Göteborg så då tycker man ju att det borde finnas nån som hard et, vet ni nån?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          herkules zoo har flytväxter.
          ligger inte långt från backaplan.

          vattenspikblad och vallisneria har jag därifrån som söker sej upp mot ytan.
          2 av mina vallisnerior är mer än dubbelt så höga som akvariet.

          anubias är ingen flytväxt men där kan yngel iallafall simma runt men den är dyr 49kr.

          vattenspikblad 39kr
          vallisnera 5st för 39kr

          vattenspikblad behöver inte planteras utan kan användas som ren flytväxt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Multie
            • March 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Triana
            det där om sanden är en ren myt.. inget guppyyngel har någonsin gömt sig i gruset.. det är mollys och liknande... guppys ska ha flytväxter och ska ynglen klara sig behövs det mycket flytväxter... de flesta fiskar, även guppy äter guppyyngel. även mamma äter gärna yngel.

            hittils har jag bara sttt på en stam som inte gör det och den är vildfångad.
            Mina gömmer sig, eller ja, dom genomskinliga och brunaktiga simmar längs botten då de är svåra att se där... Kan ju bero på att jag inte har mkt liv på bottnen så dom känner sig trygga där.....

            Kommentar

            • Daniela
              • April 2005
              • 13

              #7
              vart nånstans ligger herkules zoo på ett ungefär då?
              Kan ju alltid ta mig dit imon å köpa lite flytväxter då

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8

                tror det är hörnet vid jägaregatan den ligger.
                kan va tvärgatan efter också men tror inte det men går du längs herkules gatan så måste du va totalt blind för att överhuvudtaget ha en chans att missa butiken


                här är kartan ovanför som visar backaplan och buss+spårvagns hållplatser.

                rekommenderar att du går in på zoopets artbeskrivning av växter och kollar och skriver upp det du skulle vilja ha.
                sen kan dom i butiken hjälpa dej också.

                kan dock säga att herkules har mest standard växter.

                vattenpest blir inte den en flytväxt när den växt upp till vattenytan ?

                EDIT:
                kan ju alltid slita ut rätt sida ur röda sidorna.
                kommer efter gula sidorna i telefon katalogen.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  och jag säger, vänta till auktionen, vänta till auktionen...!, 3 veckor kvar,
                  jag LOVAR att det kommer finnas, javamossa, vallisneria och spikblad i överflöd!, + andmat om nån vill köpa *ler*,,, och till billigare pris än herkules.
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    mm... möjligt.. att några yngel söker sig till bottnen... men det är nog de som inte sökt sig naturligt till ytan.. har man inte flytväxter så blir de uppätna vid ytan... ui mitt yngelakvarium för guppys har jag väll en tvåhundra yngel just nu... några ligger nere på bottnen... men... de är nog ganska uttråkade med.. inga fiender... ingen ström..

                    Kommentar

                    • Daniela
                      • April 2005
                      • 13

                      #11
                      Nu har jag varit på Herkules.
                      Jag köpte 3växter. Kommer ej ihåg namnen på nån av dom
                      Men en är en vattenväxt, en annan är seom en liten gräsplätt eller vad mans ka säga, grässtrån som står rakt upp.
                      och den sista är väldigt flytig av sig, brer ut sig som bara den så jag tänkte att den borde ju också kunna vara bra för ynglen.
                      Plus att jag köpte två stora rötter också.

                      Kommentar

                      • Daniela
                        • April 2005
                        • 13

                        #12
                        Här finns en bild på hur mitt akvarie ser ut för tillsället.

                        Titta gärna!
                        Själv tycker jag att det ser otroligt fräckt ut med orange(firrarna) den svarta sanden och det gröna i växterna.

                        Kan väl lika väl lägga in en länk med en bild på min favorit guppy.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          är det vattenpest längst in till höger ?

                          vad är det för flytväxt
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Daniela
                            • April 2005
                            • 13

                            #14
                            Nej det är inte vattenpest till höger, vet inte namnet på den men den är mer Tunn och "fluffigare" om man kan säga så.
                            Flytväxten vet jag tyvärr inte heller vad den heter. men bladen är väldigt glansiga/glittriga och delar sig som små ekblad.

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              jaja.. här kommer mitt akvarium med.. mer vattenpöl miljö...



                              och en dålig bild av min favorit.. min ödla och ampullaria hanne: http://www.zoonen.com/res/user/35518...03_orig_SE.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...