Ny i forumet med akuta frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Apelsin= c vitamin nyttigt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Vet att det är många som klagar på teststickorna men jag har faktiskt inte alls samma dåliga erfarenhet av dom (har kört med Aqua Vital) utan de jag har använt har visat rätt OK värden.
      Jag har haft massor av olika tester som har visat "OK värden" utan att vara bra tester. Bland annat hade jag ett sera nitrattest som alltid visade 12,5. Ett mycket bra värde för dom flesta kar. Problemet var att nitrat i själva verket var närmare noll och därav hade jag cyanoblommni9ng som jag inte förstod mig på. Även om jag vet vad du menar, Kjell, så skall jag ge en generell regel.

      Bara för att testerna visar OK värden är det inte säkert att allt är bra. Vanligtvis kritiseras bara testernas resultat när dom visar på resultat som ligger långt ifrån ens målvärden, om dom visar vad man vill att de skall visa så antar man automatiskt att dom visar rätt.

      När det gäller frågeställarens kar så är 100ppm nitrat omöjligt i ett nystartat kar startat med komunalt kranvatten. Jag tycker att man skall lämna tillbaka testet och klaga lite om sånt händer.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Bör väl tilläggas att med OK värde så så menade jag att de redovisar ett någorlunda korrekta värden och med andra ord även ger utslag för dåliga värden.
        De absolut sämsta (dvs de som förvränger resultatet mest) testerna tycker jag är de digitala pH-mätarna som bara kalibreras på en punkt - de brukar ofta visa värden som är helt uppåt väggarna fel.

        Under alla omständigheter kan vi dock säkert vara överens om att nog skall vara lite skeptisk till de olika värdena från olika tester och om man ser något underligt - jämför gärna med något annat fabrikat.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #19
          Ursprungligen postat av Stålullis
          Till Topfrog: ok. trist. Ska jag alltså inte ens ta vattnet till djuraffären och testa där? Testet kostade 200pix så jag trodde det var nåt att ha, men tji.. Bor i Nyköping, tror vi har medelhårt vatten...
          Tack för ditt svar iaf!
          Synd att jag hittade din tråd först nu. Har du redan testat vatten i affären? Jag bor också i Nyköping - du kan låna min vattentest om du vill ...

          Hejhopp. ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          Arbetssätt...