Ny i forumet med akuta frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stålullis
    • April 2005
    • 16

    Ny i forumet med akuta frågor!

    Hej! Vill börja med tacka alla här för ett väldigt informativt och bra forum, som nyfiken nybörjare har jag lärt mig massor.
    Jag har 1 guldfisk och 1 slöjstjärt i ett 54 l akvarium. Det är nyinförskaffat och har idag varit igång i en vecka (hade gärna haft ett större, men eftersom jag inte har så mycket plats hade det tvingats stå vid fönster om det varit större, och det vill jag inte utsätta det för). Jag har 3 växter (vet inte vad de heter, tyvärr) och grus på botten. Filter som heter "Elite Stingray" (art# A-140) på 120 l/h.

    Vill först och främst säga att jag är nybörjare som akvarist, men väldigt mån om att mina små vänner ska ha det bra. Gick nog som många andra på den sorgliga myten om akvarier och fisk som lättskötta husdjur (kanske bla pga mycket undermålig information och säljkåt personal i djuraffären), men är djurvän in i själen och vill ta mitt ansvar och göra allt för att de ska trivas. Vet att många av mina frågor kanske verkar både dumma och okunniga, men jag vill veta hur jag ska göra det här bäst. Hoppas att någon kan hjälpa mig att minimera mina misstag…


    Värden vid vattentest:

    NO3 100

    NO2 0-1

    GH/TH 14°d-21°d

    KH/TAC 0°d-3°d

    PH 7,6


    -NO2, GH o KH var lite svåra att läsa av, värden ligger nånstans mellan dessa två parametrar, färgen i testet låg nånstan mellan dem... (Till testerna har jag använt "eSHA Aqua Quick Test")


    Så, här är mina frågor:
    1.Vad ska jag göra åt mina värden?
    2. När akvariet inreddes glömde vi *skäms* bort att tvätta gruset. Vet nu att det är nödvändigt, och undrar nu om jag borde tömma akvariet och tvätta gruset, även om det gått en tid? Är det skadligt att byta ut allt vatten, om man när man sen fyller på nytt tillför ”Nutrafin AquaPlus” och ”Nitrivec Biostarter”? Det är ingetdera i akvariet nu, tänkte om det kanske är bäst att börja om helt från början? Jag köpte (efter idogt läsande här på Zoopet) vattenregleringsmedlet och bakteriekulturen idag, och tillsatte därför inte dem från början. Till saken hör också att jag ska flytta om drygt 3 veckor; blir det för stor omställning och stressande för fisken om jag gör 3 stora vattenbyten inom loppet av en månad; dels när jag köpte akvariet förra veckan, nu och sen vid flytten?
    3. Borde jag köpa ett större filter?
    4. Matar, på djuraffärens inrådan, med ”Nutrafin Floating Pellets” 1 per fisk 2 ggr per dag. Borde jag istället släppa i så många de vill äta under tex 30 sek, som några blivit tipsade om här på forumet? (Har även köpt ”Sera Goldy” guldfiskfoder, men använder det inte (än) för att jag inbillar mig att det är lättare att hålla koll på nedskräpningen i akvariet i detta första kritiska läge, innan bakteriekulturen kommit igång, med pelletsfodret.)
    5. Finns det alternativt foder utöver det man kan köpa på burk i djuraffären? Har tex läst att slöjstjärtar gillar apelsin.. Vill gärna ge dem en allsidig och varierad kost.
    6. Tycker att mina små vänner verkar lite hängiga. De äter som de ska, simmar glatt omkring, men flyter gärna upp till ytan och ligger där intill glaskanten och ”vilar”. Vet att det är tecken på att nåt är fel, men vad? Vad ska jag göra? Slöjstjärten har tidigare haft tecken som liknat fel på simblåsan, men flyter inte längre upp på samma sätt och behöver inte heller arbeta för att ta sig ner mot botten som förut. Båda fiskarna har haft dessa symptom, men inte samtidigt, och framförallt slöjstjärten.
    7. Om fiskarna är hängiga på kvällen är de alltid mycket piggare på morgonen, någon som vet vad det kan bero på? Att pH förändrats under natten?
    8. Finns den nån gräns för hyr mycket växter man bör ha i sitt akvarie? Har nu tre, vill gärna ha fler men tänkte vänta tills jag fått koll på värdena. Stör det fiskarna med för mycket växtlighet? Blir det svårare / lättare att hålla balansen i ett akvarie med mkt växter? Dessutom undrar jag (puckat kanske) om man ska ta ur växterna ur den lilla håliga krukan man köper dem i och plantera dem direkt i sanden, eller om de ska sitta kvar i krukan?)


    SNÄLLA hjälp, jag kan inte särskilt mycket, men vill väldigt gärna lära mig mer och vill göra allt för att mina fiskar ska må bättre och ha det så bra som möjligt. Tacksam för svar!
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    min pojkvän sitter och muttrar hemska saker om människor med simhud nu.. men jag hinner iaf svara på detta... guldfiskar ska inte hållas i akvarier under 100 liter...

    Jag kommer åter i morgon när jag kan läsa igenom mer.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      NO2 ska vara 0 så du kan gärna tillsätta nitrivec vid vattenbyte. Byt vatten varje vecka ca 50%. NO3 var också högt så du borde byta vatten snarast. Guldfiskar skitar ju ner mycket och ditt akvarium är ju ej så stort. Jag brukar tillsätta aguatan det är nog samma som Nutrafin AquaPlus fast annat märke. En del säger att det inte behövs men jag använder det ändå. Pumpen ska helst vara 3 gånger vattenvolymen men bu får kolla om den blir fort igensatt om den blir det behövs större. Slöjstjärtar gillar nog inte stark cirkulation. Jag har ingen erfarenhet av guldfiskar, men jag kan inte tro att de gillar apelsin. De skulle säkert gilla vita mygglarver. De är ganska stora.
      Detta jag skriver är av egen erfarenhet och vad jag lärt mig på zoopet, jag är ingen expert.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Dom värdena du nämner är helt omöjliga med komunalt kranvatten. Vart bor du och vad har du för kranvatten?

        Tyvärr så är det oftast så att dom billiga teststickorna oftast visar så fel att det är bättre att inte mäta alls.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Stålullis
          • April 2005
          • 16

          #5
          Till Topfrog: ok. trist. Ska jag alltså inte ens ta vattnet till djuraffären och testa där? Testet kostade 200pix så jag trodde det var nåt att ha, men tji.. Bor i Nyköping, tror vi har medelhårt vatten...
          Tack för ditt svar iaf!

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Är det GH som verkar "omöjligt" då? För de andra är det väl inget fel på...? Är bara nyfiken på vad som är fel...
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              "Gick nog som många andra på den sorgliga myten om akvarier och fisk som lättskötta husdjur"

              Akvarier och fisk ÄR lättskötta husdjur, bara man tar reda på hur man gör först. Tyvärr är det ofta som du säger att butikspersonalen är väldigt angelägna om att sälja och struntar i om kunden kan något eller inte. De borde börja med att sätta en bra bok i handen på nybörjarna istället. Så till dina frågor:

              1. Värdena stämmer knappast, så dem kan du strunta i. Byt 20-30 % vatten i veckan och mata försiktigt så kommer det att gå bra.

              2. Om du inte störs av att vattnet är grumligt kan du strunta i att tvätta gruset. Eftersom du har nitrivec kan du ju tillsätta det.

              3. Det beror på hur stort det du har är, fiskmängden o.s.v. Genomströmningshastigheten räcker säkert.

              4. Fortsätt som du gör, precis som du säger är det bra att undvika nedskräpning.

              5. Sök på forumet.

              6. Vet ej, svårt att säga.

              7. Vet ej.

              8. Så länge fiskarna har simutrymmen stör de sig knappast på växterna. Du bör ta ut växterna ur krukan och ta bort stenullen, den kan innehålla rester av gödningsmedel som innehåller ammonium.

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Ojdå, glömde ju försöka svara på frågorna.
                1. Om du mot förmodan har så högt no3 värde som 100 så tycker jag att du omeddelbart bör byta vatten. Det verkar konstigt att du har så hög nitrathalt, men inte omöjligt tror jag. Fortsätt sedan att byta vatten tills testet visar ca 20 eller däromkring.
                2. Nej jag tycker inte du behöver skölja gruset nu. Om det var smutsigt "sköljs" smutsen ur mer och mer för varje vattenbyte. Antar att du köpte gruset i akvarieaffären och då är det osannolikt att det innehåller något som är giftigt för fiskarna. Vänta tills du ska flytta istället. Kanske får du då också plats med ett större akvarie.
                3. Jag känner tyvärr inte till ditt filter.
                4. En pellet per fisk låter lite snålt tilltaget, men jag har å andra sidan aldrig haft guldfisk så jag vet inte vad som är "normalt". Andra vet säkert bättre råd.
                5. Testa med olika grönsaker som zucchini, broccoli, brysselkål m.m. Vill du så kan du förvälla dom något innan, men det är inte nödvändigt.
                6 och 7 Det låter som dina firrar får för lite syre. Rikta utflödet på filtret mot ytan så att den rör sig, då får du också mer syre i vattnet.
                8. Växterna ska du ta ur krukan innan du planterar dem. Likaså växtmediet de har vuxit i, det är ett slags Rockwool-liknande material som är farligt för fiskarna. Det är bra att ha mycket växter för balansens skull, men kan vara svårt med guldfisk/slöjstjärt eftersom de tydligen kan gå rätt hårt åt dem. Dessutom har du inte så mycket plats att plantera växter på i ditt lilla akvarium. Jag skulle tro att de flesta fiskar gillar växter eftersom de erbjuder både skydd och endel mat (i form av både växtdelar och alger som växer på växterna).

                Mitt bästa råd till dig är dock att allra bäst balans får du till dina fiskar om du skaffar ett större akvarie till dem.
                Lycka till!
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Som Tropfrog skriver så är de värden du har fått av testen fel, du kan inte ha så högt nitratvärde efter en vecka.
                  Guldfiskar brukar bli hängiga vid niotiden på kvällen och vill sova, om det är spring i deras rum så täck över akvariet med något.

                  Växter kan du ha många men de kommer att äta på dem.
                  Några växter som de kan lämna i fred är
                  Ceratipteris cornuta- Vanlig vattenormbunke (Flytväxt)
                  Hygrophilia polysperma,- flera varianter
                  Echinoduras bleheri -Paniculatus svärdsplanta
                  Vesicularia dubyana -Javamossa
                  Microsorum pteropus -Javaormbunke
                  Echinoduras tenellus - Dvärgsvärdsplanta

                  Filtret är för litet.
                  Filter till Guldfiskar är alltid för små.
                  Ge fiskarna ett pelletsfoder som är hårt avsett för Guldfisk eller Koi.
                  Gruset ska vara "Engelsk sjösten" det ska vara slipat så det inte är vasst.
                  1 per fisk 2 ggr per dag, är för lite, deras naturliga beteende är att småäta hela dagarna, om du har möjlighet så mata flera gånger men lite varje gång.

                  Jag vill tillägga att ett större akvarium det kan vänta en tid, förstör inte glädjen med att ha fiskar med förmaningar.


                  Senast redigerad av Kramfors; 04 April 2005, 22:14.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Stålullis
                    • April 2005
                    • 16

                    #10
                    Tack tack tack!

                    Snällt av alla att engagera sig, känner mig genast lite lugnare... Ska ta med vattenprov till djuraffären och låta dem testa där istället. Vet som sagt att jag har ett alldeles för litet akvarium, känns elakt och ska försöka skaffa ett större när plånboken tillåter. Hoppas bara att mina vänner överlevt så långt! Ska genast plantera om växterna, och tillsätta nitravec i hopp om att det löser sig. Än en gång TACK för alla tips, är mycket att lära men både jag o fiskarna är tacksamma för allt hjälp vi kan få...!

                    Kommentar

                    • Stålullis
                      • April 2005
                      • 16

                      #11
                      Och tack Kramfors för väldigt bra länkar!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Tänk på att flaskan eller det du tar vattnet för test i ska vara ren och sköljd flera gånger i det vatten som ska testas.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ämnet flyttas eftersom det behandlar mycket mer än frågor om akvarievatten.

                          Ett litet tips är också att dela upp dina frågor och lägga in dom på resp. avdelning efterom det är störst chans att du då får svar på allt.

                          Tyvärr så är det oftast så att dom billiga teststickorna oftast visar så fel att det är bättre att inte mäta alls.
                          Vet att det är många som klagar på teststickorna men jag har faktiskt inte alls samma dåliga erfarenhet av dom (har kört med Aqua Vital) utan de jag har använt har visat rätt OK värden.
                          Dock så är det oerhört viktigt att inte "Bäst före"-datumet gått ut samt att man förvarar dom rätt.

                          Håller under alla omständigheter med om att de värden du har fått fram verkar vara helt uppåt väggarna.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #14
                            Aha, det var det jag hade missat... akvariet har bara varit igång en vecka. Tack för påpekandet Kramfors.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • haggan
                              • October 2004
                              • 246

                              #15
                              Apelsin!

                              Jag har också hört/läst att guldfiskar ska älska apelsin! Har dock ej vågat prova än. Man ska visst sätta upp en klyfta i nåt speciellt clips.
                              Senast redigerad av haggan; 05 April 2005, 10:03. Anledning: felstavning
                              Fortfarande en dum nybörjare
                              http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...