Ny i forumet med akuta frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stålullis
    • April 2005
    • 16

    Ny i forumet med akuta frågor!

    Hej! Vill börja med tacka alla här för ett väldigt informativt och bra forum, som nyfiken nybörjare har jag lärt mig massor.
    Jag har 1 guldfisk och 1 slöjstjärt i ett 54 l akvarium. Det är nyinförskaffat och har idag varit igång i en vecka (hade gärna haft ett större, men eftersom jag inte har så mycket plats hade det tvingats stå vid fönster om det varit större, och det vill jag inte utsätta det för). Jag har 3 växter (vet inte vad de heter, tyvärr) och grus på botten. Filter som heter "Elite Stingray" (art# A-140) på 120 l/h.

    Vill först och främst säga att jag är nybörjare som akvarist, men väldigt mån om att mina små vänner ska ha det bra. Gick nog som många andra på den sorgliga myten om akvarier och fisk som lättskötta husdjur (kanske bla pga mycket undermålig information och säljkåt personal i djuraffären), men är djurvän in i själen och vill ta mitt ansvar och göra allt för att de ska trivas. Vet att många av mina frågor kanske verkar både dumma och okunniga, men jag vill veta hur jag ska göra det här bäst. Hoppas att någon kan hjälpa mig att minimera mina misstag…


    Värden vid vattentest:

    NO3 100

    NO2 0-1

    GH/TH 14°d-21°d

    KH/TAC 0°d-3°d

    PH 7,6


    -NO2, GH o KH var lite svåra att läsa av, värden ligger nånstans mellan dessa två parametrar, färgen i testet låg nånstan mellan dem... (Till testerna har jag använt "eSHA Aqua Quick Test")


    Så, här är mina frågor:
    1.Vad ska jag göra åt mina värden?