Behöver råd igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    #16
    Hejsan.
    Hoppsan! Är det det som mina platysar håller på med... Jag som satt och studerade paret med djupa veck i pannan och funderade på om de fått någon hjärnskada efter för höga nitrithalter....parning fanns inte ens i mitt huvud. Att de ens orkar tänka på sådant när de har en ägare som jag som misshandlar dem med knepiga vattenförhållanden. Stackarna!
    Jag skall följa dina råd och se vad som händer. Känner mig dock mycket mer positiv nu när jag fått så mycket hjälp och råd. Måste absolut titta till mina platysar och se vad de sysslar med egentligen....
    En kort fråga - hur länge är en platy "dräktig"?
    /Anna

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #17
      Ursprungligen postat av Anna2005
      En kort fråga - hur länge är en platy "dräktig"?
      /Anna
      Bra fråga, hoppas någon bättre vetande har svaret .
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Gränsvärdet för klor i dricksvatten är om det inte ändrats 0,4 mg/l.

        Klorvärdet/mängden klor vattenverken tillsätter kan ändras under året beroende på temperaturen, med varmare råvatten vatten mer bakterier, på sommaren kan det behövas mer klor till en ytvattentäckt.
        Klor är inte direkt skadlig för fiskarna men det dödar organismerna i akvarievattnet redan i små mängder.

        Det kan vara lämpligt att använda ett medel som neutraliserar klor om man får sitt vatten från en ytvattentäckt.
        Får man vatten från en borrad brunn då finns risken för tungmetaller i vattnet.

        Om man ser till gränsvärden för dricksvatten så är det för nitritkväve 0,05 mg/l och för nitratkväve 5,0 mg/l
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Ett litet förtydligande har ert vattenverk en ytvattenstäckt så kan ni räkna med kraftig klorering under höst och vår, men även under varma somrar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Anna2005
            • March 2005
            • 22

            #20
            Till Hasse.
            Det verkar lite stabilare i akvariet nu. Tidigt i morse stod alla fiskarna vid ytan och kippade efter andan. Då bytte jag över 50% av vattnet och tillsatte Aquatan. Sedan tillsatte jag även Nitrivec enligt bruksanvisningen. Nu ikväll verkar fiskarna piggare och står inte och kippar efter andan vid ytan. De simmar runt i akvariet. Efter min massdöd så har jag följande fiskar kvar:
            1 kampfisk
            5 platys
            2 pakistanbotior (små än så länge...)
            Dock verkar botiorna lite mer tagna än platysarna. De ligger ganska stilla ännu.
            Jag kontrollerade mitt akvarium och jag har nog ett 54 liters. Jag trodde det var ett på ca 45 liter, med tanke på det vatten man får i - men då tänkte jag inte på att gruset, roten, stenen och växterna "fyller upp". Var på zooaffären idag och såg ett exakt likadant akvarium som jag har och på den så stod det 54 liter. Har ett akvarium med välvd framruta och svart lock.
            Nu har jag släckt för kvällen hos fiskarna och jag hoppas natten fortlöper utan problem för de små liven.
            Skall jag tillsätta Nitrivec varje dag i 10 dagar - som det står att man skall göra på bruksanvisningen vid ett nystartat akvarium?
            Tack för dina råd och för att du tagit dig tid att besvara alla mina tokiga frågor, Hasse. Jag har lärt mig massor
            /Anna

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #21
              Sedärja, det kommer säkert bli bra detta. Följ instruktionerna för nystartat akvarium så blir det inte för lite Nitrivec.

              Det antal fiskar du har nu är ju på gränsen till att vara för många under uppstarten, men ta det lugnt med matningen och var observant på nitritnivån (testa regelbundet med dropptest) så fungerar det säkert.

              Alltid kul att kunna bidra med nåt.
              Fråga på om det finns mer funderingar, vi är många som säkert kan svara.
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • Hemma
                • October 2003
                • 141

                #22
                Ursprungligen postat av Anna2005
                Hejsan.
                En kort fråga - hur länge är en platy "dräktig"?
                /Anna
                Har för mig en sådär 2-3 veckor. Fick massa yngel för något halvår sedan, men minns inte exakt hur lång dräktigheten var. Men kolla honan när det gått ett par veckor. Är hon mörk bakom magen, och ENORMT tjock så börjar det närma sig. Man kan nästan se ynglena/äggen genom huden. Sprickfärdig!
                Tror dock att de kan hålla inne med avkomman om de blir stressade etc.

                Men någon annan kanske VET hur det är..........
                Senast redigerad av Hemma; 01 April 2005, 13:07.
                som gillar fiskar !

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #23
                  Ursprungligen postat av Hemma
                  Tror dock att de kan hålla inne med avkomman om de blir stressade etc.

                  Men någon annan kanske VET hur det är..........
                  Vet vet jag inte men vi har sett att våra guppyhonor som varit dräktiga konsekvent föder sina yngel när vi flyttar dem av någon anledning. Däremot har det vägrat att föda dem i sällskpasakvariet - färst när de kommit för sig själva eller tillsammans med andra guppisar. Ren slump kanske? Tre honor flyttade vi i helgen, en födde medan de låg i en bytta för att koppas in. Tyvärr käkade dom upp allihopa....

                  En liten platy hittade vi häromdan och den är så extremt söt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...