Scalar svälter sig själv!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Scalar svälter sig själv!

    Jag har ett 310 l kar som varit igång sedan den 19/1. Det har gått bra (bortsett från en corydoras död, pga svamp) men idag hittade jag en av mina 6 scalar på bottnen och den är väldigt svag...
    Jag har haft ögonen på den en tid då den börjat matvägra. Jag har då varierat maten mer (fryst artemia, sera vipan, sera san, sera vipagran och sera flora) och försökt så gott det går att den ska få i sig något, men den vill liksom inte!

    I karet har jag:
    6 scalar
    4 corydoras (2 julii och 2 elegans)
    17 citrontetror
    2 ancistrus
    2 Ap. viejita

    Jag vet inte vad som är fel, för den åt och mådde bra i början och det är inget fel på vattnet då det är samma värden då som det är nu.
    Flyttade den till en liten nätbur i karet för att han inte skulle ligga på bottnen och bli "hackad" på, men mer kan jag inte göra, för den totalvägrar att äta
    Vad är det för fel!? och vad kan jag isf göra!?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej

    jag har för mig att man kan mata med frusna (tinade) röda mygg för att få igång apiteten.. iaf hos discus. pröva med det!
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av lenis3
      hej

      jag har för mig att man kan mata med frusna (tinade) röda mygg för att få igång apiteten.. iaf hos discus. pröva med det!
      Okej, får köpa det imorgon isf.. om den fortfarande lever då..
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #4
        mygglarver är effektivt... Min ena scalare vägrade oxå att äta fram tils jag serverade vita mygg.... det åt han med god aptit... medans han inte är sååå förtjust i svarta mygg... röda mygg köper jag aldrig pga av allergirisken.
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen postat av Maya
          mygglarver är effektivt... Min ena scalare vägrade oxå att äta fram tils jag serverade vita mygg.... det åt han med god aptit... medans han inte är sååå förtjust i svarta mygg... röda mygg köper jag aldrig pga av allergirisken.
          Vita mygglarver.. okej, ska lägga det på minnet
          Allergirisk?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            röda mygg odlas under hälsovådliga omständigheter och är allergiframkallande för människor.. skrivit det som svar på ditt inlägg på zoonen.
            Dock rekomenderas de för matvägrande fiskar.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Jag har haft scalarer som har spottat ut röda mygg också. Vill gå över till annat foder, men det är rätt bra på det sättet att det sjunker lagom fort, så även bottenlevande hinner med, och de flesta äter det. Men funderar på att gå över till enbart vita mygg, artemia, mysis, och liknande.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • CBR
                • January 2005
                • 292

                #8
                Det verkar vara ganska vanligt att skalarer matvägrar då och då. Har flera och minst hälften av dem har matvägrat under någon vecka, men efter ett tag börjar de äta igen.

                Är det bara en av skalarerna som matvägrar eller gör de andra det också.

                Hur ser avöringen ut? Om den är vit och trådlik har den en sjukdom som heter Hexamita.
                The Zone

                Kommentar

                • Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

                  #9
                  Ursprungligen postat av CBR
                  Det verkar vara ganska vanligt att skalarer matvägrar då och då. Har flera och minst hälften av dem har matvägrat under någon vecka, men efter ett tag börjar de äta igen.

                  Är det bara en av skalarerna som matvägrar eller gör de andra det också.

                  Hur ser avöringen ut? Om den är vit och trådlik har den en sjukdom som heter Hexamita.
                  Fisken dog tyvärr i söndags
                  Det var bara den som matvägrade och det var inget fel på avföringen eller något annat, den bara slutade äta!?
                  Men vad ska jag göra nu? De lever ju i par och jag har 5 st nu.. Djuraffärerna här i stan har heller inga fler i den färgen ("orginal"färg, silver med svarta ränder) eller storleken (ca 5-7 cm)..
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

                  Kommentar

                  • CBR
                    • January 2005
                    • 292

                    #10
                    Du kan gott ha 5 stycken. När de är ungfiskar går de i stim, så om de är 5 eller 6 har ingen större betydelse nu. Det är heller inte troligt att alla 6 skulle bilda 3 par då det inte är säkert att andelen honor och hanar är lika.
                    The Zone

                    Kommentar

                    Arbetssätt...