Start av ett sötvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LaPerla
    • March 2005
    • 40

    Start av ett sötvattensakvarium

    Hej!

    Jag har precis startat mitt akvarium på 20 liter, det är ett allt i ett Moby Dick med filter, pump, doppvärmare och ljusramp. Har fyllt på med sand, dekorationer, växter och vatten + vattenberedningsmedlet Biostarter.
    Jag vet att ljuset bara ska vara på ca 8-11 timmar per dag, men ska doppvärmaren och pumpen/filtret vara på dygnet runt? Det är också en massa luftbubblor överallt i akvariet, försvinner dom ev. av sig själv eller ska man pilla bort dom?

    Ska även köpa fiskar imorgon, hur många tror ni är lagom? Har tänkt kanske 2 guppy, 4-5 neontetror, några algätande räkor, kampfisk?? behövs det också en mal i ett sånt litet akvarium?

    Tacksam för svar!
    :]
  • aquasafe
    • February 2005
    • 138

    #2
    hejsan, doppvärmaren och pumpen ska vara på dygnet runt. om du stänger av pumpen en längre tid och sätter på den igen kommer det att spruta ut "gift" i akvariet. du ska inte skaffa fiskar så snart efter du startat upp akvariet, vänta i en vecka då akvariet har fått en biologisk balans. fiskarna du sa kan du ha, men guppyna kan bitta på kampfiskens fenor. skaffa 5st guppy och strunta i kampfisken istället.

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Doppvärmaren och pumpen ska vara på dygnet runt.
      Nöj dig med de fiskar du har föreslagit inte mer.
      Kan bli svårt att få balans i ett sånt litet akvarie så
      egentligen skulle du bara ha växter i det,men det är
      ju upp till dig.
      MVH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • LaPerla
        • March 2005
        • 40

        #4
        Ok, tack för svaren!!

        Men killen i affären sa att med det medlet räcker det att vänta i en dag sen kan man köpa fiskar..!?

        Jag har också en fråga ang. filtren. Det finns ju först en stor blå filter svamp, ett litet vit filter med ett paket med aktivt kol ovanpå och 2 små runda svampar på det roterande filtret... hur ofta ska man ta ut dom och rengöra dom?

        Den lilla påsen med kolet har också en lapp där det står att man ska slänga den efter 3 veckor... ska man alltså köpa ett nytt var 3:e vecka?

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av LaPerla
          Men killen i affären sa att med det medlet räcker det att vänta i en dag sen kan man köpa fiskar..!?
          Jag skulle ändå rekommendera dig att börja med bara ett par-tre fiskar och introducera de resterande efter ett par-tre veckor för säkerhets skull.

          En art som jag tycker skulle passa bättre än guppy är Endlers guppy. De är både mindre, finare och friskare än vanliga guppy. Kolla här: http://www.petfish.net/endlers.htm

          Det finns ingen mal som kan leva i ett 20 liters akvarium, men du behöver ingen mal i fall du har algätande räkor.

          Om jag vore du skulle jag satsa på bara endlers och räkor. Endlers föröker sig mycket precis som guppy.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jimel
            • August 2004
            • 253

            #6
            Ursprungligen postat av LaPerla
            Den lilla påsen med kolet har också en lapp där det står att man ska slänga den efter 3 veckor... ska man alltså köpa ett nytt var 3:e vecka?
            Du behöver inte ha kol i hela tiden, men precis vid uppstar eller om man har medicinerat så kan man köra kol ett tag, lycka til
            Här är min Zoonen

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              jag har ett sånt där litet moby dick.. mycket bra akvarium.. helt klart mitt finaste och mest felfria... jag har två amanos och ett litet gäng vildguppys i det... undvik att tvätta filtermassan.. det är är ett mycket effektivt filter med stor filtermassa och du behöver inte tvätta det alls första året, jag har aldrig egentligen behövt skölja ur mobydickfiltret och det har nog varit igång i 3-4 år i alla fall...

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av LaPerla
                Ok, tack för svaren!!

                Men killen i affären sa att med det medlet räcker det att vänta i en dag sen kan man köpa fiskar..!?
                Precis som Batski sa, så kan du stoppa i fiskar direkt, men börja med fiskar! Du kan inte få biologisk balans i akvariet bara genom att hälla i medlet med bakterier. Fiskarna måste börja bajsa också så att bakterierna har nåt att äta (så att den giftiga ammoniak som bildas kan börja omvandlas till giftig nitrit som sen ombildas till ofarligt nitrat).

                Läs alla artiklar och all information du kan hitta via Zoopets förstasida, men framför allt följande information om uppstart:



                Där står också en del vettigt om nitrit. Om fiskarna ser ut att må dåligt, flämtar vid ytan eller vid botten och ser loja ut så har du antagligen fått nitrit i akvariet. Byt 30-50% vatten genast! Om fiskarna mår dåligt igen sen, så byt mer vatten. Det kan som sagt ta upp till en månad innan akvariet är hyfsat stabilt, men det borde gå fortare med bakteriemedel.

                Läs också dom senaste månadernas trådar i "Mitt första akvarium" (samma forummapp som den här tråden är i) så kommer du bli ett riktigt proffs på att starta upp akvarium sen.

                Lycka till!
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • LaPerla
                  • March 2005
                  • 40

                  #9
                  Tack! Skönt att man inte behöver rengöra filtren så ofta! Trodde att man kanske skulle göra det varje vecka haha.

                  Vid närmare eftertanke så ska jag nog skaffa endast Guppys, ska se om det finns endlers.. och räkor. Det blir nog hanar också eftersom jag inte vill massproducera dom direkt

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hej!
                    La perla: kanske denna fisk -> http://www.djurportalen.nu/artarkiv....~id~336~site~1 boraras maculata.. de är små, så du kanske kan ha en 7 st av dem.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      tog mej under 10 dagar att få igång mitt akvarium.
                      matar varje dag kollar nitrit varje dag också ligger på noll.
                      körde med sera nitrivec.

                      om du skaffar räkor så täta dom hål som finns i täckglasen.
                      kan rekommendera aluminium nät som används till att laga bil karosser.
                      billigt lätt att klippa till och enkelt att forma.
                      har ett som hålls på plats av lysrampen lätt at ta bort vid matning.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • pettersson206
                        • January 2005
                        • 134

                        #12
                        jag hade också luft bubblor i början men dom försvinner
                        <3Cornflakes<3

                        Kommentar

                        Arbetssätt...