Leopardmönstrade ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottsie
    • March 2005
    • 82

    Leopardmönstrade ciklider

    Köpte idag ett par leopardmönstradeciklider som ska passa ihop med mina malawiciklider, men det verkar som om de trots allt inte passar så bra ihop ändå. Hanen på malawisidan jagar runt dem hela tiden så att de har gömt sig bakom pumpen. Ska jag invänta och se? Har någon nåt tips vad jag ska göra? Vet någon vad de leopardmönstrade fiskarna heter? Art?
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #2
    Aj, Aj; AJ!

    Jag anar en viss okunnighet hos akvariehandlaren blandat med felnämnda j-a-g-u-a-r-ciklider.

    Eller? Vad tror ni jaguarnissar? Tycker att detta är ett så typiskt exempel.

    De flesta monster kan vara riktigt yngkliga som små.
    t

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Om det är jaguarciklider du (råkat) köpa så är det bara att vänta - de växer fort och kommer snart att sluka alla andra fiskar i ditt kar..

      Att malawihanen jagar nya fiskar är vanligt. Malawin har redan sitt revir där som han försvarar... Oftast brukar dom lugna ner sig efter ett par dagar..

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Ser de leopardmönstrade fiskarna ut som nedan?

        I så fall. Vet du vilken typ av malawiciklider du har?
        Om de leopardmönstrade fiskarna är jaguarciklider så är det nog endast rovciklider från malawisjön som kan gå ihop med dem i längden, mbunas stressar antingen ihjäl dem pga sitt stimmiga och retsamma beteende eller slutar som mat eftersom de inte växer tillräckligt snabbt. Stora rovmalawis kan däremot fungera om karet är stort och inrett med många gömställen. Men bäst är nog om du väljer en av fisktyperna.
        Bifogade filer
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...