Frågor betr Malawikar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reefen
    • March 2005
    • 1

    Frågor betr Malawikar ?

    Hej ! Är i tagen med att starta ett 660l kar med Malawi efter några års uppehåll från hobbyn. Då dök ett par frågor upp när det just gäller Malawi osv.
    Belysning ? Vilken typ av belysning ska man gå på ? Man kanske inte skall använda sig av Grolux rör typ då det inte skall innehålla växter till en större del.
    Vet ni om man får problem med mer alger om man väljer lysrör med tex 7000kelvin för att eftersträva dagsljus i mestmöjliga mån utan att använda metallhalogen.Tacksam för tips här.
    Likaså cirkulationen återigen. Hur många liter i timmen är att rekommendera ?
    Nu ska jag starta med 4200l/h totalt till mitt 660l men känner nog att detta är för lite. Kanske en skada man har från saltvattenstiden där man minst behöver x10 istället för x3 till x5. Någon som har en uppfattning om detta ?
    Likaså fiskbeståndet finns det "nytto"fiskar i malawisläktet med och då menar jag bokstavligen knarprar grönalger som kommer att växa.
    Tacksam för mycket hjälp för att lyckas med ett fin kar !

    Mvh Roger
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    #2
    angående belysningen så är det bättre om det inte är så ljust i akvariet. Fiskarna känner sig då tryggare och brukar visa sina bättre färger.

    Kommentar

    Arbetssätt...