Tänt eller släckt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jegra
    • February 2005
    • 19

    Tänt eller släckt?

    Blev i förra veckan ägare till ett 160l akvarium innehållande två plecos, den ena på ca 10cm och den andra jätteplecon Hugo med 37 stolt uppmätta centimetrar. Att han är alldeles för stor för akvariet kan jag räkna ut med lillfingret och så snart han hunnit återhämta sig ordentligt från flytten och kylan dämpat sig något ska han få flytta till större nejder. Lilleman blir väl kvar ett tag till i alla fall, men han lär väl inte stanna i växten han heller.

    Nåja, nu var det ju inte det jag ville fråga om... Då det var en sådär 15 år sedan jag senast var ägare till fisk har jag glömt av vissa såna där rent praktiska saker, som att om man inte är hemma på kvällen bör man fixa en timer som kan sköta ljuset till akvariet...

    I morgon natt är jag inte hemma och då jag bor ensam (bortsett från två katter som inte är till mycket hjälp i frågan) kommer huset vara tomt t.o.m. torsdag kväll. Någon timer har jag inte hunnit (läs: kommit ihåg) att skaffa så frågan är:

    Ska jag låta akvariet vara tänt eller släckt de ca 36h jag är hemifrån?

    Ett icke existerande alternativ i detta fall är att hinna fixa en timer eftersom jag bor 3 mil från närmsta dylik affär och det finns varken tid eller möjlighet att ordna en innan jag måste vara på jobbet i morgon bitti.

    Nu hoppas jag bara någon av er tappra akvarister befinner sig vid datorn och kan hjälpa mig...
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    #2
    Släckt är mitt förslag. Du har ett akvarium under uppstart och det kan ju vara skönt att slippa alger. Dessutom, ibland får man ju rådet att mörklägga akvariet under flera dagar för att döda svävalger och dylikt, så fiskarna lär ju inte må illa av det.
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

    Kommentar

    • PL
      • March 2003
      • 33

      #3
      Jag hade personligen låtit det vara släckt.

      Kommentar

      • Jegra
        • February 2005
        • 19

        #4
        Då är jag inne på rätt spår då... Det känns mest logiskt.

        Tackar för snabbt svar! När jag ändå har er på tråden kanske jag kan fråga hur mycket mat jag ska ge de små liven? Har en påse algtabletter, de har fått två varje kväll men det jag funderar på är om det räcker? Vill ju inte övermata dem heller...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          nån som funderat på svagt svagt ljus typ månljus ?
          typ en 15w lampa 2 meter från akvariet ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av Jegra
            Tackar för snabbt svar! När jag ändå har er på tråden kanske jag kan fråga hur mycket mat jag ska ge de små liven? Har en påse algtabletter, de har fått två varje kväll men det jag funderar på är om det räcker? Vill ju inte övermata dem heller...
            Kanske lite sent att svara nu, då du kanske redan åkt iväg, men oroa dig inte för maten. Dom lär klara sig minst en vecka utan käk.

            Och släckt är helt klart rätt val. Full belysning i 36 timmar lär inte vara nån höjdare för varken fisk eller människa. Dessutom lär det ju komma in lite ljus ändå genom nåt fönster.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Tycker att Dinajel talar klokt.

              /Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • Jegra
                • February 2005
                • 19

                #8
                Jättetack för alla era svar! Det är skönt att höra att man är inne på rätt spår både vad det gäller mat och ljus. Ska se om jag kan få fatt på en timer i morgon eftersom jag ska iväg i helgen igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...