Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrebengtsson
    • January 2005
    • 9

    Hur många fiskar?

    Hej,

    Jag har nu fyra svärdbärare i mitt 45 l akvarium och tänker nu köpa en eller två malar. Är det för mycket för ett så litet akvarium? Jag blev osäker när man läser alla trådar om att 45 l är så lite och att man inte kan göra ngt med det

    André
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    så farligt är det inte.. ganska litet jo.. man får måga såna här frågot och jag ger ett enkelt svar.. andvänd 1 cm fick per 1 liter vatten som måttstock.. det funkar ofta så länge fiskarna är fredliga och lugna, och inte är väldigt grisiga..

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Det kommer funka bra, välj dock inte stora malar utan ancistrus och liknande..

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av andrebengtsson
        Hej,

        Jag har nu fyra svärdbärare i mitt 45 l akvarium och tänker nu köpa en eller två malar. Är det för mycket för ett så litet akvarium? Jag blev osäker när man läser alla trådar om att 45 l är så lite och att man inte kan göra ngt med det

        André
        Akvariet är för litet för svärdbärare...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          äh.. nu är du väll litet negativ? Fyra svärdbärare borde väl klara sig fint i ett 45 L om man bara sköter det som man ska...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Triana
            äh.. nu är du väll litet negativ? Fyra svärdbärare borde väl klara sig fint i ett 45 L om man bara sköter det som man ska...
            Svärdbärare kan bli upp till 16 cm långa och behöver ett större akvarium. Skulle du vilja leva hela ditt liv i en liten hiss tillsammans med 3 människor till?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • andrebengtsson
              • January 2005
              • 9

              #7
              För stora

              Hej

              Jag visste inte att de skulle bli så stora. Hon i affären sa att de skulle bli bra, hon sa att de kommer anpassa sig efter storleken på akvariet. Vad kan jag göra nu då? Jag har ju ändå köpt dem och jag vill ju inte döda dem det är ju värre än att leva i en hiss...

              André

              P.S. det roliga är att rekommdera mig till den här sidan, jag antar att hon inte läser jättemycket här.... D.S

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Om du har möjlighet att få byta dem mot platy istället så gör det. Men jag tror aldrig att jag har sett några svärdbärare som är 16 cm. På grund av att dagens svärdbärare är korsade med platy för att få fram olika färger så blir de inte lika stora som vildfångade svärdbärare.

                Guy
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Om du tittar på denna länk om dom så ser du lite om svärdisar.



                  Det tar lång tid innan de kommer i den storleken och jag har själv aldrig sett någon som är större än ca 10-12 cm. Personligen tycker jag inte att du ska skaffa någon mal till ditt kar, för det är för litet för att dom ska trivas där i. Skaffa ett par räkor som käkar alger, det är mycket bättre.

                  Lycka till.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Den enda mal som är vanlig i affärerna som skulle funka bra i ditt kar är Otocinclus vittatus eller någon av de andra Otocinclusarterna. Det är en trevlig mal som man ser för det mesta. Du hittar information om den här på Zoopet.


                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • andrebengtsson
                      • January 2005
                      • 9

                      #11
                      byte eller inte

                      Hej,

                      Även 10 cm blir för stort så vad är det gemensamma beslutet att jag ska byta eller behålla dem? Jag vill att de ska trivas. Jag har ändå haft dem snart 3 veckor. Tror ni inte otinclus malen kommer trivas?

                      Detta forumet är verkligen jättebra alla är så bra på ge råd. Önskar jag kände till det innan jag köpte fiskarna

                      André

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Endler's guppy

                        Ursprungligen postat av andrebengtsson
                        Hej,

                        Även 10 cm blir för stort så vad är det gemensamma beslutet att jag ska byta eller behålla dem? Jag vill att de ska trivas. Jag har ändå haft dem snart 3 veckor. Tror ni inte otinclus malen kommer trivas?

                        Detta forumet är verkligen jättebra alla är så bra på ge råd. Önskar jag kände till det innan jag köpte fiskarna

                        André
                        Hej André!

                        Det är inte lätt att göra rätt när man får fel information. Jag får en känsla av att många försäljare bryr sig mer om att tjäna pengar än om att fiskarna ska få det bra. Om jag vore du skulle jag lämna tillbaka dem och skaffa platy istället. Eller ännu bättre, Endler's guppy. En väldigt trevlig art som är både mindre, finare och friskare än vanliga guppy.

                        Otocinclus blir inte så stora. Problemet är att de är stimfiskar som mår bra av att vara ett gäng på minst 6 stycken. Så jag skulle faktiskt föreslå ett par amanoräkor jag med.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Hemma
                          • October 2003
                          • 141

                          #13
                          Det var lite "roligt" när man läser i beskrivningen: "..fredlig levandefödare.."
                          Jag har en svärdbärarhane som är en "mean machine" mot de andra grabbarna.
                          Han är nog närmare 9cm inkl. svärd.

                          Har försökt ge bort honom men ingen vill ha. Snyft....
                          som gillar fiskar !

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hemma
                            Det var lite "roligt" när man läser i beskrivningen: "..fredlig levandefödare.."
                            Jag har en svärdbärarhane som är en "mean machine" mot de andra grabbarna.
                            Han är nog närmare 9cm inkl. svärd.

                            Har försökt ge bort honom men ingen vill ha. Snyft....
                            Har du annonserat på zoopets annonsbörs under rubriken "sänkes"? Han kanske borde vara ensam-hane med 3 honor som sällskap.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Red Cloud
                              • January 2005
                              • 103

                              #15
                              Ursprungligen postat av andrebengtsson
                              Hej

                              Jag visste inte att de skulle bli så stora. Hon i affären sa att de skulle bli bra, hon sa att de kommer anpassa sig efter storleken på akvariet. Vad kan jag göra nu då? Jag har ju ändå köpt dem och jag vill ju inte döda dem det är ju värre än att leva i en hiss...

                              André

                              P.S. det roliga är att rekommdera mig till den här sidan, jag antar att hon inte läser jättemycket här.... D.S
                              Välkommen till forumet.

                              Första regeln för alla nyblivna akvarister: Lita aldrig på information från butikspersonal.

                              Jag vill inte förolämpa eventuella seriösa försäljare som vistas på forumet då jag vet att det finns gott om sådana också. Men såvida du inte känner personlen i butiken är det bäst att ta det säkra framför det osäkra.

                              Jag minns själv när jag var ny i hobbyn och såg en intressant mal i affären och frågade hur stor den blir, de svarade 10-15 cm. Som tur var köpte jag den inte utan gick hem och kollade på nätet där det stod 50 cm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...