Hur påverkar en stor barkbit vattnet i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matto
    • January 2005
    • 14

    Hur påverkar en stor barkbit vattnet i akvariet?

    Hej!

    Jag är ny på forumet! Jag och min flickvän håller precis på att inreda ett 105 liters akvarium. Vi har lagt en stor barkbit på botten som vi tänkte att malarna skulle gilla då de kan simma under och ha den som skydd. Nu har jag hört att vattnet kan påverkas och bli surare av bark. Vi har väldigt rent och fint kranvatten där jag bor. Kommer barkbiten påverka vattnet så att vissa fiskar inte kommer att trivas eller kommer de gå bra?

    /mattias
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Om det är bark från vanlig svensk gran eller tall så skulle jag absolut INTE ha den i akvariet.Risken är att den utsöndrar terpentin med fiskdöd som föjd.Köp en rot avsedd för akvarier i din akvarie butik
    Fredrik

    Kommentar

    • matto
      • January 2005
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av fredrikakesson
      Hej

      Om det är bark från vanlig svensk gran eller tall så skulle jag absolut INTE ha den i akvariet.Risken är att den utsöndrar terpentin med fiskdöd som föjd.Köp en rot avsedd för akvarier i din akvarie butik
      Fredrik
      Barkbiten är köpt i en akvariebutik, vet dock inte vad de är för träslag!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av matto
        Ursprungligen postat av fredrikakesson
        Hej

        Om det är bark från vanlig svensk gran eller tall så skulle jag absolut INTE ha den i akvariet.Risken är att den utsöndrar terpentin med fiskdöd som föjd.Köp en rot avsedd för akvarier i din akvarie butik
        Fredrik
        Barkbiten är köpt i en akvariebutik, vet dock inte vad de är för träslag!
        Är den inköpt i en akvarieaffär så är det inte från ett barrträd.
        Sedan visst gör det vattnet något surare, men ofta rätt marginellt.
        Hur mycket det påverkas beror på vattnets buffringsförmåga (har inget att göra med om vattnet är "rent" eller inte som du skriver), hur stor barkbiten är och hur du sköter vattenbytena.
        Om fiskarna påverkas beror ju sedan på vilka fiskar du har.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • matto
          • January 2005
          • 14

          #5
          Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

          Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av matto
            Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

            Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?
            Vilka som inte vill ha surt vatten kan du se på Zoopets artbeskrivningar - en del av ovanstående vill ju faktikst också ha lite surt vatten.
            Om man sköter vattenbytena så brukar det sällan bli probelm - men som sagt det beror ju också på vilka vattenvärden du har från början.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • matto
              • January 2005
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ursprungligen postat av matto
              Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

              Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?
              Vilka som inte vill ha surt vatten kan du se på Zoopets artbeskrivningar - en del av ovanstående vill ju faktikst också ha lite surt vatten.
              Om man sköter vattenbytena så brukar det sällan bli probelm - men som sagt det beror ju också på vilka vattenvärden du har från början.
              Tack för bra svar! Vilka fiska av dessa är lämpligast att sätta i första gången och hur många? Jag planterade växter idag och satte igång pumpen. Jag funderar att på lördag sätta i 7-8 kardinaltetror och 5-6 leoparddanios(zebrafisk). är de lagom? ska man vänta med att skaffa malar och hur många malar är lämpligt att sätta i samtidigt? har som sagt 105 liters akvarium.

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Jag skulle börja med malar och zebrorna
                Fredrik

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av fredrikakesson
                  Jag skulle börja med malar och zebrorna
                  Fredrik
                  Jag också - sedan skulle jag inte ha så många arter i ett så pass litet akvarium.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

                    #10
                    Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...
                    mvh Hasse
                    Det man inte vet, har man ingen aning om.

                    Kommentar

                    • matto
                      • January 2005
                      • 14

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hasse H
                      Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...
                      de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?

                      Kommentar

                      • matto
                        • January 2005
                        • 14

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ursprungligen postat av fredrikakesson
                        Jag skulle börja med malar och zebrorna
                        Fredrik
                        Jag också - sedan skulle jag inte ha så många arter i ett så pass litet akvarium.
                        är de för mycket med 5 arter i ett 105 liters akvarium? med tanke på att 2 av arterna är väldigt små. beror de inte lite på hur många man har av varje art?

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Ursprungligen postat av matto
                          Ursprungligen postat av Hasse H
                          Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...
                          de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?
                          Ehh... är det korkbark kommer den aldrig att sjunka frivilligt.
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • matto
                            • January 2005
                            • 14

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hasse H
                            Ursprungligen postat av matto
                            Ursprungligen postat av Hasse H
                            Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...
                            de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?
                            Ehh... är det korkbark kommer den aldrig att sjunka frivilligt.
                            om de är vanlig bark då? finns väl ingen vits att sälja korkbark, eller finns de användningsområden för flytande bark i akvarium? Hur ser man att de är korkbark förresten?

                            Kommentar

                            • Hasse H
                              • August 2004
                              • 2111

                              #15
                              Korkbark säljs ofta i zoobutiker, det har ett stort användningsområde i terrarier. Nån annan bark vet jag inte om jag sett i zoobutik nån gång.

                              Korkbarken är väldigt lätt och ser ut som vanlig vinkork om du skär ett snitt i den. Den är enkel att dela och smular ganska lätt. Gråaktig på utsidan, och beigebrun-fläckig på insidan och i snittytan.
                              mvh Hasse
                              Det man inte vet, har man ingen aning om.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...