Jag har fått trådalger i mitt 15L akvarium!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_guppy
    • December 2004
    • 3

    Jag har fått trådalger i mitt 15L akvarium!!!

    Jag har ett litet 15L akvarium som bara växer igen av dessa "SKIT" trådalger (av något slag). Jag har har haft mina guppy-yngel i detta akvarium och några växter.
    Men hur ska jag bli av med dom? Jag har försökt ta bort dom med en pinne, men nästa dag är det lika mycket där igen. Jag bytte också vatten en gång i veckan, ca 1/3, men inte hjälpte det!

    Det slutade nu med att typ hälften av mina guppy-yngel dog =/, så jag flyttade dom till en yngelkasse i det stora akvariumet.

    Är det någon som enkelt kan förklara hur jag kan få bort algerna.
    Kan det vara för att vi har ganska mycket järn i vårt vatten?!?
    Anna
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    I ett så litet kar får du nog byta vatten oftare än en gång i veckan. Speciellt om du har yngel i och antagligen matar mycket
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Anna_guppy
      • December 2004
      • 3

      #3
      okey! Ifall det här inte skulle hjälpa finns det något mer man kan göra?
      Anna

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Tyvärr är det ofta så att har man fått trådalger på sina växter är mycket svårt att få bort dem från de drabbade växterna. Rensa ut de växter som du kan se att trådalgerna sitter på och följ råden med tätare vattenbyten så förhoppningsvis växer de inte till så snabbt.

        Finns säkert nån annan som kan reda ut orsaken till trådalgsexplosioner och sambandet med näringsnivåer, järn etc.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Sissi
          • January 2005
          • 83

          #5
          Trådalger??

          Halloj!! Hur ser trådalger ut?? de kan hända att ja har såna i mitt 110L kar....
          Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Som gröna tunna hårstrån. Sitter i "tottar" och kan bli riktigt stora (långa).

            Kommentar

            • Sissi
              • January 2005
              • 83

              #7
              Oj då!...:/ får nog gå och kolla det me en gång...
              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

              Kommentar

              Arbetssätt...