Hur många fiskar till att börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mölne
    • December 2004
    • 20

    Hur många fiskar till att börja med?

    Snart är dags att ta mitt nya 190 liters hörnakvarium i bruk. Jag har tänkt mig att ha ett par ancistrus, 15-20 kilfläcksrabora, några guramis samt några ytfiskar (platys?).

    Nu frågar jag mig - vilka ska först ner i karet? Jag har läst att man bör vänta med algätare ett tag eftersom det inte finns alger i början. Därför funderar jag på att låta kilfläcksrasbororna få premiärinviga karet. Ska man då ta alla på en gång eller ska man ta 5 eller 10 åt gången? De firrar som jag tänkt köpa är ca 1,5 - 2 cm.

    Jag överväger också att köpa några corydoras. Är det lämpliga tillsammans med ancistrus?

    Mycket tacksam för svar!
  • champ
    • May 2003
    • 167

    #2
    Tror nog att du kan sätta i fisken i den ordning du vill... i mina kar har jag alltid haft i malen först som en liten koll, inte så kul om de skulle va fel på vattnet och 20 kilfläcksbora dör... man kan ju alltid stödmata malarna/siamesiska algätarna med algtabletter eller vanliga grönsaker
    Inte alltid jag har rätt... men oftast

    Kommentar

    • Mölne
      • December 2004
      • 20

      #3
      Ok, låter vettigt. Vad tror du om att ha flera olika sorters bottenfiskar?

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Pansarmalar och Ancistrus (eller andra L-malar) går utmärkt ihop. Däremot är jag ytterst tveksam till att ha malar och botior tillsammans.
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • kragg_hack
          • December 2004
          • 58

          #5
          Har själv inga problem att ha botior, långsträckta pansarmalar och en Segelfenspleco i samma akvarium. Botior är faktiskt inte allt för mycket längs botten, utan uppehåller sig mer i mellanskiktet enligt min erfarenhet.

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            aldrig!!!111ettettett

            sätt inte i kilfläck först.. då dör dom på fläcka av nitrithalten..
            du kan ju stoppa i malarna me en skvåsh eller nåt..
            t

            Kommentar

            • Mölne
              • December 2004
              • 20

              #7
              Ok, jag börjar med två ancistrus. Kan jag ta några blå guramis eller mosaikguramis samtidigt eller ska jag vänta med dem?

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Mölne
                Ok, jag börjar med två ancistrus. Kan jag ta några blå guramis eller mosaikguramis samtidigt eller ska jag vänta med dem?
                Jag vill rekommendera dig att läsa artikeln på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                Jag vet att denna metod inte är lika vanlig här som på andra sidan Atlanten, men jag har själv kört den och är mycket nöjd!

                OBS! Detta är föstås inte aktuellt i fall det redan bor fiskar i akvariet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Servant
                  • December 2004
                  • 315

                  #9
                  du kan säkert släppa i dina gurami direkt
                  t

                  Kommentar

                  Arbetssätt...