är jag en idiot ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #16
    Ursprungligen skickat av plizken
    Jag drog igång ett sådant idag så jag kan inte tala av erfarenhet ännu men det ska bli kul att se hur det fungerar.
    Kör du co2 den vägen också? borde bli en bra upplösning den vägen

    bara en tanke,,
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Dreff
      • September 2004
      • 48

      #17
      Tack för all hjälp det lutar nog åt ett Fluval 404 med Biobollar till att börja med (vågar ju inte gå imott admin så här i början )

      Någon som har erfarenhet av Fluval 404 låter dom mycket m.m. dom värkar ju ha ett mycket bra pris

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        vågar ju inte gå imott admin så här i början )
        Det förstår jag eftersom jag har en del tyngd att sätta emot så är risken stor att du blir tillplattad
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Centurion
          • October 2003
          • 241

          #19
          Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
          vågar ju inte gå imott admin så här i början )
          Det förstår jag eftersom jag har en del tyngd att sätta emot så är risken stor att du blir tillplattad
          lol!
          http://www.adelgren.se/akvarium/

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #20
            <hr noshade size="1">
            Kör du co2 den vägen också? borde bli en bra upplösning den vägen
            <hr noshade size="1">

            Låter som en fullständigt vansinnig idé . Det måste provas.

            Kjell.
            Jag blev hyggligt tillplattad när jag för en tid sedan tog upp ämnet bottenfilter. Du sa något om att problemet jag hade låg i något annat än filter och du hade rätt.

            En gigantisk pleco överbelastade mitt kar men nu är han ute och bottenfiltret ligger kvar. Den enda skillnad jag märker mot tidigare filter är ett något lite högre PH-värde vilket jag har svårt att relatera till den nya filterkonstalationen. Jag bör kanske tillägga att jag driver bottenfiltret med ett mycket väl fungerande ytterfilter.

            Faktum kvarstår att Reverse under gravel är en bevisat bra lösning vid växtakvaristik om än något okonventionell.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Faktum kvarstår att Reverse under gravel är en bevisat bra lösning vid växtakvaristik om än något okonventionell.
              Var finns det besviset - vad jag vet så handlar det enbart om tyckande vilket och inte om vetenskapliga bevis (finns överhuvudtaget få vetenskapliga bevis vad gäller akvariehobbyn).
              De växtexperter jag pratat med (t.ex. Claus Christensen) är lika negativ till bottenfilter oavsett vilken väg man kör vattnet.
              Tyska experter är överhuvudtaget tvärnegativa till bottenfilter och att överhuvudatget nämna bottenfilter där är som att svära i kyrkan (man blir betraktad som de ord som nämns i rubriken på denna tråd).
              Jag skrev en gång en instruktion för den tyska marknaden på hur man kunde använda bottenfilter vid installation av BTN-bakgrunder. Då blev jag tillplattad.. Hela instruktionen fick skrivas om eftersom en produkt som behövde bottenfilter vid installationen helt enkelt måste vara skräp.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #22
                Tom Barr använde RFUG (Reverse Flow Under Gravel) förut och hävdar att man på så sätt minimerar risken för döda områden i bottensubstratet, men som Defdac nämde så erkänner Tom Barr att han har haft bättre tillväxt utan RFUG. Idén med bottenfilter i ett växtakvarie är nog inte helt idiotisk utan snarare bara ytterligare ett alternativ.

                Men Kjell har rätt i att det finns mycket bättre filter idag vad gäller tillförlitlighet och effektivitet och hur man än väljer att göra så bör man ha någon modernare reningsapparatur som drivkälla till bottenfiltret.

                Man kanske ska se bottenfiltren som ett sätt att kunna ha en geggig, äcklig botten i ett växtkar utan att riskera döda, stinkande fläckar, inte som ett renande vattenfilter.

                Hmm.. nu måste jag ge Kjell rätt till slut.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Hmm.. nu måste jag ge Kjell rätt till slut.
                  Livet är hårt ibland -
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #24
                    Faktum kvarstår Kjell. Enligt "mina" erfarenheter :-) så kan jag bevisa att ett bottenfilter gör att näringen cirkulerar bättre annars hadde ju inte växterna som står över bottenfiltret fått större rötter än dom växter som står utan bottenfilter.

                    P.s Jag har aldrig varit och kommer aldrig att förespråka bottenfilter utan detta är mer ett konstaterande.

                    Jag använder bottenfiltret enbart för att det fanns i karet när jag köpte det plus att det bara äe stort som ett A4 papper, jag skulle aldrig gå och köpa ett bottenfiltrer, möjligen för att experimentera :-)
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Faktum kvarstår Kjell. Enligt "mina" erfarenheter :-) så kan jag bevisa att ett bottenfilter gör att näringen cirkulerar bättre annars hadde ju inte växterna som står över bottenfiltret fått större rötter än dom växter som står utan bottenfilter.
                      Var och en har sina erfarenheter och drar slutsatser utifrån det och eftersom vi lyckas på olika sätt så kan "resultatet" skilja sig en del - vilken är en av de roliga sidorna med akvariehobbyn.
                      Tycker dock att det är lite konstigt att du använder ord som "bevis" - själv testade jag som sagt under åtskilliga år bottenfilter i hundratals med akvarier, men inte sjutton har jag några bevis (dvs dokumentation som kan framläggas och kan bekräftas av oberoende källor) att komma med för min åsikt. Jag gjorde ju bara testerna för min egen skull för att kunna förbättra min akvariehållning och då handlar det ju inte om att samla in bevis utan om att utveckla sig själv.

                      Vore intressant att få ta del av dina bevis. Hur många år pågick experimentet? Hur många akvarier ingick i experimentet? Hur många av akvarierna kördes med bottenfilter resp. inte bottenfilter och vad blev skillnaden mellan de olika akvarierna? Vilka vattenvärden hade du? Hur många olika sorters växter ingick i testet? etc. etc.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Dreff
                        • September 2004
                        • 48

                        #26
                        en liten dum fråga bara . kan det inte vara så att rötterna blir större på grund av att det inte finns tillräkligt med näring så att växterna måste sprida sitt upptagnings område.

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #27
                          Jag skulle precis skriva som Dreff, rötterna blir längre om de måste leta efter näring. Vilket är posetivt också, de blir väl förankrade.
                          Vad jag har hört om bottenfilter att de suger bort näring från gruset och sprider ut det i vattnet och göder alger + växter som tar upp näring med bladen. (vilka det är vet jag ej, är ej växt expert)
                          Jag har ett filte inner självbyggt som de rekommenderar här på zoopet, fungerar bra, har haft det sedan Maj och sköljde av det i förra veckan. Det syns knappt för filtermattan är blå och där den sitter är bakgrunden blå + en växt är för.
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #28
                            Om jag inte missminner mig så är vattenväxter lite speciella vad gäller växtsätt. Jag vill minnas att det var så att dom växer där näringen finns. dvs att dom får stora rötter i näringsrikt bottensubstrat och vice versa.

                            Jag talade om reverse flow och inte traditionell bottenfiltrering.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • Dreff
                              • September 2004
                              • 48

                              #29
                              jepp vet att du pratar om reverse flow viste inte om det där med växt sättet på vattenväxter,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...