paroon haj å piraya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #16
    Helt korrekt, bra sammanfattning Haleli.
    Som jag skrev tidigare så blir de ohanterliga redan runt 30cm och 30cm når de förhållandevis snabbt jämfört med andra arter.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #17
      Haleli: Frågan blir som du så väl påpekar VÄLDANS akademisk...
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #18
        Fi

        Heh.. Jag visste att frågan skulle komma.. Det var min extremt fiskeintresserade chef som en gång visade mig en sida med fiskebilder. Ingen aning om var han hittade den sidan.

        Men som du själv säger så är det en del skillnader i utseende på dom och i mina ögon såg det inte ut som en Gigas.

        Ett annat alternativ är iofs att fiskaren inte ville hamna i fängelse för att ha dräpt ett sådant praktexemplar av ett CITES 1-listat djur och hävdade bestämt att det var en sanitwongsei för att rädda sitt eget skinn. Men nog tyckte jag att det såg ut som vad han påstod att det var.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #19
          plizken: Jag är ju bara en glad amatör så jag ska inte sitta här och vifta med pekpinnar, du kan mycket väl ha rätt, fast existerar det parooner i de storlekarna så lär de vara rejält ovanliga.
          Men sportfiskarna brukar i alla fall dra upp fiskar på över metern så över metern blir de i alla fall. Och en paroonhaj på 1 meter är rätt stor, jag har själv sett en på runt 50cm och det är den mest monstruösa "akvariefisk" jag någonsin sett i verkligheten, huvudet var minst 15cm brett. Galet stor fisk. Och den var bara barnet...

          Här är lite bilder bara för att avrunda den här diskussionen på ett någorlunda informativt sätt.

          Pangasius sanitwongsei - Paroonhaj
          http://www.anglingthailand.com/gallery/imagedata.asp?cat=chaocatfish

          Pangasius gigas
          http://www.anglingthailand.com/gallery/imagedata.asp?cat=mekcatfish
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • AndreasBK
            • December 2003
            • 374

            #20
            Hade det inte räckt med ett enkelt nej?
            Andreas akvariesida

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #21
              Jösses vilka as.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #22
                Ursprungligen skickat av AndreasBK
                Hade det inte räckt med ett enkelt nej?
                Man kan inte svara "nej" på en fråga som börjar med "Hur går..." eller "Hur ska..."

                Skämt åsido, korta svar skapar bara fler frågetecken, och då det gäller paroonhajen så finns det redan tillräckligt många frågetecken eftersom väldigt få törs ställa frågor om arten pga dess rykte. Arten är dock vanlig i handeln och utan information så plågas bara fiskarna ännu mer.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • paroonkiller
                  • November 2008
                  • 10

                  #23
                  har 3 paroon hajar och dom trivs mkt bra men jag tänkte mig inte för när jag skaffade mina hajar jag skaffade dom först innan mina andra fiskar så hajarna äter ju upp dom ALLA SOM SKA SKAFFA PAROON HAJAR SKAFFA DOM ANDRA FISKARNA FÖRST!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...