paroon haj å piraya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryrven
    • April 2003
    • 15

    paroon haj å piraya

    hur går dessa 2 krabater ihop i ett akvarium? å funkar hur ska en hyffsat naturtrogen inredning se ut, tänkte satsa på övervägande rötter....
    1 540 liters akvarium, 1 112 liters, 1 40 liters. har bla: gurami,svärbärare,guppy,molly,tetror,guldid,praktb otia,zebrafiskar,guldfiskar,falsk vändmal,pansarmal,malhaj,silverhaj,skalarer,koi,gl asmalar etc.
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    En asiat och en sydamerikan. Jag tror inte att jag skulle rekomendera något sådant. Dom skulle överleva men pirayorna skulle snabbt bli mat till paroonerna.

    Är det här en hypotetisk fråga eller är du allvarlig?

    Du känner väl till att bägge arterna är stimlevande fiskar och du känner väl till att du i princip behöver en mindre sjö för att husera dom fiskarna. Inte ens 540L skulle räcka till EN halvvuxen paroon.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Twosaint
      • February 2004
      • 27

      #3
      skippa paroonen och köp dig ett stim på 10-15 pirayor.

      Parooner är inga akvariefiskar

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        att en är sydamerikan och att en är asiat spelar absolut ingen roll, båda skulle trivas i liknande vatten. Tror knappast att paroonen skulle äta pirayor heller dock är dert ju som Twosaint säger, paroonen är ingen akvariefisk så dom ska man endå inte ha för finns nog ingen eller ytterst få som har eller skulle få plats med ett kar stort nog för parooner.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          skippa paroonen och köp dig ett stim på 10-15 pirayor.
          Och ett jätteakvarium. Läs mer här:
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/piraya.htm
          mvh Daniel
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            Ursprungligen skickat av plizken
            Dom skulle överleva men pirayorna skulle snabbt bli mat till paroonerna.
            Snarare tvärtom, parooner är inga vildsinta monster, de är snälla och bör endast huseras med stora, snälla fiskar som inte kan eller vill skada dem.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Jag har inte samma erfarenheter av catfish som andra här har tydligen. Hen hur som hellst så hoppas jag fortfarande att frågan är rent hypotetisk.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • Twosaint
                • February 2004
                • 27

                #8
                Ok håller med och viker mig lite ang pirayor men om han bums ska ha någon av dessa 2 fiskar så är min personliga åsikt att paroonen inte hör hemma i akvarium. I det vilda så har exemplar på 2m fångats (rätta mig om jag har fel) och då får man ju bygga en störra damm ute på gården om man ska kunna ha den fisken hemma.

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej ryrven !

                  Håller helt med FI.
                  Om du vill hålla Parooner så hoppas jag att du är påläst om deras storlek.Jag skulle inte blanda dem med Pirayor i ett så litet akvarium som 540 L.Paroonernas ständiga simmande av och an kommer att inom sinom tid, trigga angrepp från Pirayorna.
                  MVH


                  Lisa

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag har för mej att max-storleken är <b>tre </b>meter för Paroonen.
                    Här är länk till fishabase:
                    http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Pangasius&speciesname =sanitwongsei
                    Just nu i skrivande stund tycks fishbase dock lite trögt
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #11
                      Att paroonhajar blir 3 meter tror jag först då jag får se en bild på ett sådant stort exemplar, det är oerhört vanligt att paroonhajen(Pangasius sanitwongsei) blandas ihop med Pangasius gigas som blir betydligt större. Men över metern blir de i alla fall och det räcker för att konstatera att endast yngel går att hålla i akvarium, upp till 30cm borde gå bra om karet är på 500-1000 liter, sedan blir de problematiska att hålla pga att de är så lättstressade och simmar oavbrutet.

                      Det här är kanske den knepigaste art man kan hålla i ett sötvattensakvarium som jag ser det, de är känsliga, lättstressade, de skadar sig lätt, de är vansinnigt glupska, nästan helt blinda, de växer snabbt(2-4 cm/månad), blir gigantiska i akvariesammanhang och är dessutom en stimfisk.

                      Och har man bara tänkt ha dem under tiden de är yngel så bör man fråga sig om man kan se sig själv stå med kökskniven i högsta hugg med en bunt sprattlande akvariefiskar på skärbrädan. Kan man inte det så bör man inte ens tänka tanken att köpa dessa fiskar, för även om man kan ha turen att hitta en potentiell köpare redan vid inköpet som kan ta över fiskarna då de blir större så kan man aldrig veta säkert att denna köpare finns kvar då det väl gäller. Och då får man inte rygga tillbaka om kökskniven och skärbrädan visar sig bli den enda utvägen för att se till att fiskarna inte börjar plågas.
                      Kort och gott, inget för den blödige, det slutar bara i djurplågeri.

                      Inredningsmässigt så är det optimala så lite inredning som möjligt, de är som sagt i princip helt blinda så de bryr sig knappast i hur karet ser ut, inredningen är bara i vägen då de outtröttligt cirkulerar runt i karet. Se till att det inte finns några vassa inredningsdetaljer då de kan skada sig på dessa om de skenar då de blir skrämda vilket de blir rätt ofta. Sand är förmodligen bra som bottenmaterial då man slipper slamsuga vilket kan skrämma paroonerna.

                      Och kombinera dem enbart med snälla fiskar, pirayor tar snabbt ihjäl de här "blindstyrena"... Och ciklider kommer att skada dem då de blinda paroonerna inte har en susning att de simmar rakt in i ciklidernas revir. Eftersom blödiga bör titta åt ett annat håll så gör det kanske inget att jag säger att det mest naturliga sannolikt är att kombinera dem med småfisk som de kan livnära sig på, små snälla fiskar, öka storleken på dem allt eftersom paroonerna växer. Vill man köra budgetvarianten så kan man kombinera dem med stora höga och snälla fiskar och mata med räkor, fiskfiléer eller annat "köttigt". Mata endast ett par gånger per vecka.

                      Men detta är ju som sagt en väldigt kortsiktig lösning, räkna med att fiskarna är runt 30cm eller ännu mer redan efter första året, sedan är det skärbrädan eller dammen som gäller vare sig man vill det eller ej, de blir inte snygga om de går trångt, vita sönderslagna ögon och blodig nos är vanligt.

                      Oj vad långt det blev... förlåt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        Jag har svårt att tro att Pangasius sanitwongsei kan förväxlas med Gigas. Gigas finns bara i Mekongområdet och är där väldigt ovanlig (CITES I, sedan 1.7.1975) medan sanitwongsei finns på fler ställen och är ganska vanlig. Hur som hellst så är det giganter bägge två enligt fishbase så är det tremetersbestar. Själv har jag inte sett foton på sanitwongsei över 250cm.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen skickat av FI
                          Att paroonhajar blir 3 meter tror jag först då jag får se en bild på ett sådant stort exemplar, det är oerhört vanligt att paroonhajen(Pangasius sanitwongsei) blandas ihop med Pangasius gigas som blir betydligt större.
                          <b>FishBase </b>är den stora vetenskapliga databasen om fisk. Både P. sanitwongsei och P. gigas anges kunna bli upp till 3 meter. Orginalreferensen anges som:
                          Davidson, A., 1975. Fish and fish dishes of Laos.. Imprimerie Nationale Vientiane. 202 p.
                          Och vår lokala mal (Siluris glanis) - 5,5 meter.
                          Detta är ju förstås rekordnoteringar alltsammans...
                          Men kanske lite för stora för akvarier i hemmet.

                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            #14
                            plizken, var har du sett en paroonhaj på 250cm? Är du 100% säker på att det var en Pangasius sanitwongsei och inte en Pangasius gigas?

                            erikthur: Jo visst känner jag till att informationen på fishbase ofta är pålitlig, jag använder själv fishbase väldigt mycket då jag intresserar mig av fiskarnas naturliga beteenden mer än deras tillverkade akvariebeteenden osv. Men informationen är också felaktig eller åtminstone väldigt misstänkt att vara felaktig ibland, och jag tror bestämt att den där paroonen på 3 meter och 300 kg är en felidentifierad gigas, helt enkelt för att gigasen blir större och tyngre och enligt de siffror som står på fishbase så blir paroonhajen lika lång vilket är nog så märkligt, det intressanta är dock att den dessutom blir ungefär lika tung vilket jag får svårt att få ihop pga skillnaderna i kroppsbyggnad mellan arterna. En 3 meter lång gigas borde vara nästan dubbelt så tung som en lika lång paroonhaj, det är helt enkelt något som inte stämmer... Kanske är det bara viktsiffrorna som inte stämmer och kanske simmar det runt 3-meters parooner någonstans, vad vet jag, själv väljer jag dock att tro att 3-meters paroonen är en felidentifierad gigas pga att jag har sett enorma uppfiskade gigas men inte lika enorma uppfiskade parooner.

                            Men hur som helst så är vi nog alla överens om att paroonhajar är rätt knepiga att hålla i akvarium pga deras storlek och framförallt beteende. Ytterst få av de paroonhajar som dör i akvarium dör eller insjuknar pga att de blir för stora för akvariet, de dör ofta långt tidigare pga skador de får då ägaren inte känner till hur de ska skötas. Och som sagt, får man fiskarna att överleva så slutar det så gott som alltid med avlivning eftersom det inte finns någon marknad för dessa fiskar och eftersom de så småningom växer ur även de största akvarierna. Tycker man avlivning känns otäckt, makabert, kallt, moraliskt förkastligt osv så bör man välja någon annan art istället så att fiskarna inte riskerar att hamna på ett ställe där de sakta plågas ihjäl.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Haleli
                              • August 2003
                              • 413

                              #15
                              Hej !

                              Spelar det någon roll om fisken blir 1 eller 3 meter ?
                              Få har väl akvarium som räcker till för dessa nervösa jättar !
                              MVH
                              Lisa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...