Fisk hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirkons
    • February 2004
    • 21

    Fisk hjälp!!

    Hejsan! Jag har nu lite olika frågor här om fiskar till mitt 105 L akvarium.

    Det har varit igång i ca 1½ månad. I akvariumet har jag 2 svarta Guppy (hona och hane), 1 platyyngel två ansistrus och två guldfiskar(ser ut som små golfbollar) och en gul stor ampularia snäcka .

    Min första fråga;

    Jag skulle vilja ha någon stimfisk som håller till i mitten, vad kan ni rekomendera och i så fall hur många?

    Mina Guppys är ju mest vid ytan under flytväxterna, Guldfiskarna är långt inne bland växterna och ja ansistrusarna ser man inte mycket av de är mest i "stenröset".. det ser lite "tomt" ut på fisk :-P

    Min andra fråga;

    Jag köpte bägge mina ansistrus samtidigt och av samma försäljare. Jag har börjat fundera på om den ena inte ÄR en ansistrus. Den ena ser inte alls ut som den andra (lite grågrönbrun med små gulaktiga prickar och små taggar på nosen)

    Den har vuxit sig mycket större och bredare, den har som små svarta fläckar på kroppen och längs sidorna har den en rad med små små taggar.. Fenorna är större och "fler".. Nån anning om vad det är för något i så fall. Mycket vacker! Men jag vill veta vad det är så jag vet hur han ska skötas.
  • Centurion
    • October 2003
    • 241

    #2
    Du skulle kunna ha en 15-20st neontetror tex...
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      10st blodfenstetror blir nog snyggt.

      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=411

      Kommentar

      • Firres
        • July 2004
        • 137

        #4
        Kardinaltetror tycker jag är fina och lättskötta. Men köp minst 10.

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Platy är stimfisk så ditt yngel vill nog ha kompisar framöver. Varför inte satsa på 2-3 honor och en hane...
          Guppiesarna kommer att föröka sig själva med tiden och bli ett stooooort stim. ;O)
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • Zirkons
            • February 2004
            • 21

            #6
            Det platyyngel jag har nu attackerar fenorna på guldfiskarna och guppyna så han ska förmodligen få flytta till pojkvännens paltystimm och han får ordnign på sitt akvarium.(ärvde honom av min bror)

            Kardinaler och neontetror brukar inte de vara "all over the place".. jag skulle gärna vilha ha några som hålller sig i sitt stimm (gillar tigerbarber starkt men de går ju hårt åt fenorna på guldfiskarna och guppyna)

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              men om du har 2 guldfiskar är väl akvariet redan fullt?!
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Zirkons
                • February 2004
                • 21

                #8
                Ursprungligen skickat av lenis3
                men om du har 2 guldfiskar är väl akvariet redan fullt?!
                I zoobutiken sa hon att det var en dvärgart och inte alls behövde mycket plats. Frågade henne speciellt om det när jag köpte dem, för då hade jag bara ett 45 l akvarium (vilket sprack endast 2 veckor efter att jag köpt dem pga av en klumpig hund).

                Så du tror inte jag kan ha fler fiskar än 2 guldfiskar(golfbollar), 2 guppy och 2 ansistrus, 1 platy i mitt 105 l??

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Ah, missade att du har guldfiskar. Det verkar vara svårt att ha annan fisk med dessa just pga att andra fiskar går hårt åt fenorna + att guldfiskar vill ha svalare vatten och som lenis3 sa: då är det fullt. Har för mig att man bör räkna på minst 50 liter vatten per guldfisk. Kan ha tokfel där för guldfisk har jag aldrig haft.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Zirkons
                    • February 2004
                    • 21

                    #10
                    Det var ju inte bra.. hmm Kanske ska flytta över dem till min fars 240 L.. men det går nog inte pga av tigerbarerna(endast 3 kvar nu, gamla som gatan). Jag vill ju något mera synliga fiskar.

                    Guldfisk och golfboll slöjstjärt är väl i princip samma sak? Hon i affären sa att de inte blir mer än 4-5 cm långa ( de är 4 cm nu)

                    Kommentar

                    • Chippen
                      • July 2004
                      • 12

                      #11
                      hmmm är inte 50 l per guld fisk att ta i?? inte för att ja har en aning men det lät gansa mkt... för 4-5 cm fisk :þ
                      Tjo frääääääs

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Nä, i slutändan är inte 50 liter per guldfisk för mycket. De blir faktiskt jättestora och jättegamla. Läs på artbeskrivningen. Gick förbi en större inomhusdamm i veckan och så en slöjstjärt som var ca 20 cm stor. Den skulle du sett!! Då förstår man att de behöver större. Bor de för trångt kan de inte utveckas normalt.

                        Sen undrar jag om inte den försäljaren som sa att din golfboll bara skulle bli 4-5 cm långa inte hade läst på ordentligt. Jag tror nog att hon bara sett dem i den storleken och därför förutsätter att de inte blir större.

                        En länk:
                        http://www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm Golfboll heter pearlscale på engelska.
                        En länk till:
                        http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Vad gäller flera fiskar till ditt akvarium så måste jag svara som de andra... ditt akvarium är redan fullt!

                          När det gäller Ancistrusarna så kan färgerna skilja dig väldigt mellan individerna... kom de ur samma kar???
                          Taggar på nosen har en naturlig förklaring i att Ancistrushannar har taggar på nosen, det har inte honor... hannarna växer också snabbare än honorna.
                          Min idé är att du visst har två Ancistrusar, en av varje kön, och då har du snart måååånga små ancistrusar, och då är verkligen ditt akvarium fullt :-)
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Zirkons
                            • February 2004
                            • 21

                            #14
                            Ska nog gå tillbaka med guldfiskarna till affären, kan ju inte ha en fisk som blir SÅ stor i min lilla burk. Ska skaffa ett 700 L så småningom men det blir inte än på ett bra tag.


                            Tant Nancy: Ancistrusarna kom från samma kar i affären och i början var de lika stora (4cm). Den ena sköt iväg och är nu ca 8 cm lång. Den är täckt med mörka svartbruna fläckar på ljus botten. har mycket grovt platt och brett huvud. Han simmar mycket platt längst botten och gräver hål, tittar man längst kortsidan av akvariet ser man hur han har grävt bort gruset mellan stenarna så han har som små gångar att simma i. Han jagar bort den andra anistrusen när den kommer. Denna har inga taggar på nosen men har däremot flera "band" av små minitaggar längst hela kroppens sidor.

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Har den som har minitaggar också spröt på nosen??? Det är nämligen bara Ancistrus (det finns många olika) som har taggiga nosar vad jag vet....
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...