Bästa sätt å bli av med sniglar ell snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guccasko
    • July 2004
    • 33

    #16
    Hade ett elände jag med i mitt lilla 42 liters akvarium som var fullständigt fullt med sniglar till slut. Trots att jag kämpade på med alla möjliga medel mot sniglar och till och med satt och plockade ut dem för hand. Praktbotior var ju ingen ide till mitt lilla akvarium men jag fick tipset att köpa två guld barber. Och det hjälpte för de käkar upp alla äggen. Så nu har jag bara en och annan snigel där och det stör inte mig.
    /Annica
    230 l Malawi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

    Kommentar

    • Tant Ingrid
      • August 2004
      • 36

      #17
      Jag har aldrig haft en enda snigel. Kommer de in genom växter man köper eller finns det andra sätt?

      Kommentar

      • gogar
        • November 2003
        • 365

        #18
        99,99% är genom växter så det är bara att gratulera (njae, jag gillar dem lite) om du aldrig haft några - kanske du har fiskar som äter upp äggen?
        Mvh Håkan
        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #19
          Det finns ju såna där snigelfällor att köpa i akvariebutiken. Har själv aldrig provat (gillar också mina sniglar) men någon annan kanske vet om de är värda ett försök?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Lilla my
            • May 2004
            • 14

            #20
            Ursprungligen skickat av guccasko
            Hade ett elände jag med i mitt lilla 42 liters akvarium som var fullständigt fullt med sniglar till slut. Trots att jag kämpade på med alla möjliga medel mot sniglar och till och med satt och plockade ut dem för hand. Praktbotior var ju ingen ide till mitt lilla akvarium men jag fick tipset att köpa två guld barber. Och det hjälpte för de käkar upp alla äggen. Så nu har jag bara en och annan snigel där och det stör inte mig.
            Hej! Jag har också ett litet akvarium, så jag kan inte ha praktbotia. Men du hade köpt guldbarber, finns det ett annat namn på dem. För jag hittar inget om dem.

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #21
              Det finns ett annat val också: Större sniglar / snäckor.
              De ser ofta vackrare ut och äter upp de mindre snäckorna.
              Förvånad över att ingen tänkt på det.
              Och har man bara en av dem så ser jag det inte som stor chans att det blir fler..
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • guccasko
                • July 2004
                • 33

                #22
                Guldbarb kan man hitta under den här länken:
                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=207

                Jag tycker att det är en vacker fisk. Väldigt lugn och snäll. Dessutom så gör den nytta hos mig.
                /Annica
                230 l Malawi
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

                Kommentar

                • Jacke
                  • August 2004
                  • 11

                  #23
                  En varning dock när det gäller sniglarna. Jag hade en så kallad ampulari snigel/snäcka som mådde prima i mitt kar. Men sedan när det började bli betydligt varmare klimat här så öppnade ja locket på akvariet och stoppade ner en kyl pet flaska. Nästa dag så hade tydligen snigeln krypit ut ur akvariet och låg helt torkad under bordet! Så ha alttid glaset eller locket på när du har sniglar.

                  Kommentar

                  • Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

                    #24
                    Praktbotia är väldigt duktiga på sniglar...

                    Och om man har Malawi så är Golden förträffliga snigeljägare, både yngel som vuxna!

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #25
                      NEJ!!!
                      Köp inga snigelfällor. Snuskigt dyra och väldigt ineffektiva. Köpte en sån där rund burk med pinnar i liksom, kallades för snigelfälla. Den fungerar lika bra som fiskfälla. I alla fall om man har små fiskar eller yngel i akvariet.

                      Intressant att läsa att ampullariasniglar äter mindre snäckor. Det hade jag inte en aning om. Vi hade tidigare rena rama snäckinvasionen i ett av våra akvarier. Plockade minst 50 varje morron och 50 varje kväll. De tog aldrig slut!! Bytte kar och tog med allt vatten och alla växter efter att ha sköljt dem i kallt vatten. Skaffade en ampullariasnigel... Inte en minisnigel så långt ögat kan nå... Kanske en kombination av både karbyte och snigelinplantering? Skall säga att vi bara har platy och guppy i akvariet och att det nya varit i gång en månad och ca tre veckor med storsnigeln. Kanske för tidigt att dra några slutsatser?

                      Riktigt nyfiken...
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #26
                        Visst kan man skaffa botior eller andra snäckdödare om man vill ha sådana arter. Men varför skaffa fiskar som man annars inte skulle vilja ha när det bara är att ge fiskarna lite mindre mat?
                        mvh Daniel
                        ...som blev av med alla snäckproblem när barnen började ta allt mer tid från fiskarna.
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        Arbetssätt...