Doppvärmare nödvändigt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glittertind
    • April 2004
    • 41

    Doppvärmare nödvändigt??


    Jag har ett 180 liters kar med gurami, eldbuk, tetror och några malar. Jag hade från början en doppvärmare men den gick senare sönder. Har nu inte haft nån på ett tag men det verkar som att det funkar ändå. Vattnets temperatur är ung 25 grader och det borde väl räcka eller?!

  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det räcker ju med 25 grader. Men om du får kallare inomhus framemot vintern, så är det nog bäst att du har en värmare.

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Det går utmärkt utan doppvärmare. Jag har numera värmare i alla akvarium, men har kört helt utan värmare många fler år än med. Vissa känsliga arter behöver extra värme, men i princip alla fiskar som betraktades som någorlunda lättskötta för 20-30 år sedan klarar sig utan extra värme.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag har inte heller doppvärmare, men ska köpa för jag vill ha praktbotia i mitt 375 liter. Och ev en kampfiskhane.
        Det beror väll på vilken fisk man har, jag har en del som trivs bra nu vid 22 grader, men mina malar och siameser vill gärna ha varmare...
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Doggosh
          • May 2004
          • 80

          #5
          Med en bra doppvärmare minimerar du risken med 99% att få det för kallt i vattnet.
          Vichy Nouveau - Godare än vatten.

          Kommentar

          Arbetssätt...