Överbefolkat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    Överbefolkat?

    Hej!
    Nu har jag gjort det som jag lovade att jag inte skulle när jag började med akvarium- jag har överbefolkat min tank! (tror jag).

    Jag har 8 tigerbarber, 20 neontetror, 5 platy, 9 fantomtetror och fyra små malar.

    Det är svårt att begränsa sig, det e ju så kul att gå i akvarieaffärer!

    Dock har jag ganska mycket snabbväxande växer och byter ca 60 liter varannan vecka (akvariet e på 160l totalt).

    Är mycket sugen på ett par dvärggurami, men e medveten om att barberna måste bort i så fall. Jag undrar om fler av mina fiskar måste bort innan? Skitar guramina ner mycket?

    Har på senare tid fått problem med trådliknande gröna alger. De sitter bergfast på växterna och lite på stenarn. Tycker att dessa fick "blomstande tider" efter att jag tillsatte mikronäringsämnen med järn (har haft brist symtom m.a.p järn)

    Försvinner algerna om jag tar ur lite fisk?

    MVH
    Rikard
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    #2
    Det finns ganska bra tips här på sidan om alger... dina kan vara tofs- eller penselalger.

    Tofsalger bekämpas enkelt med hjälp av siamesiska algätare, men du har ju redan för mycket fisk som det är..

    Börja med att rensa bort det värsta, göd absolut inte växterna med växtnäring och dra ner på ljustimmarna! Om du har snabbväxande växter så kommer balansen nog återställas snart.... Lycka till!
    Blubb!

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Tofsalger bekämpas ännu enklare med C. japonica (Anamoräkor). Dessa äter alger (och allt annat som ligger still ). De blir inte store heller. Så två tre till ditt akvarium skulle nog vara helt ok.

      Alger bekämpas med algätare OCH snabbväxande växter samt ett akvarium som stödjer de snabbväxande växterna (dvs inte enbart järntillsats). Titta på artiklar om PMDD, så får du fler tips.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      Arbetssätt...