sjuk självmordsplaty??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denise
    • March 2004
    • 18

    sjuk självmordsplaty??

    En morgon hade min platy en grå/vit rund cirkel bakom ögat, avsaknad fjäll. Jag antar att de andra fiskarna tuggat på henne. Höll koll och såg sedan att platyn simmade ner till en guppy och lade sig självmant på sne så att guppin kunde komma till och nafsa på den här cirkeln?? Vad är det för ett sjukt beteende? Det verkar vara det närmsta man kan komma självmord bland fiskar..?

    Satte platyn i guldfiskskål där den varit i 1 1/2 vecka. Satte i syretablett för en vecka sedan. Såg nu att det var konstiga beläggningar på sjögräset- bomullsliknande massa?? Dessutom har platyn fått en vit bomullsliknande utväxt precis vis ena fenan (en fenan som var skadad när vi köpte henne för ca 2 månader sedan)

    platyn har inte haft problem förrän nu...den verkade trivas i det stora akvariet och simmade och "studsade" lekfullt lika mycket som de andra fiskarna - så jag förstår inte riktigt vad som hänt- varför den blev hackkyckling helt plötsligt. "bomullsutväxten" har jag spårat till svamp men är inte riktigt säker.. HJÄLP!!
    Nu är fisken slö och står mest stilla...Vad ska jag göra?
    Denise & Magnus
Arbetssätt...