Är egentligen trädgårdsmänniska men har blivit av med trädgården och försatt i en lägenhet, och akvarium och trädgård överlappare varandra väldigt ofta. Har en förkärlek till Brasilien och fantiserat om att ha en lite bit regnskog hemma och tanken blev, ett biotop paludarium! Men det känns som att ta sig vatten över huvudet, och det gör även ett “blackwater” akvarium, jag har ju inte haft akvarium sen jag var liten och då höll jag ju inte livet i någon av fiskarna så. Nybörjar akvarium med fokus på Sydamerika.

Min tanke är:
  1. Guppy (6st, fler hannar än honor)
  2. Neontetra (10st)
  3. Kejsartetra (10st)
  4. Pandapansarmal (4st)
  5. Kanske en zebramal eller skäggmunsmal, eller någon liten sydamerikansk mal som passar.
  • Kommer tetrorna äta upp guppystjärtarna?
  • Hur stort akvarium krävs för 4 eller 5 sorterna? (Om jag försöker mig på matte 1l per 1cm fisk 6x6, 10x5, 10x5, 4x5 = 156l plus lite extra för kanske en mal? Nej matte är inte min grej.)
  • Har jag gissar rätt på hur många av varje sort som är lämpligt?
  • Om någon ynglar av sig, kan man bli stående med fisk som man inte har plats med och ingen som vill ha? Bor I Stockholm om det “hjälper”. Finns det träffar, “loppisar” dom man kan byta fisk och växter? Såg att man inte fick annonsera här men i akvarievärlden, är det vanligt att man byter med varandra och hjälper till med saker?
  • Finns det "säsonger" i akvarievärlden? Köper butiker in mest på våren eller? Bästa X växterna kanske kommer i X månad eller?
  • Kan jag förvänta mig att en bra zoobutik vet vart alla fiskar kommer ifrån? Jag vill köpa så närodlat som möjligt och undvika att fiskarna är vildfångade eller transporterats långt.
  • Har jag glömt något?

Min akvarium får (och kommer att ta tid), tänkte titta runt efter på blocket, och kommer förmodligen att stå tomt med enbart växter innan jag hittar fiskarna jag vill ha och det ska tydligen vara bra.

PS. Gick till biblan och lånade alla böcker om akvarium, dom må vara tryckta på 2000-talet men bilderna skriker 80 och till och med 70-tal. Sedan gick jag till lokala zoobutiken, en död svärdbärare, guppys vars stjärtar såg slitna ut. Växterna… dom var täckta med alger och var mest stjäkar. Men det kanske är lika bra, då blir det inga impulsköp. Informationen om fiskarna som var tejpade på akvariumen var förövrigt från Zoopet

Nu tea, läsa, och titta på en massa aquascaping klipp på youtube (dom får det att se så lätt ut! Gissar att det är lite som Chelsea, for show och inte alltid praktiskt, man visar upp det och packar sedan ner det igen. Men snyggt är det)

// Nyfisken