skador på fjäll & fjäll som ändrat färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    skador på fjäll & fjäll som ändrat färg

    jag har en svart teleskopslöjstjärt som jag ser har ett fäll på en sida som ändrat färg till mer silver och på andra sidan ser det ut som en liten skada. är det vanligt att fiskar "gör illa sig"? Han är inte så stor än så han växer förstås så kan man misstänka att fjällen ändrar färg när dom växer? fiskarna mår super i övrigt och jag misstänker ingen sjukdom som vita prick eller så för det ser inte ut som det och jag hittar ingen sjukdom med samma symtom.
    akvariet är ("inkört" acceptabla nitritvärden) nu men jag har haft problem med nitrit hade som mest 0,3 på dropptesterna. fick ner nitriten efter 3-4 dagar.

    Jag har andra guldfiskar i ett annat akvarium som också har "skadade" fjäll.

    jag kan tänka mig ställen där dom kan har rispat sig men jag skulle vilja veta om det är normalt?
    Brukar fjäll kunna bli skadade och sedan läka?
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Jag kan inget om slöjstjärtar eller guldfiskar. Mina scalarer bråkar dock ibland i samband med att ett par leker och de brukar då få rispor/revor i skinnet. Detta har alltid läkt ut utan problem.

    Kommentar

    • Beman
      • April 2020
      • 27

      #3
      Ok. Jag såg det idag att 2 hanar (bland dom den svarta) har jagat en hona. Så kanske de blivit lite våldsamt.

      Kommentar

      Arbetssätt...