Olika sätta att räkna.... vad är rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Olika sätta att räkna.... vad är rätt?

    Kanske jag gör ett kardinalfel provar att ställa samma fråga här i hopp om att få ett svar.
    Senast redigerad av BigLake; 02 February 2020, 19:24.
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    #2
    Nu blev det fel.... det här skulle ju med

    Har ett akvarium på 450 liter där jag bara ska ha slöjstjärtar + några lämpliga malar.
    När jag sökt information på nätet så får jag lite motstridiga uppgifter om hur mycket vatten en slöjstjärt egentligen kräver.

    Påstående nr 1 : Ett akvarium för fem vuxna slöjstjärtar bör rymma minst 300 liter och sedan 50 liter till för varje ytterligare fisk.

    Påstående nr 2: slöjstjärtarna behöver ha cirka 20 liter var utöver den minsta rekommenderade volymen på 150 liter.


    I mitt fall om jag räknar enligt nr 1 skulle jag kunna ha max 8 st MEN om jag räknar enligt alternativ nr 2 skulle jag kunna ha 15 st nästan dubbelt så många


    Vad är rätt sätt att räkna? Hur många skulle jag kunna ha?

    Vill ju att fiskarna ska ha en bra miljö där de kan få växa sig fina och vara friska.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Det jag lärt mig är att man räknar 150l för första slöjstjärten och sedan 50l för varje slöjstjärt utöver det.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • BigLake
        • January 2019
        • 34

        #4
        Jaha ett tredje sätt att räkna alltså...

        Får väl helt enkelt pröva mig fram. Har två stycken nu i mitt nystartade akvarium och tänkte öka successivt upp till ca 8 st.

        Sedan får väl dom små rackarna växa på sig lite innan jag funderar på om några ytterligare kan flytta in.

        Kommentar

        Arbetssätt...