Vilka sorters fiskar är bra nybörjarfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zorro min akvariefisk
    • December 2003
    • 15

    #16
    Hmm.. Var lite försiktig. Om du har för mång fiskar i ditt 54 liters akvarium kan det bli problem. 54 liter är ganska utrymmessnålt...

    Kommentar

    • johannes_weghe
      • September 2003
      • 59

      #17
      jag håller med Línn.c gyppy är hårt framavlad och jag rekomenderar ingen sån men det är bara jag det finns andra som älskar gyppy så det är upp till var och en
      Min E-Mial är :johannes_weghe@hotmail.com

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #18
        Ursprungligen skickat av Lars-Olof Arvids
        Det viktigaste rådet man kan ge nybörjare är: Läs på så mycket ni kan! När zoohandlare säger t ex att fiskar anpassar sin storlek efter akvariet (d v s att det är OK att de blir krymplingar) och att vanliga algätare sällan blir aggressiva är det illa, men tyvärr är det inte ovanligt att de ger fel information. Jag menar inte att alla zoohandlare är okunniga och bara vill sälja, men att det finns sådana med den inställningen är illa nog. Alltså kommer man inte ifrån att man måste vara påläst själv. Gå till biblioteket och låna akvarieböckerna som finns där (främst nybörjarböckerna, praktverken kan vänta) och läs åtminstone de allmäna kapitlen och om de fiskar ni vill ha - INNAN ni köper dem! Förutom att se efter vad de vill ha för vatten, temperatur, inredning, sällskap (stimfisk, aggressiv...), foder o s v är det viktigt att kolla hur stora de blir och hur stort utrymme de behöver. Ett annat roligt sätt att lära sig akvariehobbyn är att gå med i en akvarieförening. Där träffar ni kunniga akvarister som inte har några ekonomiska intressen i det hela. Det är kul att diskutera fisk runt fikabordet, och ibland ordnar de roliga aktiviteter som auktioner på fiskar och växter och utflykter till foderdammar, utställningar m m. Lycka till!

        Olle
        Jag vill bara säga att jag har läst böcker. Jag började läsa akvarieböcker ett halvår innan jag skaffade mitt akvarium, men där stod inget om att fiskar inte kunde anpassa sig efter akvarium. Där stod heller inget om guldalgätare och det är därför som jag tar upp frågor om guldalgätare här.
        Böckerna jag läste var: "DU och DITT akvarium", "akvarieskötsel för nybörjare", "levande foder för akvariefiskar" och "akvariefiskarnas sjukdomar". Är det någon som har någon annan bok att rekomendera? Jag känner att jag skulle behöva läsa lite mer böcker ändå...
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Back to nature akvarieguide, finns i varjke välsorterad akvariebutik.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #20
            och akvarie lexikonet e bra
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #21
              Evelyn, jag hoppas att du inte tog mitt inlägg som något påhopp, för så var det inte alls menat. Böckerna du har läst är bra och innehåller mycket värdefull kunskap. Men tyvärr kan ingen bok innehålla allt - tydligen stod det inte t ex att guldalgätaren är en variant av den vanliga algätaren (Gyrinocheilus aymonieri). Att läsa på mer är aldrig fel. Back to Nature Akvarieguide är bra, och det är också Akvariets Lexikon även om du inte behöver läsa om alla de hundratals fiskarter som beskrivs där.

              Olle

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #22
                Evelyn, du blir väl inte lite uppgiven? Man lär sig hela tiden något nytt. (Det är ju en av de intressanta delarna med akvariehobbyn). Det folk skriver här är ingen lag, erfarna akvarister kan ha helt motsatta åsikter, och man måste ibland testa gränserna själv för att se vad som funkar. Din kinesiska algätare kan du säkert ha medans den är liten. När den blir för stor för akvariet eller om småfisk börjar försvinna får du väl byta ut den (eller skaffa dig ett stort akvarium med fisk som är för stora för att bli mat :-)

                Lycka till och fråga mer.
                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

                  #23
                  Tack för boktipsen! Jag ska se om jag kan få tag på dom här böckerna.
                  PÅ tal om att fråga mer så har jag en fråga om fembandsbarber. Jag vill gärna ha dvärgguramier och fembandsbarber. Jag vet att guramierna ska vara känsliga för fenbitare, men har också hört att fembandsbarber ska vara vänliga fiskar. Stämmer det? Skulle jag kunna ha fembandsbarber tillsammans med dvärgguramier?
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #24
                    Jag tror att det går utmärkt att ha ett litet stim fembandsbarber ihop med dina dvärggurami. De är inte alls så besvärliga fenbitare som t ex tigerbarber. När vi är inne på boktips kan jag också rekommendera "I akvariets värld" av Ulrich Schliewen (med reservation för stavningen) och "Akvaristik - växter, fiskar, vattenteknik" av ett par författare som jag tyvärr har glömt namnen på. Och du får fortfarande gärna fråga mer, för den som inte frågar får inte veta något.

                    Olle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...