Är det samma malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kakan
    • January 2004
    • 12

    Är det samma malar?

    Har två små malar i mitt akvarium. På huvudet växer det som två spröt. På jobbet har jag två som är större och de har många såna utväxter på sina huvuden. Är det samma sort och vad heter dom? Jag tycker att "jobbetmalarna" är så tuffa och önskar att mina är av samma sort, att det kommer växa ut fler spröt eller vad man ska kalla det, på dom.
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Japp det låter som det e Ancistrus hanar för dom får sånna utväxter
    Ancistrus heter dom
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Kakan
      • January 2004
      • 12

      #3
      Har jag förstått det här rätt? Malarna på jobbet är hannar och malarna hemma honor?

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        De med många/stora spröt är hannar.
        Honorna får ofta inga spröt direkt på huvudet. de kan få några korta på "överläppen" likt mustage.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • Kakan
          • January 2004
          • 12

          #5
          Ursprungligen skickat av davide
          De med många/stora spröt är hannar.
          Honorna får ofta inga spröt direkt på huvudet. de kan få några korta på "överläppen" likt mustage.
          har nu kollat in malarna hemma ordentligt. De har som två små utväxter alldeles framför ögonen på huvuvdet. Är de hannar och kommer att få fler spröt eller honor iaf?

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Alla Ancistrusar har de två spröten framför ögonen... hannarna får först skäggstubb runt överläppen vid ca 5-6 cm storlek... sedan blir de ordentligt taggiga. Honorna får ibland lite stubb runt överläppen men det verkar vara ganska sällan.
            Det du har hemma är antingen honor eller så är det unga Ancistrusar... Om du har honor hemma och hannar på jobbet så kanske du kan byta ihop så att det blir två par... det är lätt att få yngel på Ancistrusarna... Släpp bara inte ner en hona till "jobbmalarna" då blir det krig där... en hanne måste bort först.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...