Uppstart av akvarium - Hur göra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Uppstart av akvarium - Hur göra???

    <font face="Comic Sans MS">Hej hopp
    I veckan bär det av för inköp av mitt första akvarium
    Och nu undrar jag:

    * När man har inrett akvariet med grus, pump, växter osv. - Hur länge ska det stå innan man släpper i fisk?
    För det måste väl "stabilisera" sig först innan firrarna flyttar in?

    Hur ska jag göra?
    * Ska pumpen vara på fast akvariet är tomt?
    * Ska man ha ngn speciell "dygnsrytm" på det???

    Tacksam för svar SNARAST </font id="Comic Sans MS">
    Man lär så länge man lever
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Du kan börja släppa ned några fiskar så snart du ser att akvariet är tätt, pumpen fungerar och rampen fungerar. Innan du släppt i någon fisk så blir det ingen "stabilisering". Men bara några få, och en av dem får gärna vara en mal eller något spm äter alger. Mata dem sparsamt och vänta ett par veckor innan några få fiskar till släpps i. Då minskar du risken för nitrittoppar och elände.

    Ja, pumpen skall vara på.

    Försök att inte ha lyset tänt mer än 10-12 timmar/dygn, de enda som gillar det är algerna.

    Swetrot

    Kommentar

    • Corona
      • September 2003
      • 241

      #3
      <font face="Comic Sans MS">Oki
      Hur är det med vattenpreparat osv.
      Har läst om hur många som helst för vatten, fiskar o växter, vilket/vilka är bra att använda och vad ska man tänka på?

      Har också läst om doppvärmare, behöver man det?
      Och vilken styrka skall man ha?

      Tacksam för svar snarast </font id="Comic Sans MS">
      Man lär så länge man lever

      Kommentar

      • cactuzz88
        • September 2002
        • 468

        #4
        doppvärmare behövs!
        om du ska ha vanliga sällskapsfiskar ska du ligga runt omkring 25 grader...
        vettenberedningsmedel kan vara bra iom att det binder klor och tungmetaller... sera aquatan är ett.. men det finns många.. har just beställt ett annat på nätet..
        //Cactuzz88
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
        http://hem.passagen.se/gaf1/
        http://www.akvarie.sidan.nu

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Rekomenderar att slå ett kik på den artikel som finns här om uppstart av akvarie, för det mesta är väl problemet att man blir lite ivrig och släpper i fisk i högre takt än vad akvariet hinner stabilisera sig! det tar ca 3 veckor efter att första fisken kommit i tills de nyttiga bakterierna har bildats i tillräcklig utsträckning för att kunna ta hand om akvariet(om jag inte minns helt fel)
          Effekten på din doppvärmare varierar beroende på hur stort akvarie du har, det finns för det mesta angivet på baksidan av produkterna hur stort det räcker till! en faktor som man ska räkna in här är den omgivande temperaturen, så när du går och köper en så kan det vara bra att veta vad du har för temperatur i rummet som akvariet står i.
          Det vatten prepatat som de flesta verkar tycka att det är nödvändigt är vattenberedningsmedel som binder klor och annat iallavarslande för fiskar, sen KAN man OM MAN VILL snabba upp bildandet av bakterier med tex sera nitrivec(finns en massa olika märken, men jag nämde det jag körde med bara det är en turbonäring till bakterierna. i början ska du nog inte tillsätta växtnäring innan det har kommit igång ordentligt, dels kanske det inte behövs alls och om man övergöder det så kan algväxten ta ordentlig fart!
          Växter är alltid trevligt/bra att ha i ett nystartat akvarie, jag brukar offra den första tiden med akvariet med att sätta i snabbväxande växter i början även om det inte är dessa jag vill ha i sen, detta för att "sno" näringen för algerna!

          Välkommen och lycka till!
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2003
            • 112

            #6
            Hej!

            Du ska minst låta akvariet stå 1 dygn innan du släpper in fiskar eller så kokar du vatten (för att få bort klor och sen låta det ligga i ett dygn!) Själv så lägger jag in fiskarna direkt men det beroende på vilka fiskar... enligt mina fiskar så klarar dom sig jätte bra. Och sen när du byter vatten så räcker det med bara att byta 3/4 av vatten, för att om du tar bort allt vatten så blir det inte rent i alla fall.

            Hoppas att du är nöjd med svaren maila mig om du har flera frågor.

            mvh: Aek
            Jag har BÄSTA fiskar!

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              3/4 är för mycket när du byter vatten..1/3 per vecka är mer lagom..gärna lite mindre i början då bakterierna skall bildas...
              fast om du nu stoppar i för mycket fisk från början (är inte ovanligt, men bör man inte göra) så får du byta som vanligt.
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Corona
                • September 2003
                • 241

                #8
                Jag läste någon stans att man skulle beräkna 1 liter vatten per cm fisk, stämmer det?

                i övrigt så planerar jag VÄLDIGT noggrant både vad gäller antal osv... Har läst om andras misstag juh

                Tack för alla svar... Om de e nån som har lite tips på saker som man kanske inte tänker på eller bara smått o gott, så får ni gärna dela med er

                Man lär så länge man lever

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  1 cm fisk /liter när det är små fiskar..fiskar som är större får ha mer vatten..
                  sen fiskar som rör sig mycket och tar mycket plats behöver ju ha ännu mer. men är det vanliga halvsmå sällskapsfiskar så funkar det väl med 1-2 cm fisk/ liter =)
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    JR varför ha en länk som inte fungerar.

                    You don't have permission to access /~jr/akvarium/ on this server.

                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      vi hade datorkrash på dataföreningen på skolan..vårt raid-rack pajade..men den kommer upp aldeles strax igen..
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Ett gott råd, byt inte vatten för ofta och gör inte rent för ofta! Fiskarna gillar inte att bo i ett sorts "renhållningsverk". Med mitt första akvarium bytte jag vatten ofta, vilket resulterade i massdöd. Det dröjde länge innan jag började använda preparat som tog bort kloret. Börja med det direkt. Köp till exempel Sera!
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • Corona
                          • September 2003
                          • 241

                          #13
                          <font face="Comic Sans MS">Det här är lite förvirrande för mig som nästan inte kan nånting om akvarium

                          Någon säger att man kan släppa i fisk direkt, någon säger vänta ett dygn o jag har läst på hur många ställen som helst att karet ska stå typ helt tomt några dagar...

                          Jag har iallafall köpt vattenberedningsmedel och ett medel som snabbar upp bildandet av bakterier, är det bra?

                          Mvh. "förvirrad Sara" </font id="Comic Sans MS">
                          Man lär så länge man lever

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Starta du upp ditt kar med vattenberedningsmedel och bakteriekultur. Låt det stå till sig åtminstone ett dygn så du får koll på tempen och att pumpen är Ok, osv... Hur snabbt du sedan sätter i fiskarna beror lite på hur mycket strul du är beredd att ta... Tar du det lugnt med dem så blir det mindre strul. Det är däremot ingen mening att låta det stå helt tomt för länge, utan fisk ingen fiskbajs och då dör de bakterier du satt i med bakteriekulturen. Om du sedan sätter i fiskarna i lugn takt så hinner bakteriefloran öka för att hinna ta hand om fiskbajset.
                            Om du sedan är intresserad av att försöka få till en balans i karet så bör du byta 1/10 del av vattnet i veckan i början, bara vatten, inte suga upp från botten. Blir det skitigt på botten så minskar du bara på matningen och låter bakterierna ta hand om skiten. Efter kanske en månad kan du börja att byta 1/3 av vattnet i veckan, pumpen städar du bara när den börjar avta i effekt, när du ser att du får mindre vattenrörelse. Pumpen skall rengöras slarvigt och bara i akvarievatten i en hink, aldrig under rinnande vatten.
                            De nyttiga bakterierna lever i botten och i pumpen, var rädd om dem om du vill ha ett akvarium med balans. Du får räkna med att det tar en par månader innan allt funkar perfekt, men då borde du ha ett lättskött akvarium som är rent och fint och med välmående växter.
                            Hoppas jag inte skrämde dig nu... utan rätade ut något frågetecken i stället...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Corona
                              • September 2003
                              • 241

                              #15
                              <font face="Comic Sans MS">Nanc: Tack så jättemycket. Nä då, du skrämde inte upp mig, så lättskrämd är jag inte

                              Jag ska följa dina råd tänkte jag

                              Du har inga små "tips o trix" som du vill dela med dig av?

                              Mvh. Sara</font id="Comic Sans MS">
                              Man lär så länge man lever

                              Kommentar

                              Arbetssätt...