Startfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Startfrågor...

    Jag ska starta antingen ett 54 eller ett 80 liters akvarium (troligen det senare). I detta skall bo huvudsakligen ett gäng Endlers guppy (samt otocinclus/ ancistrus), och det skall vara mycket ljus och mycket växter (Vattenpest, hornsärv och java ormbunke) är det tänkt. Jag har ett gôtt gäng frågor, och jag bara langar iväg allihop. Även dumma frågor behöver ju ställas...

    I: Jag skulle gärna slippa ha filter i (eftersom jag bor i en etta, och vill slippa motorljudet på natten...) Är det tillrådligt? Jag ser två eventuella problem; 1. Cirkulationen? både värme, syre och näringsämnen torde ju behöva cirkulation, eller räcker cirkulationen från värmen eller varifrån det nu kommer? Och 2. Biologin, behövs filtervadden, eller räcker bottnen och stenar (hjälper ex. en stor lavasten?) som bakteriefäste? (Ett duktigt knippe växter borde väl klara syret, tycker jag)

    II: Dessa guppy kommer ju från varma vatten (29-30 grader enligt Endler), gör det någon skillnad om man har lite lägre temperatur, säg 26 grader? (Jag vill gärna veta vad du har för temp och vattenvärden, JR, så de känner sig hemma). Om värmaren är igång ofta så hjälper kanske det cirkulationen också?
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    Ett innerfilter låter väldigt lite jag har haft tre fluval pumpar igång samtidigt när jag bodde i min etta och det var inte motorljudet som störde mig, utan plasket när filtret satt för högt upp. Jag är ljudkänslig när jag ska sova och jag hörde dom inte.
    Eva

    Kommentar

    • Mariaa
      • January 2002
      • 591

      #3
      Hej!
      Tycker nog att du ska ha en pump. Köp en av bra kvalite så kommer den inte att låta. Jag har två akvarium i mitt sovrum och det hörs inget alls från dem. Har eheim innerfilter.
      Mvh Maria

      Kommentar

      • hgus
        • July 2003
        • 221

        #4
        Oj! Här fanns fler nattugglor än jag trodde!

        Hatten av!

        Låter bra med ljudnivåerna. Hur starkt ska det vara då?

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          Jag har haft både fluval två och tre i mitt nittio liters, föresten har trean i gång nu i nittio liters och det är nog lite väl strömt där i, men jag har tvåan i femtio liters med endlers.
          Jag tror att tvåan räcker
          alltså fluval två plus
          Eva

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #6
            Hej!
            Jo här är det massor av nattugglor!
            Håller med Rosa, det låter bra tycker jag. Men du ska nog akta dig för att vara utan pump helt.
            Mvh Maria

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              jag har 6 st akvarium i min etta varav ett står kloss an mot sängen & inte hör jag pumparna.... köp en bra pump bara så slipper du höra den..snålar du så får du en skördetröska efter ett tag.. kanske inte säkert, men stor risk...
              när det gäller värme för endlers så går det bra var som helst mellan typ 23-28 skulle jag tro utan att de gnäller för mycket..
              vatten tar du från kranen utan problem eller tillsatser.
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • hgus
                • July 2003
                • 221

                #8
                Det är det att min Eheim Classic pump (300 l/h, vilken modell det nu blir) låter . Det liksom "grusar" i motorn, av luft antar jag, men jag kommer inte åt det. Ibland är den nästan helt tyst, ibland bräker den. Nåja, den ska ändå bytas ut, eftersom den numera är underdimensionerad. (300l/h till 375 liter... Fast det är iofs bara en sköldpadda i.)


                Men då kan jag ju lugnt köpa en liten akvariepump. Tack för hjälpen!

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  konstigt...eheim brukar ju vara bra..men det kan vara så om impellern är utsliten & de går ju att köpa nya...
                  nästa gång du rengör den så kolla om hålet i "propellern" är ovalt..då är det det som är fel..då kan det "grusa" lite i den..har en fluval som låter lite ibland om man lutar den fel tack vare det felet..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • hgus
                    • July 2003
                    • 221

                    #10
                    Ursprungligen skickat av JR
                    konstigt...eheim brukar ju vara bra..men det kan vara så om impellern är utsliten & de går ju att köpa nya...
                    nästa gång du rengör den så kolla om hålet i "propellern" är ovalt..då är det det som är fel..då kan det "grusa" lite i den..har en fluval som låter lite ibland om man lutar den fel tack vare det felet..

                    Det ska jag kolla! Tack för tipset!

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #11
                      Kan rekommendera Eheim Aquaball, det har jag i mitt 85 liters som står i sovrummet, jag hör min Fluval 404 i rummet intill mer än Eheimen.
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      Arbetssätt...