För snål med syrepumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fjodde
    • November 2015
    • 5

    För snål med syrepumpen?

    God morgon. I går kväll startade jag upp mitt första akvarium sen barnsben.Jag planterade, fyllde upp, satte igång syrepumpen och hällde i bakterier.Nu på morgonen så kom jag ner och akvariet var fullt av bubblor. Då märker jag att det går att dra upp syrepumpen en hel del och då börjar det komma bubblor ur den vilket det inte gjorde på "fabriksinställningen".Nu till frågan: Har jag tagit död på bakterierna? Läste i tråden om timer på syrepumpen att de dör om den inte är igång hela tiden. Nu har den varit igång men inte tryckt in några bubblor.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kommer det inte bubblor ur syrestenen funkar den inte.
    Bubblorna dödar inte bakterier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fjodde
      • November 2015
      • 5

      #3
      Nu kommer det bubblor. Det som verkar vara problemet var att den stod på lägstanivån och då kom det inga bubblor, dock så var det någon form av genomströmning då växterna stod och vajade även innan jag ökade nivån.

      Var nog lite otydlig i första meddelandet, det jag undrar över är om uteblivna bubblor från syrepumpen kan ha gjort att bakterierna farit illa.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nej bakterierna behöver inga bubblor.
        En syrepump med syresten gör 2 saker
        1/ Den får vattenytan att röra sig lite (men ineffektivt) vilket syresätter vattnet
        2/ Den driver ut CO2 ur akvariet vilket är växtgödning så den är inte bra för växterna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fjodde
          • November 2015
          • 5

          #5
          Tusen tack för snabba svar.

          Då fortsätter jag som planerat och ploppar i några galaxyrasboror i morgon.


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nej bakterierna behöver inga bubblor.
            En syrepump med syresten gör 2 saker
            1/ Den får vattenytan att röra sig lite (men ineffektivt) vilket syresätter vattnet
            2/ Den driver ut CO2 ur akvariet vilket är växtgödning så den är inte bra för växterna
            Det är rakt inte hela sanningen. Det en luftpump gör är att den för ner färsk luft som rör sig genom vattnet så att man får en stor yta för effektiv gasövergång. Särskilt effektivt blir det med små bubblor som blir kvar länge i vattnet och ger stor kontaktyta i förhållande till hur mycket luft man pumpat ner, ytan blir fort mycket större än den vid akvarieytan. Bästa förutsättningar för gasövergång alltså. Det som sen faktiskt händer beror på vad som finns i luften och i vattnet, det kan bli bland annat hända detta:

            - Syre går över från luft till vatten. Tex om man har (för) mycket fisk eller belastning efter nåt som gått galet, nåt som dött tex. Luftpumpen är då det effektivaste för att snabbt lösa problemet.

            - Syre drivs ut ur akvariet om man har så mycket växter och ljus att det blir syreövermättnad. Syns annars på att det blir gasbubblor på växterna.

            - Koldioxid drivs ur akvariet om relativa koncentrationen är högre i akvariet än i luften som pumpen hämtar. Kan bli tråkigt för växter.

            - Koldioxid drivs in i akvariet om koncentrationen är högre i luften än i akvariet. Effekten syns märkbart i vissa akvarier på att pH sjunker om det är mycket folk i rummet.

            - Ammoniak drivs ur akvariet vilket är bra men mest är en effekt man får vid högre pH. Är en stor poäng som skummare i saltvatten har, de små väl omrörda luftbubblorna tar med sig skadlig ammoniak.

            - Ammoniak drivs in i akvariet om man ställer det i en lokal där det finns ammoniak i luften. Har fungerat dåligt för mig att ha akvarium i lagårn, det handlar sannolikt om den effekten.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Min version var kortversionen

              Min undran till fjodde är varför du har en syrepump - har du inget filter i akvariet?
              Hur stort är akvariet?

              Sedan brukar också bakteriekulturer fungera bättre om man har fisk i akvariet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fjodde
                • November 2015
                • 5

                #8
                Tack för svaren:-)
                Det kan vara jag som inte kan termerna än. Det är ett filter i akvariet. Jag kallar allt för syrepump, skyller på morsan ;-)

                Jag hade tänkt att skriva en utförligare presentation men jag tar det här i stället.

                En av sönerna började tjata om ett akvarium och jag var inte sen att haka på.

                Tyvärr så var det fler i familjen som skulle uttala sig så vi fick nöja oss med ett 30 liters som vi tänkte ha några galaxyrasboror och körsbärsräkor i.

                Jag har inrett och fyllt upp akvariet men inte stoppat i fisk ännu. Anledningen är att vi är borta över helgen och jag vill inte lämna fiskar i ett nystartat akvarium om något skulle gå fel.

                Akvariet heter AquaEl och var någon form av startkit.





                Så ser det ut just nu, det ska väl tillkomma mer mossa när räkorna kommer har jag tänkt mig.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ok då har du ett innerfilter och inte en syre/luft-pump. Bubblorna som kommer ut är bara kosmetiska och fyller ingen funktion. Vill du öka syresättningen i akvariet så sätt filtret högre upp och rikta utblåset mot vattenytan
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • fjodde
                    • November 2015
                    • 5

                    #10
                    Tack igen.

                    Har nu flyttat upp och vridit.

                    I morgon är det äntligen dags för de första fiskarna att flytta in

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nej bakterierna behöver inga bubblor.
                      En syrepump med syresten gör 2 saker
                      1/ Den får vattenytan att röra sig lite (men ineffektivt) vilket syresätter vattnet
                      2/ Den driver ut CO2 ur akvariet vilket är växtgödning så den är inte bra för växterna

                      Det är rakt inte hela sanningen. Det en luftpump gör är att den för ner färsk luft som rör sig genom vattnet så att man får en stor yta för effektiv gasövergång. Särskilt effektivt blir det med små bubblor som blir kvar länge i vattnet och ger stor kontaktyta i förhållande till hur mycket luft man pumpat ner, ytan blir fort mycket större än den vid akvarieytan. Bästa förutsättningar för gasövergång alltså. Det som sen faktiskt händer beror på vad som finns i luften och i vattnet, det kan bli bland annat hända detta:

                      - Syre går över från luft till vatten. Tex om man har (för) mycket fisk eller belastning efter nåt som gått galet, nåt som dött tex. Luftpumpen är då det effektivaste för att snabbt lösa problemet.

                      - Syre drivs ut ur akvariet om man har så mycket växter och ljus att det blir syreövermättnad. Syns annars på att det blir gasbubblor på växterna.

                      - Koldioxid drivs ur akvariet om relativa koncentrationen är högre i akvariet än i luften som pumpen hämtar. Kan bli tråkigt för växter.

                      - Koldioxid drivs in i akvariet om koncentrationen är högre i luften än i akvariet. Effekten syns märkbart i vissa akvarier på att pH sjunker om det är mycket folk i rummet.

                      - Ammoniak drivs ur akvariet vilket är bra men mest är en effekt man får vid högre pH. Är en stor poäng som skummare i saltvatten har, de små väl omrörda luftbubblorna tar med sig skadlig ammoniak.

                      - Ammoniak drivs in i akvariet om man ställer det i en lokal där det finns ammoniak i luften. Har fungerat dåligt för mig att ha akvarium i lagårn, det handlar sannolikt om den effekten.
                      Vilka bra information ni delade
                      Trodde i början att bubblorna ger vattnet bara rörelse i vattnet och en del av dekorationen

                      Undrar över om man kan flytta lite guppy yngel till ett litet kar och lägga syresten utan filter, kommer dem att klara sig?!

                      Vet att det inlägget som ni skrev var jätte länge sedan, men ville inte göra ett nytt inlägg när man kan kombinera gammalt inlägg med nya frågor med samma ämne
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bisho


                        Undrar över om man kan flytta lite guppy yngel till ett litet kar och lägga syresten utan filter, kommer dem att klara sig?!
                        När du börjar mata dessa yngel i den lilla vattenvolymen så är risken att de dör av dåligt vatten. Skaffa i stället en yngelkasse typ denna http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7ef6f148cf1ad4 och lägg i akvariet!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Bisho
                          • September 2013
                          • 304

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          När du börjar mata dessa yngel i den lilla vattenvolymen så är risken att de dör av dåligt vatten. Skaffa i stället en yngelkasse typ denna http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7ef6f148cf1ad4 och lägg i akvariet!
                          Jo jag kan hålla med dig, i mitt fall jag kan ha dem kvar eftersom jag har massa växter och gömställe i mitt kar och då det är bättre att ha dem kvar där, men syresten funktion har jag lite svårt att förstå till 100%.
                          Syre låter ju att fiskarna kan andas ur stenen om man får säga så. Då varför skulle man behöva filtret?! För bakteriernas skull bara?!

                          Hmm jag vet själv inte hur skall jag formulera mig.
                          Vet inte om ni kunde förstå mig, annars återkommer jag med min fråga lite senare när jag vet hur jag kan formulera mig :P
                          Mitt tanganyika akvarium
                          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bisho
                            Jo jag kan hålla med dig, i mitt fall jag kan ha dem kvar eftersom jag har massa växter och gömställe i mitt kar och då det är bättre att ha dem kvar där, men syresten funktion har jag lite svårt att förstå till 100%.
                            Syre låter ju att fiskarna kan andas ur stenen om man får säga så. Då varför skulle man behöva filtret?! För bakteriernas skull bara?
                            Ja det behövs ett inkört filter så att kvävecykeln kan fungera! Men annars kan du ju byta 100% av vattnet varje dag med vatten från ditt fungerande akvarium! Fast yngelkasse måste väl ändå vara det smidigaste eller bara låta dem vara som du säger...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja det behövs ett inkört filter så att kvävecykeln kan fungera! Men annars kan du ju byta 100% av vattnet varje dag med vatten från ditt fungerande akvarium! Fast yngelkasse måste väl ändå vara det smidigaste eller bara låta dem vara som du säger...
                              Då förstår man lite mer ☺😊
                              Tack för informationen
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              Arbetssätt...